Welke lens D40

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
Plaats reactie
jampie

Welke lens D40

Bericht door jampie » vr jul 30 2010 11:13 pm

Beste forumleden,

Ik ben inmiddels 2 jaar in bezit van onze Nikon D40 en dat bevalt prima.
Maar nu zijn we in onze vakantie erachtergekomen dat deze niet erg ver kan inzoomen (18-55 lens)
We willen dus graag meer in kunnen zoomen en werd ons de AF-S 55-200 (vr) of een AF-S 70-300 (vr) aanbevolen op dit forum.
Maar ik wil graag een lens hebben die ik niet steeds hoef te verwisselen. maar gewoon een lens die ik kan laten zitten. dus hij moet goed van dichtbij en veraf kunnen fotograferen.
Is het dan beter om een AF-S 18-200 (vr) lens te nemen?? maar die prijs is wel behoorlijk hoger.
Ik maak alleen foto's van m'n spelende kinderen en vakanties etc

Wat is de werking van een zonnekap?

Maak je met een externe flitser (SB-600 ) beduidend betere foto's?

Jullie begrijpen wel dat ik (nog) een enorme leek ben in fotografie.

Alvast ontzettend bedankt voor jullie hulp!!

Groeten Jan

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Welke lens D40

Bericht door Patrick » za jul 31 2010 3:32 am

Allereerst moet je de termen "dichtbij" en "veraf" niet gebruiken in dit verband. Je verandert de uitsnede van wat je ziet als je inzoomt, maar de afstand tot je onderwerp is daar in principe geen factor in. Natuurlijk bedoel je dat als de kinderen verder weg zijn, je dan meer in wilt zoomen om ze enigszins beeldvullend te kunnen fotograferen. Dat betekent alleen ook dat deze hele foto verandert; een foto in groothoek geschoten van hetzelfde onderwerp ook beeldvullend is een heel ander plaatje.

Een objectief als de 18-200 VR2 van Nikon is echt ontzettend handig; je hoeft niet snel een ander objectief te hebben. Maar is het echt een straf om een objectief te wisselen. In de praktijk valt dat erg mee, en meestal weet je van tevoren wel wat je gaat gebruiken. Zo zal je in de dierentuin niet snel je 18-55 nodig hebben. Die blijft waarschijnlijk de hele dag in de tas op zo'n uitje.

Het nadeel van zo'n superzoom is dat je wat inlevert op kwaliteitsgebied. Zo is bijvoorbeeld de Nikon 70-300 VR op het 70-200mm bereik echt een heel stuk beter dan de 18-200 VR. Keuze aan jou dus of je dat belangrijk genoeg vindt om toch voor meer dan één objectief te kiezen...

Zonnekap:
  • Geeft bescherming tegen stoten.
  • Zorgt dat minder licht vanaf de zijkanten je objectief binnen kan dringen en zorgt zo voor contrastrijkere foto's.
  • Zorgt ervoor dat je camera er nog indrukwekkender uitziet.
Het laatste punt is wellicht niet zo belangrijk voor je. :lol:
Maak je met een externe flitser (SB-600 ) beduidend betere foto's?
Je kunt goede foto's niet kopen door veel dure spullen te kopen. Dat moet je nog steeds zelf doen. Gelukkig maar. :mryellow: Maar een opsteekflitser als de SB-600 geeft je inderdaad de kans om veel mooier te flitsen als je kan met je interne flitser. Goede investering, waar je wel mee moet leren omgaan.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”