whvg schreef:En ... Veembroeder: waarom doe je de D80 weg? Is toch nog steeds een topcamera! Of wil de overstappen op FX?
M'n D80 hoeft niet weg, al zou een anti-stof functie wel handig zijn. Na 18.000 raw foto's met m'n 18-200 ken ik de goede en slechte eigenschappen nu echt wel. Deze lens wil ik nu gaan vervangen. Ooit gekocht voor een reis naar stoffig Mali; toen een prima keuze. Voor DX ziet mijn boodschappenlijstje er als volgt uit: Sigma 8-16 DX, Nikkor 16-85 DX, 70-300 en 20 F2.8 en 85 F1.8. 2 DX lenzen en 3 FX lenzen. Voordat ik tot aanschaf overga wil ik het verschil van DX en FX helder hebben. Zonde van de investering van 2 lenzen als er toch een FX body gaat komen.
Ik ken de verschillen tussen DX en FX. Ik hou van overzicht foto's maar ook om details om uit deze overzichten te maken. Crop is dus handig. Sfeer vind ik erg belangrijk in foto's dus zoveel mogelijk met natuurlijk licht fotograferen. Hoe leg ik bewegende mensen in een schemerige tempel op de gevoelige plaat vast? FX dus. Het liefst zie ik beide in een.
Mijn hart ligt bij het fotograferen van mensen in hun natuurlijke omgeving (meestal buiten Europa). En natuurlijk: portretjes.
Een fototas met een D700, 14-24, 24-70, 70-200 allen F2.8 is heel erg fraai, echter te zwaar om bij 40 graden door New Delhi te schouwen en veel te kostbaar om te laten jatten (dit soort reizen zijn vermoeiend, gebrek aan concentratie ligt op de loer). Kortom voor avontuurlijke reizen niet mijn keuze.
En nu waar het nu echt om draait: hoeveel kwaliteit biedt FX nu boven DX? Krijg ik spijt van de investering in DX glas als ik uiteindelijk toch overstap op FX? Dan kan ik beter nu op FX overstappen, toch?
Er zit een groot verschil tussen:
- Betere foto's maken met eenvoudig glas op FX dan met goed glas op DX
- De beste lenzen kopen voor FX om het optimale van FX te kunnen benutten.
Dit is de reden waarom ik de stelling van Ken op het board geplaatst heb. Kwaliteit is een ruim begrip. Ik denk even nu niet aan compositie ed. maar aan mechanische kwaliteiten. Veel lenzen geven bijv. vervorming, vaak onderin het zoombereik. Op beide formaten zal er dus van enige vorm sprake zijn. Maar als FX bijv. veel scherpere beelden en meer details geeft dan DX dan gaat mijn voorkeur toch naar FX uit.
Ik ben mij ervan bewust dat het een complexe materie is, en dus geen eenvoudig antwoord.