Amersfoort (NL) met mijn Asahi Pentax SP1000 (update)

Je kan hier foto's plaatsen die zijn gemaakt met apparatuur die niet aan Nikon is gerelateerd
Plaats reactie
Frederix

Amersfoort (NL) met mijn Asahi Pentax SP1000 (update)

Bericht door Frederix » wo jul 28 2010 9:41 pm

Een paar dagen geleden heb ik mijn oude Asahi Pentax SP1000 weer van stal gehaald. De camera is ongeveer 35 jaar oud en heeft zo'n 20 jaar bij mij onaangeroerd tussen de oude fotospullen gelegen. Ik heb jaren gedacht dat de belichtingsmeter defect was, blijkt dat je de belichtingsmeter handmatig even moet aanzetten om licht te meten en weer moet uitzetten als je de foto wilt maken. Daar ben ik een paar dagen geleden achter gekomen. :oops:

In vergelijking met mijn F100 én mijn losse belichtingsmeter heeft de belichtingsmeter van de SP1000 een afwijking van ca 1½ stop (onderbelichting). Ik heb dat opgelost door de filmgevoeligheid bij gebruik van een 200 asa film in te stellen op 100 asa. Ik heb een Fuji Superia 200 in de SP1000 gedaan. Op de camera had ik een Super-Takumar 1:1.8/55 mm (ongeveer 40 jaar oud) geschroefd. Zo heb ik vanmiddag een proeffilm in Amersfoort volgeschoten. Het was wel zwaar wennen. Als je nu 24 en 20 mm gewend bent lijkt die 55 mm een licht teleobjectiefje. Ik begrijp niet meer hoe ik vroeger, zo'n 35 jaar geleden alles deed met diezelfde 55 mm.

Ik ben zojuist klaar met het scannen van een aantal opnamen. Hieronder staan er een negental. Ik heb links en rechts de scans behoorlijk moeten corrigeren. Het lijkt erop dat de meeste opnamen toch iets overbelicht waren. Ik ga nu nog een film volschieten als 200 asa. Ik probeer dan ook even mijn Super-Takumar 1:3.5/35 mm (ook ongeveer 40 jaar oud) uit.

Hieronder een negental scans van mijn proeffilm:

Afbeelding
Foto 1

Afbeelding
Foto 2

Afbeelding
Foto 3

Afbeelding
Foto 4

Afbeelding
Foto 5

Afbeelding
Foto 6

Afbeelding
Foto 7

Afbeelding
Foto 8

Afbeelding
Foto 9

En dit is de betreffende camera met objectief

Afbeelding
Foto 10
Laatst gewijzigd door Frederix op vr jul 30 2010 10:04 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Frederix

Re: Amersfoort (NL) met mijn Asahi Pentax SP1000 (update)

Bericht door Frederix » vr jul 30 2010 10:04 pm

Zoals in de start post aangegeven was de eerste film standaard 1 stop overbelicht, de resultaten waren aan de lichte kant en moesten in mijn PC worden gecorrigeerd. Ik heb de 2e film (200 asa) als 200 asa belicht. De resultaten zijn goed. Hieronder een aantal opnamen. De meeste zijn gemaakt met mijn Super-Takumar 1:3,5/35 mm objectiefje, één is gemaakt met mijn Super-Takumar 1:1,8/55 mm objectief.

Ik denk dat ik weet wat ik meeneem naar het analoge fotouitje van het LightCatch forum . . . . .

Afbeelding
Foto 10

Afbeelding
Foto 11

Afbeelding
Foto 12

Afbeelding
Foto 13

Afbeelding
Foto 14

Afbeelding
Foto 15