GdP schreef:Nu ik hier kijk m.b.v. de computer in de woonkamer zie ik dat ook. Gek dat dit mij niet is opgevallen boven op een Eizo monitor. Ik denk dat die Eizo iets te donker staat ingesteld. Nog maar eens gaan kalibreren.

Daar zit niet echt de bottleneck. Het zit hem vooral in die extreme vreemde bocht in de curve.
De berichten in dit draadje doorscrollend van boven naar beneden zag ik eerst je voorstel met die curve, waarbij ik al direct bij voorbaat mijn bedenkingen had op het resultaat. Dat werd met het verder naar beneden scrollen toen de bewerkte foto in beeld kwam dan ook meteen weer bevestigd.
De methode die je gebruikt geeft al heel snel dit soort problemen. Met een paar stuurpunten in Nikon Capture is dit beter op te lossen.
Heeft de TS die software niet, zijn er nog wel wat andere trucs in Photoshop die beter voldoen.
Kort beschreven één methode:
Kopie-laag aanmaken van de foto, bovenste laag even uitschakelen (het oogje uitklikken), boven de 1e laag een correctiecurve aanbrengen (zonder die gekke bocht) waarbij je alleen let op helderheid en contrast bij de bomen. Dat de rest verkeert in contrast en helderheid meeloopt is niet belangrijk. Bovenste laag weer "aanklikken", en de juiste tint van
alleen de bomen van de onderste laag naar de bovenste laag poetsen met een maskerlaag.
Snelste methode. Aanpassing met 3 stuurpunten in Nikon Capture NX2 (de rest heb ik gelaten voor wat het is):
Methode in Photoshop in combinatie met eerst wat opheldering bomen met shadow/highlight gereedschap,
en dan nog aanpassen met curve zoals hierboven beschreven: