Capture NX is traag...

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
hboekholt

Capture NX is traag...

Bericht door hboekholt » vr aug 06 2010 7:45 am

Hallo Mensen,

Capture NX is traag zoals veel mensen weten, maar eigenlijk heb ik een opmerking daarover.
Mensen die vinden dat Capture NX traag is, moeten wel gaan klagen bij de Nikon Support, anders doen ze er niks aan. Misschien een beetje een gekke oproep, maar het is echt zo.
Je kunt hier 09001-225564 je melding maken en alsjeblieft, als jij vind dat Capture NX traag werkt, meld het dan.

Een tip om het misschien wel wat sneller te laten werken is:
Je gaat naar voorkeuren en daar zet je de Cache uit. De kans bestaat dat hij de volgende keer wat rot opstart, maar dat hoort er bij.
Ook is het handig om de Cache regelmatig, zo niet na elke nieuwe foto, leeg te maken. Als je dit leeg kunt houden, tja, dan scheelt dat een hele boel in de snelheid.

Dus mensen, gewoon allemaal gaan klagen, over de traagheid, des te meer mensen dat doen, des te eerder dat Nikon er wat aan zal doen.

Groetjes, Henk
Laatst gewijzigd door hboekholt op vr aug 06 2010 8:44 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Capture NX is traag...

Bericht door Léon Obers » vr aug 06 2010 8:07 am

Alsof Nikon zelf niet zou weten dat het traag werkt. Er is door de tijd heen in de opvolgende versies heel veel verbeterd op dat punt.
Dus Nik software sleutelt er echt wel aan. Het zit hem misschien eerder in een totale softwarematige structuur die intern niet logisch in elkaar zit waar men ooit mee begonnen is, wat daar debet aan is. Veranderen gaat niet zondermeer zonder alle eerdere bewerkte NEF-bestanden met ingesloten instructieset goed te blijven laten werken, als die alsnog worden ingeladen. Dus compatibiliteitsproblemen met oudere bewerkte bestanden.
Zo simpel als jij het je denkt voor te stellen om het dan te verbeteren is het niet.
Ik denk dan ook niet dat het veel toevoegt om naar Nikon support te bellen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

hboekholt

Bericht door hboekholt » vr aug 06 2010 8:42 am

Léon Obers schreef:Zo simpel als jij het je denkt voor te stellen om het dan te verbeteren is het niet.
Nou ja, als er niet wordt gebeld, dan weten ze het ook niet en des te meer mensen klagen... tja... des meer kracht je met z´n allen kunt maken, is mijn gedachte dan.
Natuurlijk weten ze het zelf ook wel, maar door de cache wat aan te passen, krijg je al een hele andere en sneller Capture NX... :? en dat is de praktijk.

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr aug 06 2010 11:30 am

hboekholt schreef:
Léon Obers schreef:Zo simpel als jij het je denkt voor te stellen om het dan te verbeteren is het niet.
Nou ja, als er niet wordt gebeld, dan weten ze het ook niet en des te meer mensen klagen... tja... des meer kracht je met z´n allen kunt maken, is mijn gedachte dan.
Natuurlijk weten ze het zelf ook wel, maar door de cache wat aan te passen, krijg je al een hele andere en sneller Capture NX... :? en dat is de praktijk.
Ze lezen mee hoor. Niet alles natuurlijk, maar wel globaal. :mryellow:

De cache is bedoeld om de zaak te versnellen. Met een trage PC (wat betreft processor) is het waarschijnlijk nog steeds goed het aan te zetten. Met de huidige PC's is het waarschijnlijk niet meer zo gunstig doordat ze gewoon sneller kunnen rekenen. Gelukkig kan je het zo simpel uitzetten.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

gongon
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door gongon » vr aug 06 2010 11:53 am

Is best wel waar dat NX traag is, al scheelt het ook op wat voor computer je het installeert. Ik vraag me wel eens af of wij mensen niet alles gewoon te snel willen doen. Dat we misschien wat te ongeduldig worden als iets niet zo heel snel gaat.

Betrap me er ook weleens op dat ik te snel achter elkaar zit te klikken met de muis en dat daardoor het systeem gelijk vast loopt. :oops:
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » vr aug 06 2010 3:07 pm

gongon schreef:Is best wel waar dat NX traag is, al scheelt het ook op wat voor computer je het installeert. Ik vraag me wel eens af of wij mensen niet alles gewoon te snel willen doen. Dat we misschien wat te ongeduldig worden als iets niet zo heel snel gaat.
Betrap me er ook weleens op dat ik te snel achter elkaar zit te klikken met de muis en dat daardoor het systeem gelijk vast loopt. :oops:
Dat is zó waar! :)
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

gongon
Clublid
Clublid

Bericht door gongon » vr aug 06 2010 3:19 pm

Als ik een computer was zou ik, denk ik, doordraaien van al dat ongeduldige geklik met die muis. :lol:
Groetjes Gonnie.

jacobus
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door jacobus » vr aug 06 2010 3:44 pm

Op een Imac draait NX2 als een tierelier

Jacobus
Sony RX100 Mark4

gongon
Clublid
Clublid

Bericht door gongon » vr aug 06 2010 3:49 pm

Heb sinds een paar maanden een MacBook Pro en daar draait NX ook als een tierelier op.
Groetjes Gonnie.

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » vr aug 06 2010 4:29 pm

...waar ik dan wel tegenin breng dat die tierelier ook bezig is op mijn W7 systeempje. Ik bedoel maar: dáár ligt het niet aan.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952

gongon
Clublid
Clublid

Bericht door gongon » vr aug 06 2010 7:34 pm

Op mijn Windows Vista systeempje draait het ook als een tierelier, tenminste sneller als op mijn Desktop, maar ja, dat is ook al een wat oudere computer.
Groetjes Gonnie.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr aug 06 2010 9:18 pm

Wellicht een idee om weer terug te keren naar tips en eventuele problemen? Ik geloof niet dat het voor ons zo interessant is bij wie het op welke PC soepel loopt...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » vr aug 06 2010 9:49 pm

Patrick schreef:Wellicht een idee om weer terug te keren naar tips en eventuele problemen? Ik geloof niet dat het voor ons zo interessant is bij wie het op welke PC soepel loopt...
Sorry, maar met mijn laatste reactie beoogde ik exact datzelfde :?
Er waren weer twee Mackenisten die zoiets als "de mijne doet het lekker wél" zeiden :roll: .
Groet, Jaap

gongon
Clublid
Clublid

Bericht door gongon » vr aug 06 2010 10:14 pm

O sorry hoor, maar ik heb ook computers met Windows hoor. En ik zei trouwens later ook dat NX het op mijn Windows Vista laptop ook snel deed. Dus niet alleen op mijn Mac.

En om dan terug te komen op wat de TS vroeg, die vroeg niet om tips om problemen op te lossen, maar hij wilde dat wij met zijn allen gaan klagen bij Nikon over de traagheid. Nou bij mij is het programma op twee van de drie computers niet traag. Dus ik zie er de noodzaak niet van in om bij Nikon te gaan klagen. Zo on topic genoeg?
Groetjes Gonnie.

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » vr aug 06 2010 10:32 pm

gongon schreef:O sorry hoor, maar ik heb ook computers met Windows hoor. En ik zei trouwens later ook dat NX het op mijn Windows Vista laptop ook snel deed. Dus niet alleen op mijn Mac.

En om dan terug te komen op wat de TS vroeg, die vroeg niet om tips om problemen op te lossen, maar hij wilde dat wij met zijn allen gaan klagen bij Nikon over de traagheid. Nou bij mij is het programma op twee van de drie computers niet traag. Dus ik zie er de noodzaak niet van in om bij Nikon te gaan klagen. Zo on topic genoeg?
Jazeker. Je hebt gelijk. Excuses. Ik had namelijk net diezelfde ervaring in een ander draadje gehad, dus ik was wat geïrriteerd. Wat ik onterecht hier afreageerde. :oops:
Groet, Jaap

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”