Hallo ik heb gisteren de Nikon 105mm vr gekocht,nu heb ik een vraag waar ik niet helemaal uit kom (mischien lees ik het verkeerd).
bij objecten die minstens 0,5mtr verweiderd zijn kun je de schuifje op 0,5m zetten voor een snellere autofocus (autofocus begrenzing)
en bij objecten die binnen 0,5mtr zijn zet je de schuifje op Full.
ik dacht dat het prezies andersom was ??
kan iemand mij dit uitleggen?
grtn Tjarko
nikon 105mm vr autofokus begrenzing
Re: nikon 105mm vr autofokus begrenzing
Tjarko, met dat schuifje begrens je het gebied waarbinnen het objectief kan scherp stellen. Het resultaat is dat hij sneller automatisch zal scherpstellen. Anders loop je de kans dat het objectief het hele traject gaat aflopen, om een punt te vinden waarop scherp gesteld moet worden.
Hallo Gerrit
dat begrijp ik maar ik dacht als het object verder weg is dan 0,5mtr hij op Full moest staan en als het object dichter bij is dan 0,5mtr hij op 0,5m moest staan.
grtn Tjarko
dat begrijp ik maar ik dacht als het object verder weg is dan 0,5mtr hij op Full moest staan en als het object dichter bij is dan 0,5mtr hij op 0,5m moest staan.
grtn Tjarko
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Probeer het simpel even uit, dan zie je zelf wat er gebeurt. Dan weet je erna precies hoe je de instelling kunt gebruiken.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Nee, dat is dus net andersom. Als je onderwerp verder weg is dan een halve meter, dan heb je dat gebied op je objectief dus niet nodig om scherp te kunnen stellen. Dan zorg je er dus voor dat hij buiten dat gebied blijft van binnen een halve meter.
juist nu bergijp ik het,maar ga het natuurlijk wel uitproberen
vriendelijk dank voor de reacties.
grtn Tjarko

vriendelijk dank voor de reacties.
grtn Tjarko
tjarko,
ik heb deze lens ook en had in het begin ook hetzelfde probleem.
Want het klopt als je hem op full zet dan kan je scherp stellen binnen een afstand van een halve meter.
En zet je je knopje op oo-o,5 dan stelt hij scherp op allen vanaf een halve meter tot oneindig.
Maar als je nu een onderwerp hebt en je gaat met je lens naar het onderwerp toe zie je op een gegeven moment dat
het scherp wordt en bij die van oneindig moet je echt verder dan een halve meter gaan staan.
Succes met je nieuwe aankoop en ja het is een hele fijne lens en een mooi stukje glaswerk maar je moet er even mee leren werken.
fijne avond groeten sjef
ik heb deze lens ook en had in het begin ook hetzelfde probleem.
Want het klopt als je hem op full zet dan kan je scherp stellen binnen een afstand van een halve meter.
En zet je je knopje op oo-o,5 dan stelt hij scherp op allen vanaf een halve meter tot oneindig.
Maar als je nu een onderwerp hebt en je gaat met je lens naar het onderwerp toe zie je op een gegeven moment dat
het scherp wordt en bij die van oneindig moet je echt verder dan een halve meter gaan staan.
Succes met je nieuwe aankoop en ja het is een hele fijne lens en een mooi stukje glaswerk maar je moet er even mee leren werken.
fijne avond groeten sjef