camera kapot?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
rovianne

camera kapot?

Bericht door rovianne » ma aug 02 2010 9:52 pm

Wie weet wat er aan de hand kan zijn?
Ineens doet mijn nikon d70 het niet meer.. Ik krijg zwarte foto's met bovenin een randje rood/geel kleur.
Doet ie met verschillende lenzen, verschillende geheugenkaartjes. Heb alles al tig keer geformateerd, gereset maar niks helpt.
Hij telt wel gewoon door.

Moet nog op zoek naar een goede fotovakshop, hier is er helaas geen meer. Maar dacht ik vraag hier nog eventjes.

flitslicht

Re: camera kapot?

Bericht door flitslicht » ma aug 02 2010 10:22 pm

Waarschijnlijk einde verhaal voor de camera. Repareren is geen optie omdat dat ongetwijfeld duurder is dan een nieuwe te kopen.

Replay
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Replay » ma aug 02 2010 11:20 pm

Ik ben bang dat je camera aan het eind van z'n latijn is. Naar ik vermoed is je sensor defect. Heb ik nl. ook ooit gehad en had toen de zelfde symptonen. Kosten van reparatie waren hoger dan de waarde van mijn camera. Was niet de moeite om te laten repareren. Is toen opgegeven aan de verzekering en ik heb toen maar een nieuwe gekocht.
Sterkte ermee.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di aug 03 2010 12:37 am

Zou zomaar je sluiter kunnen zijn.

Ik denk niet dat je camera het nog gaat doen, en een D70 laat je niet meer repareren...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

selcuk
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door selcuk » di aug 03 2010 1:06 am

Probeer het te verkopen als defecte camera.

Er zit een verwijderbare filter voor het sensor die gezocht word door fotografen die aan infrarood fotografie willen doen.
En laat nou het bijzondere (en naar mijn weten enige toestel van Nikon)net deze model zijn!

Een tijd geleden was er een forumlid die een defecte d70 zocht voor dat doel.

Groetjes.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di aug 03 2010 1:10 am

Zo'n filter wordt niet gezocht, want dat verwijder je juist. Het gaat om de camera waarbij van de sensor het filter wordt verwijderd. Maar met een camera (sensor) die het niet meer doet, kun je juist niks meer beginnen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Corbr
Forumlid
Forumlid

Bericht door Corbr » di aug 03 2010 9:33 am

Zou het kunnen dat de spiegel niet opklapt? De lichte streep zou dan verklaard kunnen worden door licht wat onder de spiegel doorgaat. Onderkant sensor is bovenkant foto.

gr
Cor

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di aug 03 2010 2:44 pm

Nee, dat lijkt me niet. Dan krijg je niet consequent een randje rood/geel van kleur wat de TS aangeeft.
Ik denk eerder een mankement in de elektronica wat direct of indirect met de sensor te maken heeft.
Vriendelijke groet, Léon Obers

rovianne

Bericht door rovianne » di aug 03 2010 2:58 pm

Bedankt voor de reacties.
Dat wordt even op zoek naar een fotovakhandel hier in de buurt en dan kijken wat zij er van zeggen.
Opsturen en laten maken heeft geen zin daar is de camera te oud voor en voor die prijs kun je waarschijnlijk een nieuwe body van een nieuw type kopen.
Ik zal nog even een foto bijvoegen.
Afbeelding

Corbr
Forumlid
Forumlid

Bericht door Corbr » di aug 03 2010 5:22 pm

Suc6

gr
Cor

rovianne

Bericht door rovianne » di aug 03 2010 6:08 pm

Wat zou nu een goede opvolger zijn voor een (nog steeds) beginnend amateur, die weinig verstand heeft van diafragma/sluitertijd enz...
Een D90 of D3000 of D5000?
Ook gezien de lenzen en flitser die ik al heb:
AF Nikkor 70-300 1:4-5.6
AF Nikkor 18-70 1.3,5-4.5 G ED
AF Nikkor 50 mm 1:1,8D
Nikon AB600

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di aug 03 2010 6:16 pm

Allemaal in principe goede camera's, maar de D90 is wat mij betreft de meest logische keuze. Niet alleen omdat je 50mm f1.8D het dan gewoon blijft doen met autofocus, maar gewoon omdat het een betere camera is dan de andere twee en het de opvolger van je D70 is (via de D70s en D80).
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

rovianne

Bericht door rovianne » di aug 03 2010 6:36 pm

Patrick schreef:Allemaal in principe goede camera's, maar de D90 is wat mij betreft de meest logische keuze. Niet alleen omdat je 50mm f1.8D het dan gewoon blijft doen met autofocus, maar gewoon omdat het een betere camera is dan de andere twee en het de opvolger van je D70 is (via de D70s en D80).
Dus de 50 mm zou het op de andere camera's niet/minder goed doen?
Lees ik het goed als ik zeg dat de autofocus van mijn lenzen het op de 3000/5000 niet doet en ik dus handmatig zou moeten scherp stellen met mijn lenzen?
Ik moet zeggen dat de functie van Guide stand op de 3000/5000 me wel heel aantrekkelijk leek. :wink2:

Corbr
Forumlid
Forumlid

Bericht door Corbr » di aug 03 2010 7:55 pm

Ik denk dat je 1 maal een instap camera koopt. Daarmee ga je via de pret standen naar de A, S, en M stand. Als je die eenmaal onder de knie hebt wil je alleen nog maar een camera waarbij je zelf meer invloed hebt en het resultaat niet laat afhangen wat de techniek bepaalt. Een D3000 of D5000 is denk ik geen vervolg op jouw camera. Op zich zijn ze natuurlijk wel beter, maar dat is de techniek die je helpt. Als je verder wilt in de fotografie zou ik in jouw geval minimaal kiezen voor de D90. Dat is een logische stap vooruit.

Jouw 50 mm lens heeft geen eigen scherpstelmotor. De D90 heeft die motor in de body ingebouwd, zodat je daarop alle Nikor lenzen kan gebruiken, met of zonder scherpstelmotor. De D3000/D5000 hebben die motor niet ingebouwd, zodat je of handmatig moet scherp stellen of alleen lenzen kan gebruiken met een eigen ingebouwde scherpstelmotor. Verder is die 50 mm een prima lens. Lichtsterk en scherp.

gr
Cor

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di aug 03 2010 10:29 pm

Tenzij je de AFS VR versie van de 70-300 hebt, heb je alleen autofocus op een D90, dus niet met de D3000 of D5000. Dat zit 'n in dat AFS deel; dat betekent dat er een motor in het objectief zit.

Je AFS 18-70 werkt overigens op alle drie de camera's prima.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”