Beste beeldinstelling D300s

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Ief

Beste beeldinstelling D300s

Bericht door Ief » wo jul 21 2010 7:56 pm

Hallo,

Graag had ik geweten wat zowat de beste beeldinstellingen zijn als je een D300s gebruikt om meteen mooie scherpe en kleurrijke plaatjes te schieten zonder al teveel aan nabewerking te moeten doen.

Groeten,
Ief

TomD80

Re: Beste beeldinstelling D300s

Bericht door TomD80 » wo jul 21 2010 8:06 pm

scherp is vooral afhankelijk van jezelf en het gebruikte objectief. Mooie kleuren zou ik m op VI zetten. Actieve D-lighting op AUTO.

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » wo jul 21 2010 8:27 pm

Goed focussen en al je objectieven op F/8 tot F/11 gebruiken.

Jumpjiving
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Jumpjiving » wo jul 21 2010 9:21 pm

Machtig fijne camera heb je.
Maar wat je vraag betreft.....
Wat voor foto's?
Bij welk licht?
Wat voor lens?
Wat kleur betreft, daar is de keuze witbalans voor.
En het goed leren omgaan met licht moet je leren door te werken onder verschillende omstandigheden.
Het leuke van onze hobby is nu juist dat het meeste in de praktijk leert.
Wat scherpte betreft.
De meest gemaakte fout bij beginnende foto hobbyisten is het scherpstellen op het verkeerde object.
Als je bijvoorbeeld een portret foto wilt maken wil je de scherpte op het oog hebben.
Het scherpstelpunt zie je aan het rood oplichtende vierkantje bij het indrukken van de ontspan knop.
En we overschatten onze handvastheid nogal eens.
Bij goed licht kun je een hoge sluitertijd kiezen en een hoog diafragma getal.
Dan schiet je mooie scherpe foto's.
Bij minder licht kom je uit op flitsen en een lichtgevoelige lens.
Ik raad je aan veel te lezen op deze site.
Je zult zien dat elke vraag waar je mee zit al eens gesteld is.
Schiet ze

JerryBig
Clublid
Clublid

Bericht door JerryBig » wo jul 21 2010 10:12 pm

Hoi,

De mooiste plaatjes krijg je als je in NEF (of RAW) schiet en ze naar smaak aanpast op de computer. Instellingen als Vivid en Active-D Lighting ben ik altijd wat huiverig voor, het is snel teveel (vooral Vivid). En als je alleen in JPG schiet, dan kun je weleens teleurgesteld raken als thuiskomt en de foto's op je scherm ziet. Maar als je in RAW schiet kun je weer veel goedmaken. Je kunt het ook beide doen (zeker op de D300s op 2 afzonderlijke kaartjes, 1e NEF, 2e JPG), dan kun je achteraf altijd van alles rechtzetten.
Active-D Lighting zou je op Laag kunnen zetten en Beeldinstelling Standaard, zo staat het bij mij. De kleurweergave van de D300s is van zichzelf erg goed (mits de WB goed is), dus niet teveel aan klooien.
Ik ga ervan uit dat hoe minder je manipuleert in de camera (dus zo basic mogelijk) des beter kun je op de PC optimaliseren.
Succes
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » wo jul 21 2010 10:56 pm

Op 2 kaartjes is k*t, dan zie je alle foto's in de preview (op de camera) 2x toch?

TomD80

Bericht door TomD80 » wo jul 21 2010 11:14 pm

Tom schreef:Op 2 kaartjes is k*t, dan zie je alle foto's in de preview (op de camera) 2x toch?
Heb hier geen last van, vind t juist super dat dat kan, als ik niet hoef na te berwerken dan doe ik het ook niet, zit liever achter de camera dan achter de mac.

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » do jul 22 2010 8:47 am

Henk schreef: Ik neem aan dat je echter de mogelijkheid bedoeld om beelden terug te spelen. Hierin kan je de kaart selecteren, onder andere door 1 stap verder te zoomen dan de kleinste weergavestand.

Henk
Dat weet ik, maar hij springt als de eerste kaart afgewerkt is automatisch naar de tweede, en dan komen je foto's weer voorbij. Ik schrijf RAW+JPEG naar dezelfde kaart weg, juist om die reden.

jacobus
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door jacobus » do jul 22 2010 9:27 am

Ik fotografeer in JPG+RAW . Ik gebruik in principe altijd de JPG met automatisch D-light alleen als het fout is gegaan neem ik de RAW. De JPG zien er erg mooi uit met de D300s.

Jacobus
Sony RX100 Mark4

Johan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Johan » do jul 22 2010 10:40 am

Ik schiet altijd op neutral, dat is nog minder opgefleurd dan standard. Ik heb wel eens Vivid geschoten maar daar werd ik niet heel vrolijk van. Ik heb 1 keer JPG + RAW geschoten tijdens een receptie van een bruiloft, alle JPG's heb ik achteraf weggegooid. Ik doe liever een batchbewerking in Lightroom die me aanstaat voor die specifieke set dan dat ik verklote JPG's heb waar ik weinig meer mee kan :)
Nikon D600 + MB-D14 Grip | Tokina AT-X 124 AF Pro DX 12-24mm f/4 | Nikon AF-S 24-70mm f/2.8G ED | Nikkor AF-S 70-200mm f/2.8G IF-ED VR | Nikon SB-600 | Peleng 8mm f/3.5

JerryBig
Clublid
Clublid

Bericht door JerryBig » do jul 22 2010 11:44 am

Tom schreef:Op 2 kaartjes is k*t, dan zie je alle foto's in de preview (op de camera) 2x toch?
Is me nog nooit opgevallen, maar heb dan ook 2x 8GB in de camera en voor je dat allemaal gezien hebt en in herhaling gaat vallen, heb ik ze al drie keer geleegd.

Overigens schiet ik zelf vrijwel altijd alleen in RAW. Wanneer je een receptie doet bijvoorbeeld dan kan het lonen om ook de JPG ernaast te hebben, dat scheelt weer processing achteraf. Maar ook daar gooi ik meestal alle JPG's weg omdat ze niet voldoende naar mijn zin zijn. Vooral onder moeilijke lichtomstandigheden wil de WB nogal eens miskleunen en dan is RAW wel zo plezierig.
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk

Ief

Bericht door Ief » do jul 22 2010 8:18 pm

Hartelijk dank voor de heldere uitleg.
Eigenlijk is mijn toestel ook ingesteld op RAW+JPG. De jpg gebruik ik als referentie maar ik heb soms de indruk dat ik via raw tot betere resultaten kom dan de jpg die uit d camera komt.
Vandaar dat ik eens wou weten wat nu een goeie beeldinstelling is om zo goed mogelijke jpg's te verkrijgen die als referentie kunnen dienen.

jacobus
Forumlid
Forumlid

Bericht door jacobus » vr jul 23 2010 7:13 am

Ik heb dezelfde ervaring, jpg's gemaakt van raw zijn gewoon beter.

Jacobus
Sony RX100 Mark4

Rik Rollinga
Forumlid
Forumlid

Bericht door Rik Rollinga » di sep 04 2012 6:47 pm

Vivid is erg onrealistisch, lijkt wel een oversaturated HDR. Ik heb mijn toestel pas een week of drie en heb nu al spijt van de foto's die ik op Vivid heb geschoten (ik schoot alleen in jpeg, Sony compact cameras doen standaard vivid trouwens, ziet er niet uit...), maar wat precies het verschil is tussen "neutral" en "standard" is mij onduidelijk, misschien kan iemand daar iets over zeggen. Het ruikt in ieder geval sterk naar onraad, ik vermoed dat standard nog steeds opgeblazen is qua kleur, maar heb nog geen tijd gehad om ermee te experimenteren (heb trouwens geen D300, maar een D5100).
Als het niet echt hoeft.

a vgastel
Forumlid
Forumlid

Bericht door a vgastel » di sep 04 2012 8:14 pm

Schiet alles in raw en neutraal.
vivid gebruik ik nooit weer ben hier eens gruwelijk de mist mee in gegaan.
Even op gezocht voor je
Standard, Neutral, Vivid, Monochrome, Portrait, Landscape; selected Picture Control can be modified; storage for custom Picture Controls
In deze instellingen 6 kun je zelf ook aan passingen doen.
Het staat er in
pak hier de pdf en zoek het op
https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... 0sImMiOjl9" onclick="window.open(this.href)return false;
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”