Door de bomen het bos niet meer zien

Discussies over macro/micro objectieven
Plaats reactie
PieterDriessen

Door de bomen het bos niet meer zien

Bericht door PieterDriessen » zo jul 25 2010 5:27 pm

Hoi Luitjes

Ik ben van plan om een macro objectief aan te schaffen maar weet niet, zoals vele die hier min of meer dezefde vraag stellen welke ik het beste kan nemen.
Graag zou ik een lens willen waarmee ik onderwerpen echt dichtbij kan halen(1:1) verder begrijp ik uit diverse berichten dat macro objectieven ook prima bruikbaar zijn voor de meer normale fotografie (bedoel hier dus niet speciaal macro mee). het zou dus ook mooi zijn als ik er de problemen uit de het draadje
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 35&t=26711 mee op zou kunnen lossen. Daarvoor zou de lens dus ook nog behoorlijk lichtsterk moeten zijn. verder wil ik er vooral insekten mee fotograferen dus wil ik niet met mijn neus op het onderwerp hoeven kruipen.
Is dit teveel gevraagt of is er een oplossing voor (al) mijn wensen in 1 lens (mag max ongeveer rond de 300 eurie kosten)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Door de bomen het bos niet meer zien

Bericht door Léon Obers » ma jul 26 2010 9:58 am

Al je wensen en gebruikersdoelen allemaal met één lens te kunnen verenigen is een utopie, zeker voor dat bedrag.

Voor het fotograferen van insecten waarbij je niet pal op het insect zelf wilt zitten, heb je een vrij lang macro-brandpunt nodig om voldoende afstand tot die diertjes te hebben. Voor het gebruik bij feestjes (een van de gebruiksdoelen vernoemt als je de link naar een ander draadje volgt), heb je met een korter brandpuntbereik in de vorm van een zoomlens veel meer profijt.
Verder gaat het scherpstellen met een macrolens meestal vrij traag door de lange scherpstelslag, benodigd bij macro. Dat is in andere situaties een handicap, met name bij fotografie in skatehallen waar een hoop wisselende actie is, en waar een uiterst snelle autofocus meer op zijn plaats is. Een Micro Nikon 105mm/2.8 AF-S VR heeft bijv. wel een snelle AF-S autofocus maar is een stuk boven je budget.

Dus waar wil je je prioriteiten leggen?
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”