Hallo allemaal,
Ik fotografeer al jaren, maar heb eigenlijk geen ervaring met macro-fotografie en wil me hier verder in gaan verdiepen. Ik vraag me nu af wanneer je kunt spreken van een macro-objectief. Was net op de site van Sigma aan het kijken en kwam bv twee onderstaande lenzen tegen:
* 24-70/2.8 EX DG Macro (http://www.sigmabenelux.com/producten/2 ... x-dg-macro" onclick="window.open(this.href);return false;)
Deze lens heeft Macro in de naam.. dus je zou zeggen...... Kleinste scherpstelafstand is 40 cm en een max vergroting van 1:3.8
* 24-70/2.8 IF EX DG HSM (http://www.sigmabenelux.com/producten/2 ... -ex-dg-hsm" onclick="window.open(this.href);return false;)
Deze lens heeft geen macro in de naam, de scherpstelafstand is 38 cm (dichterbij dan bovenstaande) en een max vergroting van 1:5.3
dus... waarom heet de ene macro, terwijl de andere naar mijn idee krachtiger is voor macrofotografie...
Ben benieuwd.
Groet,
Maarten
Wanneer noem je iets een macro-lens?
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: Wanneer noem je iets een macro-lens?
Dat er bij de ene lens "macro" bij staat is omdat er een optie bijzit om toch wat dichterbij te gaan.
Meerdere zoomlenzen hebben een functie om zelfs erg dichtbij te kunnen, maar het gaat dan beslist niet om specifiek op macro afgestemde lenzen.
Het aardige is als Nikon een echte macrolens bedoelt, dat ze dan de naam "Micro" in hun naam van de lens geven.
Andere merken gebruiken het woord "macro" en bedoelen dan ook macro.
Overigens is 1:5.3 beslist niet krachtiger als macro dan 1:3.8
Echt macro is iets van 1:2 of 1:1, of nog groter bijv. 2:1 of 5:1
Verkijk je verder niet op scherpstelafstanden alleen, dat zegt weinig over de specifieke vergrotingsmaatstaf omdat lensfabrikanten trucjes gebruiken om meer macro te krijgen door de brandpunt te veranderen.
De opgegeven vergrotingsmaatstaf (verhouding) in de specificaties is de enige correcte informatie van wat een lens in huis heeft om te bepalen hoeveel het beeld wordt vergroot.
Meerdere zoomlenzen hebben een functie om zelfs erg dichtbij te kunnen, maar het gaat dan beslist niet om specifiek op macro afgestemde lenzen.
Het aardige is als Nikon een echte macrolens bedoelt, dat ze dan de naam "Micro" in hun naam van de lens geven.
Andere merken gebruiken het woord "macro" en bedoelen dan ook macro.
Overigens is 1:5.3 beslist niet krachtiger als macro dan 1:3.8
Echt macro is iets van 1:2 of 1:1, of nog groter bijv. 2:1 of 5:1
Verkijk je verder niet op scherpstelafstanden alleen, dat zegt weinig over de specifieke vergrotingsmaatstaf omdat lensfabrikanten trucjes gebruiken om meer macro te krijgen door de brandpunt te veranderen.
De opgegeven vergrotingsmaatstaf (verhouding) in de specificaties is de enige correcte informatie van wat een lens in huis heeft om te bepalen hoeveel het beeld wordt vergroot.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Dank je voor je reactie! Ik zat bij de verhouding inderdaad precies verkeerd om te denken..
Begrijp ik uit je verhaal dat de mate waarin een lens 'macro' genoemd wordt eigenlijk voornamelijk afhangt van de vergrotingsfactor?
(Even los van andere waarden zoals max lensopening, brandpuntafstand, scherpstelafstand etc)
Maarten
Begrijp ik uit je verhaal dat de mate waarin een lens 'macro' genoemd wordt eigenlijk voornamelijk afhangt van de vergrotingsfactor?
(Even los van andere waarden zoals max lensopening, brandpuntafstand, scherpstelafstand etc)
Maarten
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Feitelijk wel. Maar zelf vind ik het een slechte gewoonte van lensfabrikanten om dat woordje om die reden er alleen bij te zetten omdat de kwaliteit bij macro "als functie erbij" meestal ver te zoeken is, en dan enkel een aardige "gadget" voor erbij is. Een leek weet vaak niet het onderscheid tussen een "gadget" en een "echte" macrolens. Er is een groot onderscheid tussen die "echte" macrolenzen die speciaal op dat vlak optisch gecorrigeerd zijn en daar hoge kwaliteit beeldeigenschappen hebben, in vergelijk met een "macro-optie" op zo'n lensje wat je hierboven aanhaalt.wolverine1023 schreef: Begrijp ik uit je verhaal dat de mate waarin een lens 'macro' genoemd wordt eigenlijk voornamelijk afhangt van de vergrotingsfactor?
Vriendelijke groet, Léon Obers