Soft Proof aan/uit

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
GdP

Soft Proof aan/uit

Bericht door GdP » wo jul 28 2010 11:06 am

Soft Proof.

Al een aantal weken print ik mijn eigen foto’s m.b.v. Capture NX 2.

Wat mij opvalt dat is dat afhankelijk van het soort fotopapier er een vrij groot verschil kan zitten tussen ‘Soft Proof uit’ en ‘Soft Proof aan’.

Bijvoorbeeld bij het ene soort fotopapier zijn de verschillen minimaal, terwijl bij de andere er toch wel behoorlijk gecorrigeerd moet worden, anders zijn de foto’s te weinig verzadigd en contrastrijk na printen.

Dat daar verschil in zit kan ik mij wel voorstellen, want hiermee bewijst deze keuze zijn nut. Maar dat hier zo’n groot verschil in kan zitten had ik niet verwacht.

Kan dit, of moet ik de boel opnieuw kalibreren voor dit soort fotopapier.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Soft Proof aan/uit

Bericht door Léon Obers » wo jul 28 2010 11:42 am

GdP schreef: Kan dit, of moet ik de boel opnieuw kalibreren voor dit soort fotopapier.
Er vanuit gaande dat je kennelijk je eigen gebruikte papiersoorten kalibreert / printprofielen aanmaakt, moet je elke papiersoort opnieuw kalibreren / profiel van maken. Zelfs aan te raden een nieuwe voorraad papier van dezelfde soort met een andere productiedatum opnieuw te profileren.
Vriendelijke groet, Léon Obers

GdP

Bericht door GdP » wo jul 28 2010 11:56 am

Dat is precies wat ik gedaan heb. Elke doos fotopapier heeft zijn eigen profiel.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo jul 28 2010 12:45 pm

Ik weet niet welke onderlaag papier de ene of andere papiersoort heeft, maar ook bij een gewoon offset drukprocedé kan er veel verschil zijn in het resultaat afhankelijk van het gebruikte papier. Dus dat je wat verschillen tegenkomt, verbaast me op zichzelf niet. De ene combinatie levert een groter te printen kleurruimte en dynamiek op, als de andere.

Experimenteer anders ook eens met de instellingen "perceptueel" of "relatief colorimetrisch" intent.
Vriendelijke groet, Léon Obers

GdP

Bericht door GdP » wo jul 28 2010 2:21 pm

Bedankt voor de tip Léon.

De veranderring van de Intent van Relatief colorimetrisch naar Perceptueel maakt het verschil kleiner. De keuze Verzadiging schiet weer iets te ver door.

Ik heb het nu opgelost door hetzelfde bestand nog eens op te slaan, maar de naam uitgebreid door er ‘prt’ achter te plaatsen.

Ik kan nu in Capture NX 2 beiden bestanden naast elkaar plaatsen, en de bewerking op het prt-bestand vergelijken met de andere. Een kleine correctie in contrast en helderheid is dan voldoende om ze aan elkaar gelijk te maken.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”