Problemen met een D200 / SB800 combinatie

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Plaats reactie
Brian

Problemen met een D200 / SB800 combinatie

Bericht door Brian » ma nov 06 2006 1:35 pm

Beste allemaal,

Ik heb een D200 en een D70 camera. Daarbij heb ik ook een SB-800 flitser die perfect werkt op de D70 maar als ik hem aansluit op de D200 gaat hij zomaar flitsen zonder dat de camera wordt aangeraakt. Ook gaat het focuslicht op de flitser (dat rode licht dus) steeds aan, alsof de camera bedient wordt. De batterijgrip bediening van de D200 staat op uit, dus dat kan het niet zijn. Als ik een andere SB800 op de D200 zet doet deze het gewoon goed, dus met de contactpuntjes van de D200 lijkt niets mis. Maar als ik mijn eigen SB800 op mijn D70 zet doet deze het ook gewoon goed, dus met de flitser lijkt ook niks mis.

De combo is inmiddels in Beverwijk bij NikonService, maar ook daar dacht met dat het probleem simpeller was dan het nu blijkt te zijn. Mijn camera zal voorlopig dus nog wel even weg blijven.

Nou vertelde ik op de fotoclub dit probleem en daar hoorde ik van nog iemand dezelfde klachten met zijn D200 en SB800. Zijn er meer mensen die deze klachten gehad hebben en zo ja, wat was toen de oorzaak hiervan?

Met vriendelijke groet,
Brian.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » di nov 07 2006 8:19 am

Ik zet altijd de flitser en de camera uit als ik een flitser op m'n camera zet.
Dan kan zoiets toch niet gebeuren ?

Uit de handleiding, pagina 22:

De SB-800 op de camera bevestigen en de
1 Schakel de SB-800 en de camera uit.
2
3

Brian

Bericht door Brian » di nov 07 2006 4:22 pm

Oeps, Whahaha... Ik ben niet geheel duidelijk geweest denk ik.

Het gebeurt niet bij het aansluiten, maar gewoon als de flitser op de camera zit. Dus ik heb de flitser op de camera staan en zet dat geheel (terwijl het aan staat) op tafel neer. Niemand raakt wat aan, de tafel trilt niet... en toch gaat de flitser ineens flitsen, het rode scherpstel licht gaat branden, enz.

Ik ben er inmiddels achter dat het een storing is die (zeldzaam) vaker voorkomt, maar NikonService in Beverwijk weet er nog even geen raad mee. Ik hoop echt snel mijn camera weer terug te krijgen, maar voorlopig hebben ze nog geen oplossing. :cry:

Brian

Bericht door Brian » za nov 18 2006 11:59 pm

Het probleem is opgelost door NikonService in Beverwijk.

Het bleek te gaan om een niet goed aangesloten massa contact in de D200 en de storing is (uiteraard gratis) verholpen. Camera doet het nu perfect.

v.alberts

Bericht door v.alberts » zo nov 19 2006 12:18 am

Hmmm, Frapant.

Mijn D200 is net vijf weken weggeweest en kwam terug met de flitsschoen gerepareerd...(volgens de factuur dan...)
Helaas: SB800 erop en... Niets veranderd. Ik heb exact hetzelfde probleem als boven beschreven en na zogenaamde reparatie heb ik het dus nog steeds. :cry:
Toch maar eens polshoogte nemen daar in Beverwijk :x

Vincent

Brian

Bericht door Brian » vr nov 24 2006 12:49 am

Snif... Hier nog een.

Mijn flitsschoen zou ook het probleem zijn geweest (Massa contact nagezien) maar ook bij mij is na één dag het probleem al weer terug. Ben er alleminst blij mee want nu moet hij weer terug en ben ik 'm weer een tijd kwijt.

Macosx

Bericht door Macosx » vr nov 24 2006 3:00 pm

Is het de fliter ???

mrlittle

Re: Problemen met een D200 / SB800 combinatie

Bericht door mrlittle » do aug 05 2010 6:02 pm

Sinds kort heb ik een D200 met SB-800 en ook het beschreven probleem.

Is er een oplossing voor dit probleem gevonden.

Met vriendelijke groeten
mrlittle

Pim

Re: Problemen met een D200 / SB800 combinatie

Bericht door Pim » ma aug 09 2010 7:10 pm

Dit probleem had ik ook met de zelfde combinatie. Hieronder de oplossing die bij mij werkt.

Oplossing 1: Met een swap de contacten van de flitser en de flitserschoen reinigen. Denk ook aan de raakvlakken waar de veren zitten in de schoen. Je swap zal er viezer van worden en dan zie je pas wat voor een vuil je er nog tussen hebt. Ik werk in weer en wind en regen kan je op den duur het probleem iets laten terug komen. Herhaal dan het schoonmaken.
Oplossing 2: Er zit mogelijk ook te veel speling tussen de flitschoen en de flitser. Ik weet dat die meestal al wat speling heeft, maar soms te veel. Beverwijk heeft bij mijn D200 de flitschoen ietsjes dichtgebogen en toen had ik wat minder speling en was het probleem eigelijk opgelost.

Met mijn huidige D900 heb ik met de SB800 en mijn SB900 nooit dat probleem meer gehad.

Succes

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”