Bouwhuis Zoetermeer

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
Jop
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bouwhuis Zoetermeer

Bericht door Jop » di aug 03 2010 2:19 pm

Weer een tijdje geleden dat ik iets heb gepost hier, pc kapot en capture NX proefversie verlopen, dus aangeschaft. Gelukkig ondertussen wel leuke uitstapjes gedaan om foto's te maken waar dit er een van is geweest. Dit is het Bouwhuis dat in Zoetermeer staat. Ik vind het zelf een erg mooi gebouw en heb een poging gedaan om dit vast te leggen met de 10-24:

1) Gelijk maar een waar ik nog over twijfel, ik heb deze namelijk recht gezet op de witte lijn (horizontaal) in het midden, maar daardoor staat de grond wel scheef, als ik de grond rechtzet, staat het gebouw scheef... Wat is beter?
Afbeelding

2)
Afbeelding

3) De zwarte muur van (erg) dichtbij
Afbeelding

4)
Afbeelding

5) Bij de parkeergarage, uitkijkend over het water
Afbeelding

6) De oprit naar de garage. Ook hier gespeeld met het rechtzetten. Uiteindelijk vond ik deze, ondanks dat het eigenlijk schots en scheef staat, het fraaist
Afbeelding

7) Het Bouwhuis tegen de zon in
Afbeelding

8) De zijkant aan het water
Afbeelding

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties! Ik leer graag :)

Groeten, Jop
| It all started with the Nikon D5000 18-55 |
|
www.jopsmeulders.nl |

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Bouwhuis Zoetermeer

Bericht door M.Oorthuis » di aug 03 2010 4:28 pm

Ik ken het gebouw leuk gebouw inderdaad, maar je shuine lijnen in je foto zijn afschuwelijk en geen plezier om naar te kijken.

Foto 1, kan bijvoorbeeld een erg strakke plaat worden al alle lijnen verticaal lopen.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Jop
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jop » di aug 03 2010 4:52 pm

Hoi Martijn,
Ik begrijp wat je bedoelt, de schuine lijnen die eigenlijk recht horen te zijn. Ik begon er aan te wennen zeg maar :wink: Is hier ter plekke iets aan te doen (uiteraard geen hoogwerker huren ofzo..) of zul je dit altijd in meer of mindere mate houden? En is het nu nog te verhelpen met beeldbewerking? Zo ja, waar moet ik dan aan denken? Een uitgebreide werkomschrijving hoeft niet (mag uiteraard altijd 8) ), maar een duwtje in de richting zou al helpen.
Thanks! Jop
|
www.jopsmeulders.nl |

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » di aug 03 2010 6:11 pm

Hallo Jop,

Het beste advies die ik je kan geven is, terug naar het gebouw en de foto's opnieuw maken. Zorg dan dat je je camera haaks op het gebouw richt. Dus niet naar boven. En dan is het allerbeste dat je de begane grond van het gebouw in het midden van je foto plaatst. je krijgt dan wel heel veel voorgrond maar die kan je later weer croppen. Echt fijn is het natuurlijk niet helemaal. Frank Sheeran heeft in 1997 hierover een stuk gepubliceerd. Hij legt hier uit hoe een Tilt-Shift lens werkt. In de inleiding geeft hij aan hoe je deze techniek kan toepassen met een normaal objectief. Lees DIT maar een door.

Ik heb je foto getracht te corrigeren maar echt een succes wordt dit niet. Je vroeg een zetje in de rug dus hier hoe ik te werk ben gegaan:

Photoshop:
- Open je foto
- Selecteren - Alles (CTRL+A)
- Bewerken - Transformatie - Perspectief
- Trek aan de hendels en zet het gebouw rechtop. Ik gebruik hiervoor het raster, Weergave - Tonen - Raster (CTRL+')
- Zodra je klaar bent, snij je de foto weer uit.
Done

Afbeelding

Indien de foto weg moet, schroom niet en geef het aan.
Groet,

ALE
Laatst gewijzigd door ALE op di aug 03 2010 10:22 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Madnav
Forumlid
Forumlid

Bericht door Madnav » di aug 03 2010 6:50 pm

Ik kreeg laatst via NCN-workshop een tip: er bestaat een gratis programma waarmee je gebouwen etc. recht kunt zetten. Het heet ShiftN. Even googelen, downloaden en gebruiken. Of het met deze foto's goed werkt weet ik niet, maar je kunt het altijd proberen. Ik heb er wat kerktorens en zo mee gedaan en dat ging prima. Hoop dat je er wat aan hebt. Succes!
Madnav
de foto wordt gemaakt áchter de camera!

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » di aug 03 2010 7:01 pm

ShiftN of PTLens werken ook erg goed echter dan moet je wel bij het maken van je foto rekening houden met de stukken die komen te vervallen. Léon Obers heeft hier een perfect stuk over geschreven. klik hier voor verdere uitleg. Ik heb zelf hier een uitleg over gegeven met behulp van hulplijnen. Sla deze tekst er maar eens op na.
Groet,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Jop
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jop » di aug 03 2010 8:22 pm

Hoi Arthur,

Bedankt voor je reactie! Erg interessant en leerzaam je link :) Het effect van het haaks richten van het objectief kende ik wel, alleen niet aan gedacht. Een mooi voorbeeld (vind ik persoonlijk) is deze foto:
Afbeelding
Deze heb ik ook in Zoetermeer gemaakt, maar hier heeft de voorgrond een versterkend effect op de foto. Bij het Bouwhuis zou ik inderdaad een crop moeten maken, maar dat is goed om ter plekke voortaan rekening mee te houden :wink: Ik zal het eens gaan proberen binnenkort.
Ook bedankt voor je uitleg welke stappen ik kan volgen met Photoshop, ik zal zo te zien hier ook rekening mee moeten houden zodat het gebouw helemaal op de foto blijft staan. En laat het voorbeeld maar staan hoor, graag zelfs. Dit is waarschijnlijk ook voor anderen interessant :)

Nogmaals dank! Groeten, Jop
|
www.jopsmeulders.nl |

Jop
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jop » di aug 03 2010 8:25 pm

Hoi Madnav en Arthur,

Bedankt voor de programmanamen :) Ik zal eens gaan kijken of het ook zin heeft om los te laten op deze reeks en me ook eens inlezen in de links uit Arthus zijn bericht, anders zit er niets anders op dan er nog eens op uit gaan (he vervelend :wink: ).

Thanks! Jop
|
www.jopsmeulders.nl |

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”