nastja

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
jvs

nastja

Bericht door jvs » ma aug 02 2010 9:15 pm

de studio in met deze juffrouw,
camera D300
lens 85mm 1.8
1/125 ste en f 9

Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding

4
Afbeelding

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: nastja

Bericht door Léon Obers » di aug 03 2010 9:58 am

De eerste serie buitenopnamen die je elders op het forum liet zien, vond ik een stuk beter (ondanks de extra aangezette lens-flare in die opnamen). Zowel qua houding van het model als het lichtgebruik.
Het meiske bij de opnamen die je hier laat zien heeft wel erg mooie benen die ze goed laat uitkomen door op de tenen te staan of de voeten te strekken. Dat geeft een kijk spanningsveld. De rest van haar lichaamshouding, toont daar jammer genoeg minder spanning in.

Je studiolicht gebruik je hier zodanig dat het model meer een silhouet gaat worden met een te sterk "tegen"-licht op de achtergrond. Met toch al donkere kleding houdt je daar geen contrast en detail meer over wat dan een ondefinieerbare vorm gaat opleveren (bij opname 3 de arm links die achter haarzelf langs gaat om de rand van de stoel te pakken. Het wordt nu een zwarte brei ervoor. Het is eigenlijk niet eens goed duidelijk of de arm ervoor of erachter langs loopt).

Het tegenlicht is bij opname 2 zelfs zodanig overheersend "clippend" (een veel te hoog lichtvermogen gebruikt) dat het een sterke hotspot in de opname veroorzaakt (de zacht verlopende magenta zweem op het been in het midden). Dat je in de bewerking van opname de vorm van die hotspot als cirkelvorm dan nog wat sterker aanzet en de hoeken wat laat vinetteren, doet daar weinig aan af. In basis zou je al kunnen zorgen dat het licht goed is afgeregeld om dat soort problemen te vermijden. Bovendien wordt het algemene contrast daarmee ook behoorlijk verlaagd. Maar dat zul je bij de verwerking van de beelden vast en zeker wel zijn opgevallen.

Ik hoop dat je iets kunt met mijn kritiek/aanwijzingen.
Succes.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Jolanda
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Jolanda » di aug 03 2010 6:20 pm

Hoi,

over de belichting lees je hierboven al meer.

Ik probeer te bedenken waarom een mooie meid panties aantrekt en dan géén schoenen.... En dan bovendien er nog een slipje/broekje overheen?

Zou dan eerder kiezen voor panties en mooie hakken, of blote benen. De nepwimpers zijn op zich wel leuk, maar dan had ik de hele visagie extreem aangezet.

Aldus mijn commentaar; voorlopig doe ik het je nog niet na.

Groeten,
Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.

jvs

Bericht door jvs » di aug 03 2010 6:29 pm

ik probeer vanalles he.....en we zien wel waar we uitkomen :D

jvs

Bericht door jvs » di aug 03 2010 6:36 pm

Léon Obers schreef:De eerste serie buitenopnamen die je elders op het forum liet zien, vond ik een stuk beter (ondanks de extra aangezette lens-flare in die opnamen). Zowel qua houding van het model als het lichtgebruik.
Het meiske bij de opnamen die je hier laat zien heeft wel erg mooie benen die ze goed laat uitkomen door op de tenen te staan of de voeten te strekken. Dat geeft een kijk spanningsveld. De rest van haar lichaamshouding, toont daar jammer genoeg minder spanning in.

Je studiolicht gebruik je hier zodanig dat het model meer een silhouet gaat worden met een te sterk "tegen"-licht op de achtergrond. Met toch al donkere kleding houdt je daar geen contrast en detail meer over wat dan een ondefinieerbare vorm gaat opleveren (bij opname 3 de arm links die achter haarzelf langs gaat om de rand van de stoel te pakken. Het wordt nu een zwarte brei ervoor. Het is eigenlijk niet eens goed duidelijk of de arm ervoor of erachter langs loopt).

Het tegenlicht is bij opname 2 zelfs zodanig overheersend "clippend" (een veel te hoog lichtvermogen gebruikt) dat het een sterke hotspot in de opname veroorzaakt (de zacht verlopende magenta zweem op het been in het midden). Dat je in de bewerking van opname de vorm van die hotspot als cirkelvorm dan nog wat sterker aanzet en de hoeken wat laat vinetteren, doet daar weinig aan af. In basis zou je al kunnen zorgen dat het licht goed is afgeregeld om dat soort problemen te vermijden. Bovendien wordt het algemene contrast daarmee ook behoorlijk verlaagd. Maar dat zul je bij de verwerking van de beelden vast en zeker wel zijn opgevallen.

Ik hoop dat je iets kunt met mijn kritiek/aanwijzingen.
Succes.
toch even reageren...
je mag er van uitgaan dat het licht op alle platen goed zit, geen over of onderbelichting....

de "spots" die je ziet zijn allen in cs experimenteel toegevoegd (nogthans valt dit erg op dat er niks mis is met de belichting maar dit alles puur fotoshop is, experimenteel zeg maar) je zal waarschijnlijk ook wel gemerkt hebben dat de "belichting" op alle platen totaal verschillend is.....dat zou al een lichtje moeten doen branden he...
of het
geslaagd is wil ik dan aan het oordeel van de kijker over laten en daarom staan de platen ook hier natuurlijk...
toch bedankt voor de comment!

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di aug 03 2010 7:32 pm

jvs schreef: toch even reageren...
je mag er van uitgaan dat het licht op alle platen goed zit, geen over of onderbelichting....
Daar ga ik dus niet zondermeer vanuit, want ik herken direct het effect ervan hoe dat uitwerkt op met name de 2e foto waardoor je een magenta hotspot krijgt. (Zie de kleurafwijking in het been):

Afbeelding

Verder heb ik het over "licht", waarme ik bedoel je uitlichting van het model en dat ten opzichte van de achtergrond.
Daarin is de verhouding van het licht onjuist. Te sterk op de achtergrond, te weinig op het model zelf, vandaar het IMO te sterke "silhouet" effect waardoor je te weinig detail hebt in de kleding.
jvs schreef: de "spots" die je ziet zijn allen in cs experimenteel toegevoegd (nogthans valt dit erg op dat er niks mis is met de belichting maar dit alles puur fotoshop is,
Ik weet dat je alle foto's hebt bewerkt. Ik ken het verschil tussen wat je toevoegt en wat er ongeveer werkelijk in het beeld zit aan licht. Ik maak daarin duidelijk onderscheid. Dat geef ik in mijn reactie ook aan. Ik heb het niet over wat je zelf in Photoshop toevoegt, want dat is een persoonlijke kwestie, maar wat er in basis aan "verkeerd" licht inzit.

Als je wilt weten hoe die zachte magenta spot in foto 2 veroorzaakt wordt, kun je een wat meer uitgebreide reactie daarover lezen bij de volgende draad. De meeste fouten die je tegenkomt zijn namelijk al zo oude als de fotografie zelf, dus er is ook al over geschreven voordat het hier ter sprake is gekomen. Zie: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 90#p189090" onclick="window.open(this.href);return false;

En een "truc" / werkwijze hoe je een beter contrast kunt krijgen van je onderwerp (met goed licht op je onderwerp), met toch een "clippend wit" in de achtergrond, met minder problemen om tegen een magenta zweem als hotspot aan te lopen: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 49#p286649" onclick="window.open(this.href);return false;
Vanuit een voorbeeld erboven in de draad.
Vriendelijke groet, Léon Obers

jvs

Bericht door jvs » wo aug 04 2010 9:56 am

weer wat te doen vandaag....lezen en lezen....
ga het allemaal eens op mijn gemak doornemen en zal mijn dan een reaktie plaatsen :wink:

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”