vorm zonnekap

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Plaats reactie
PieterDriessen

vorm zonnekap

Bericht door PieterDriessen » wo jul 28 2010 11:51 am

Hoi

Welke zonnekappen passen er allemaal op mijn 18-55mm lens. Zijn daar een soort van lijsten van of zo, of waar moet ik op letten als ik een kap via het internet wil kopen.
Ik heb er zelf eentje ontdekt, maar dat is maar een randje van ±1cm. Ik vraag me dan ook af of dat wel nut heeft.
Verder verwonder ik me over de veschillende vormen die zonnekappen hebben. Ik begrijp dat je voor de ene lens een slankere kap kunt nemen en voor de andere een wijdere of bredere.
Veel kappen hebben echter ook een heel gegolfde voorkant...waar is dat eigelijk goed voor?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: vorm zonnekap

Bericht door Léon Obers » wo jul 28 2010 1:07 pm

Als je redelijk Engels kunt lezen: http://toothwalker.org/optics/lenshood.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dan met name wat plaatjes verder naar beneden, spreken eigenlijk voor zich.

Bij een zoomlens is de kortste brandpunt daarin bepalend voor de afmeting en vorm van de zonnekap.
Helaas voldoet dat dan minder of mogelijk bijna helemaal niet meer voor de tele-stand van een zoomlens.
Bijv. een 18-200mm zoomlens zal de zonnekap afgestemd zijn op die korte 18mm groothoek. Jammer dat het dan "niks" meer doet op 200mm.
Vriendelijke groet, Léon Obers

iJoost

Bericht door iJoost » wo jul 28 2010 4:31 pm

De kap moet bij de "groothoekste" zoomstand van de lens niet in beeld komen.

Bij de kortere brandpuntsafstanden hou je dan echter wel heel weinig kap over. Maar aangezien je sensor niet rond is maar rechthoekig kun je aan sommige kanten van het beeld de kap toch nog wat verder laten doorlopen (voor ie in beeld komt) dan aan andere kanten. En dan krijg je dus die tulp-achtige kappen.
Laatst gewijzigd door iJoost op wo jul 28 2010 6:02 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gobert
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Gobert » wo jul 28 2010 5:02 pm

Oh, dat is de reden van die rare vorm. Heb ik me nimmer gerealiseerd. Dan maakt het dus ook uit hoe je hem erop monteert.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo jul 28 2010 5:09 pm

Om je even antwoord te geven: dat is afhankelijk van welke 18-55mm je hebt.
Voor de 18-55mm f/3,5-5,6 G AF-S VR DX Nikkor gebruik je uitsluitend de HB-45.
Voor de 18-55mm f/3,5-5,6 GII AF-S DX gebruik je uitsluitend de HB-33.

Waar ik dat vandaan haal? Gewoon van de Nikon Nederland website:

http://www.europe-nikon.com/nl_NL/produ ... ery=0&ID=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik maak me sterk dat het ook staat in de bij het objectief geleverde documentatie. Heeft de fotowinkel het ding er niet bij willen verkopen?
Voor objectieven waarvan de frontlens draait tijdens het scherpstellen en waarbij de zonnekap zo moet worden bevestigd dat hij ook meedraait is een zogenaamde "tulp"-zonnekap niet geschikt.
Ik zou me sowieso altijd houden aan de door Nikon voorgeschreven zonnekap. Dat spaart gepruts, teleurstelling en geld uit.

emdeklerk

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo jul 28 2010 9:21 pm

emdeklerk schreef: Ik zou me sowieso altijd houden aan de door Nikon voorgeschreven zonnekap. Dat spaart gepruts, teleurstelling en geld uit.
Dat ligt er maar net aan. Voor FX objectieven die je op DX camera's gebruikt kun je beter een diepere maat zonnekap gebruiken afgestemd op de kleinere DX-sensormaat. Nikon adviseert bij FX-lenzen uitsluitend zonnekappen voor het FX-gebruik. Bij DX-lenzen specifiek afgestemd op het DX-formaat zit er wel weer een kloppend model zonnekap bij of wordt de juiste zonnekap geadviseerd voor DX.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo jul 28 2010 9:35 pm

Het zijn allebei DX-objectieven en de vraagsteller heeft een D3000.
Ik zou me dus gewoon houden aan de door Nikon aangegeven zonnekappen.
emdeklerk

PieterDriessen

Bericht door PieterDriessen » wo jul 28 2010 9:51 pm

Het is me al duidelijk...ik moet de HB-45 hebben
Maar om dan terug te komen op een stukje van mijn vraag helemaal bovenin:
De HB-45 is dus maar een randje van een centimetertje of zo..heeft dat dan wel nut of is dat te verwaarlozen?

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo jul 28 2010 10:20 pm

Alle kleine beetjes helpen.
Je objectief heeft nu eenmaal een 18mm-groothoekstand, er kan gewoon niets langers op zonder in beeld te komen.
Maar die ene centimeter kan net dat ene zijdelings invallende straaltje licht afschermen.
Een zonnekap is ook aan te bevelen als bescherming. Zeg maar een bumper.

Je zou het eigenaardig kunnen vinden dat er nog steeds geen "automatische zoom-zonnekap" bestaat, die in- en uitschuift met de brandpuntverstelling.
Dat zou pas een echt nuttig ding zijn, tussen de toeters en bellen...

emdeklerk

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » do jul 29 2010 12:05 am

emdeklerk schreef:Het zijn allebei DX-objectieven en de vraagsteller heeft een D3000.
Ik zou me dus gewoon houden aan de door Nikon aangegeven zonnekappen.
emdeklerk
Nou, er is tenminste één uitzondering. Ik heb een 35mm 1.8, waarvan de meegeleverde zonnekap wel een beetje érg krap bemeten is:
Ken Rockwell schreef: The plastic Chinese hood is included.
It works well, but doesn't block off as much as it could. Even misusing this lens on full-frame; the hood still cuts off less light than it should.
Andy Westlake van DPReview schreef: Sadly though it's just 24mm deep, much shallower than that on the new 50mm F1.4G (36mm), and similar to what we'd expect for a 35mm for FX. It's almost as if Nikon's engineers forgot they were designing a lens for DX.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do jul 29 2010 1:10 am

Zo ontzettend nauwkeurig zijn die zonnekappen inderdaad beslist niet altijd bemeten. Er gaan meerdere berichten op internet bij test-sites waar lenzen worden beoordeeld dat zonnekappen nogal eens krap bemeten zijn. Sommige zonnekappen worden daarbij ook voor meerdere verschillende brandpunten aanbevolen (bijv. Nikon HN-1). Dat zou niet logisch zijn, gezien de wel verschillende beeldhoeken van lenzen. Zelfs in aanmerking nemende dat de ene lens meer of minder lichtsterk is, en frontlenzen in diameter verschillen.

Ook oudere lenzen ontkomen niet aan een correct bemeten zonnekap.
De origineel HS-14 voorgeschreven losse zonnekap van bijv. een manuele Micro-Nikkor 105mm/2.8 AIS is circa 2x langer dan de uitschuif zonnekap van de 105mm/2.5 AIS. Die grotere HS-14 zonnekap op die laatstgenoemde lens geplaatst, is er nog steeds geen vignettering waarneembaar bij testopnamen (op full frame camera's). Maar als je denkt dat het hem alleen in uitschuifzonnekappen zit die aan een minder efficiënte afmeting komen heb je het mis.
De eerder genoemde HS-14-zonnekap voor een Micro-Nikkor 105mm/2.8 AIS past ook nog net op een Nikkor 85mm/2.0 AIS lens zonder merkbare vignettering, waarbij die HS-14 circa 15mm langer is als de origineel voorgeschreven HS-10 voor de 85mm/2.0 AIS.
Dat zelfs dit ogenschijnlijk grote verschil in lengte nog niet vignetteert komt ook doordat de HS-14 aan de voorkant een grotere diameter heeft, en de beeldhoeken daarmee minder verschillen dan wellicht op het eerste gezicht gedacht.

Alleen zien de lenzen er wat vreemd bemeten uit met zo'n "te grote" zonnekap. Dus ik denk dat Nikon de esthetische verhoudingen in afmetingen van een zonnekap beslist een grotere rol toebedelen bij het uitbrengen van die zonnekappen, dan de afmetingen behorend bij de meest effectieve werking ervan.

Dus ik zou zeggen, het kan zeker de moeite lonen wat te experimenteren voor de meest effectieve oplossing.
Tenminste als dat onder omstandigheden gewenst is.

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » do jul 29 2010 1:34 am

Léon Obers schreef:Dus ik denk dat Nikon de esthetische verhoudingen in afmetingen van een zonnekap beslist een grotere rol toebedelen bij het uitbrengen van die zonnekappen, dan de afmetingen behorend bij de meest effectieve werking ervan.
Precies wat ik dacht m.b.t. de 35 1.8: ze zouden zich best wel eens door het woordje "pancake" commerciëel gedwongen hebben gevoeld om het voorkomen van het geheel zo plat mogelijk te maken.
Léon Obers schreef:Dus ik zou zeggen, het kan zeker de moeite lonen wat te experimenteren voor de meest effectieve oplossing.
Tenminste als dat onder omstandigheden gewenst is.
Dat heb ik ook al gedacht, maar ik heb hier niet een bakje 52mm Nikon zonnekappen liggen om eens e.e.a. uit te proberen :wink2:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do jul 29 2010 2:46 am

JaapV schreef:maar ik heb hier niet een bakje 52mm Nikon zonnekappen liggen om eens e.e.a. uit te proberen :wink2:
Dat snap ik, maar soms kom je bij toeval aan leuke combinaties met misschien slechts één zonnekap die beter voldoet dan de origineel bijbehorende. Toevallig die HS-14 past netjes op zowel mijn 85mm/2.0 - 105mm/2.5 - 105mm/2.8 (micro Nik.) - 135mm/2.8 (allen AIS lenzen). Dat het zelfs op die langere brandpunten daarbij zelfs opnieuw minder effectief is, dan mogelijk zou zijn, reken ik in het gebruik dan toch iets minder zwaar aan als je bedenkt dat het ondanks dat, een stuk effectiever is als de uitschuifbare zonnekappen die bijv. de 105/2.5 en 135/2.8 hebben, die zijn namelijk wel erg kort. (Maar wel handig in gebruik).
De HN-24 van een 70-210mm past vanaf 40mm ook op een 28-105mm.

Je zou ook nog kunnen overwegen een rubber zonnekap te gebruiken. Die kun je soms in 2 of 3 stappen inklappen voor verschillende brandpuntbereiken. Zijn daarbij de beste buffers tegen het ergens tegenaan stoten. Voldoen ook als perfecte afsluiting tegen reflecties als je bijv. door het glas van een (zee) aquarium wilt fotograferen. (Zonnekap tegen het glas aanzetten).

Overigens kan het de moeite zijn om te kijken wat zonnekappen (en filters) op E-bay kosten.
Met name kostbare metalen originele (genuine) Nikon zonnekappen, en ook nog eens nieuw kosten rechtstreeks ingekocht vanuit HongKong (via E-bay) ongeveer de helft van hier in Nederland, zelfs met verzending erbij, want dat is veelal bij de prijs inbegrepen. Prijs zit ver onder de invoerrechten tarieven, dus er komt niks bij.
Bij kunststof zonnekappen is het verschil met NL kleiner of verwaarloosbaar.

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”