Compositie

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
renecita

Compositie

Bericht door renecita » zo aug 01 2010 12:01 pm

We hadden een gast op bezoek (foto rechts) die fotografie en film doceert aan twee universiteiten in Valparaíso (Chili).
Op het strand wat foto's van zijn aanwezigheid gemaakt. Hij gaf aan dat deze zijn favoriet was:

Afbeelding

Zijn verklaring vond ik interessant genoeg om in deze rubriek te delen:

Er zijn twee driehoeken te onderscheiden: een driehoek om de personen en daarnaast vormen de blikken een driehoek (man naar hond, hond naar man, tweede man naar man). Daarnaast is er een duidelijk belangrijkste onderdeel in de compositie, zijnde de persoon links die zijn hond aankijkt, die ook qua perspectief op de voorgrond staat. Zowel de blik van de persoon rechts als de duinenrij er achter wijzen naar dat belangrijkste onderdeel. Hij koos ervoor om de foto in zwart wit om te zetten, omdat anders het knalrode jack van de persoon links te veel de aandacht afleidt. Bovendien heeft zwart wit sowieso zijn voorkeur (net als analoge fotografie). Minpunt is de lucht: mét wolken was mooier geweest (maar ik vraag me af of we dan wel naar het strand gegaan zouden zijn...).

Als hij het uitlegt zie ik het ook. Jammer dat ik dit niet allemaal bedacht toen ik de foto maakte. :)

Renée

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Compositie

Bericht door a90 » zo aug 01 2010 12:12 pm

Fraaie plaat, goed verhaal en dan te bedenken dat je het onbewust hebt gemaakt.

Ik denk dat als je je er druk over maakt nog voordat de foto genomen is, het je niet snel nogmaals zo spontaan zal lukken
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Daniël

Bericht door Daniël » zo aug 01 2010 12:36 pm

Tja, hoe dieper je gaat kijken hoe meer een foto mooier wordt.
De conclusie deel ik dan ook.
Echter op de manier om dit van te voren te bedenken ben je wel de spontaniteit kwijt op dat moment. Die hond zal nooit op dezelfde manier kijken.
Dat maakt het tevens mooier.

george013

Bericht door george013 » zo aug 01 2010 12:41 pm

Ik denk dat als je de verschillende compositieregels hier op loslaat er niet veel van klopt.
Voor mij ligt de kracht in de interactie van linkerman en hond en de waarnemer apart rechts.
Metrische figuren kun je in iedere foto wel ontdekken.
Ik vind het een mooie foto.
George

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”