welke objectief op de nikon d5000?

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
Plaats reactie
visje12345

welke objectief op de nikon d5000?

Bericht door visje12345 » ma mei 24 2010 9:20 am

Ik wil de nikon d5000 kopen, maar twijfel nog welke lens ik erbij zal kopen.
Ik zie dat je een VR nodig zou hebben? De body heeft namelijk geen beeldstabilisatie.
Ik ben een beginnende Spiegelreflexfotograag en heb nu een panasonic lumix.
Ik wil graag wel wat in kunnen zoomen, maar hoef nu niet meteen het neusje van de zalm, dat staat mijn portemonee niet toe. Is leuk om later weer wat bij te kopen....of jullie moeten een advies hebben van een ander merk (sigma/ tamron?)
Ik ben geen voorstander van lenzen wisselen. Ik heb zitten kijken naar de nikon 18-105 als begin. Eventueel later een 70-300 bij te kopen? De lenzen van nikon (met beelstabilisator en motor (zit ook niet op de body), zijn best prijzig.
Misschien hebben jullie een ander advies....ander merk?

Ik fotografeer van alles wat los en vast zit, op straat, vakantie, strand, kinderen, natuur (nog niet echt macro nodig, maar een beetje dichtbij zou leuk zijn).

Enorm bedankt alvast voor je reactie.
MVG
Sanne

Tina

Re: welke objectief op de nikon d5000?

Bericht door Tina » ma mei 24 2010 9:46 am

Sanne, wat is je budget? Ik denk dat dat belangrijk is om een goed advies te geven.
Ik heb een prima body, een D90 met een 18-200. Een fijne allround lens omdat je in principe weinig of niet hoeft te wisselen, maar ik merk dat ik nu al tegen de beperkingen van deze lens aanloop omdat het grote bereik ook nadelen heeft.

visje12345

Bericht door visje12345 » ma mei 24 2010 10:02 am

Ik denk aan zo'n 600-700 euro.
Ik wil echt de d5000 omdat ik een beginnend (spiegelreflex) fotografe ben en hierop gewoon wat handigheidjes zitten tov de d90.
Die keuze is dus gemaakt. Ik wil alleen weten welke objectieven er geadviseerd worden.
Een 18-200 lijkt me geweldig, geen lenzen wisselen, maar die van nikon is minimaal 533 euro, dat wordt me teveel.
Of weten jullie waar deze goedkoper te krijgen zijn?
Misschien nu een 18-105 nikon (zo'n 185 euro) kopen en later nog een andere....?
Hoever kan je met een 105?

Een ander merk objectief is ook prima, tamron of sigma, wat mij betreft, maar ik vraag me af of alle functies het dan blijven doen, denk aan autofocus, 3d kleurenmatrix, lichtmeter etc. (info heb ik van http://www.nikon.nl" onclick="window.open(this.href);return false;, maar hier staat natuurlijk op beschreven welke objectieven van nikon zouden kunnen en wat dan niet werkt, maar niet van een ander merk objectief).
Moet het altijd een VR zijn?

Wat adviseren jullie, alle tips zijn welkom.
De d5000 moet ik nog bestellen, omdat ik dan misschien een combi kan bestellen d5000 en b.v. de 18-105 mm of alleen de body en een lens van een ander merk.
Alle opties zijn welkom!

Enorm bedankt alvast.

Groeten Sanne

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » ma mei 24 2010 3:33 pm

visje12345 schreef:Ik denk aan zo'n 600-700 euro.
Ik wil echt de d5000 omdat ik een beginnend (spiegelreflex) fotografe ben en hierop gewoon wat handigheidjes zitten tov de d90.
Die keuze is dus gemaakt. Ik wil alleen weten welke objectieven er geadviseerd worden.
Een 18-200 lijkt me geweldig, geen lenzen wisselen, maar die van nikon is minimaal 533 euro, dat wordt me teveel.
Of weten jullie waar deze goedkoper te krijgen zijn?
Misschien nu een 18-105 nikon (zo'n 185 euro) kopen en later nog een andere....?
Hoever kan je met een 105?
Tot exact 105mm. :)
Kijk hier voor een indruk: http://www.tamron.com/lenses/learning_c ... arison.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Een ander merk objectief is ook prima, tamron of sigma, wat mij betreft, maar ik vraag me af of alle functies het dan blijven doen, denk aan autofocus, 3d kleurenmatrix, lichtmeter etc. (info heb ik van http://www.nikon.nl" onclick="window.open(this.href);return false;, maar hier staat natuurlijk op beschreven welke objectieven van nikon zouden kunnen en wat dan niet werkt, maar niet van een ander merk objectief).
Moet het altijd een VR zijn?
Werken zal het soms, afhankelijk van welk objectief je neemt. VR is niet verplicht, dat bestaat nog geen 10 jaar, en daarvoor kon men ook fotograferen. Het kan echter wel handig zijn.
Wat adviseren jullie, alle tips zijn welkom.
De d5000 moet ik nog bestellen, omdat ik dan misschien een combi kan bestellen d5000 en b.v. de 18-105 mm of alleen de body en een lens van een ander merk.
Alle opties zijn welkom!

Enorm bedankt alvast.

Groeten Sanne
Vertel eens wat je denkt te gaan fotograferen. Er zijn talloze mogelijkheden natuurlijk. Fotografeer je het liefst insecten vanuit een rijdende auto, of ga je voor bomen met kromme takken?

Denk goed na wat je gaat fotograferen, en baseer daar de keuze van het objectief (en de body, al heb je die keuze blijkbaar al gemaakt) op.

visje12345

Bericht door visje12345 » vr mei 28 2010 3:06 pm

Bedankt voor jullie reactie.
Ik ben nu begonnen met een 18-55 en 55-200. De 18-200 van nikon vind ik nu nog te duur. Wie weet voor in de toekomst!
Bedankt voor jullie reacties.

groete Sanne

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » vr mei 28 2010 3:09 pm

Verstandige beslissing, veel plezier!
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » zo aug 01 2010 2:44 pm

gefeliciteerd met je beslissing, het is best handig om een lens te hebben maar in de praktijk leveren zo genaamde multizooms zelden alles als bv een range van meerdere lenzen.

het nadeel van meerdere lenzen is dat je soms vaker moet wisselen dan je lief is , mocht je dit bemerken probeer dan een lens te vinden die daar aansluit waar de hoogste lens ophoudt. in praktijk ontkom je meestal niet aan overlap.

voor mij persoonlijk zijn er meerdere lenzen of glaswerk in dezelde range . ik heb echter ook meer dan een body digitaal en analoog dus veel glaswerk is handig omdat je dan zelden misgrijpt. Naast Nikon heb ik Sony, en Canon.

ik probeer echter wel kritisch te kijken naar wat ik koop en voor welke body.
fotografie is een hobby die mij dank zij tweedehands aanschaffen van spullen nog enigszins betaalbaar te houden is.

leer inderdaad eerst met je bestaande lensen te werken en hun goede en slechte punten te ervaren , dan weet je ook beter wat je volgende aanschaf zal zijn.

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”