NEF codec compatibiliteit met Windows 7 64bits

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » vr jul 30 2010 2:05 pm

De NEF codec van Nikon is te downloaden van de nikon.nl website. Deze software zorgt er bijvoorbeeld voor dat NEF-bestanden als thumbprints (miniatuurtjes) te zien zijn in Windows Verkenner. Deze codec werkt prima in alle Windows versies, vanaf XP meen ik, behalve in de 64bits versies. Dat is nu al geruime tijd zo. Flink onhandig. Je kunt er gedeeltelijk omheen werken door NEF+JPG te fotograferen, maar dat vind ik ook een heel gedoe.

In het Club Event in Garderen heb ik hierover al eens een Nikon man aangeschoten, die erg pessimistisch was over de waarschijnlijkheid dat er een update van zou komen. Op de nikon.nl website staat hierover een kryptisch tekstje.

Vannacht heb ik hier een berichtje aan Nikon klantenservice aan gewaagd, waar vanmorgen al een keurig antwoordje op arriveerde. Hieronder de tekst van de twee berichtjes (let op het door mij vet-cursief gemaakte zinnetje!):

Mijn bericht:
Ik las: "Compatibiliteit met de 64-bits versie van Windows 7 voor deze codec is nog niet vastgesteld."

Betekent dit dat Nikon misschien wel nooit de moeite gaat nemen om de snel groeiende groep gebruikers van Win7 64bits onder haar klanten terwille te zijn, maar het laat bij loze "excuses voor het ongemak"?

Het is namelijk buitengewoon onhandig dat ik in Windows Verkenner geen thumbprints van NEF foto's te zien krijg. Verder hebben veel CaptureNX2-gebruikers speciaal wegens problemen met dat programma de upgrade gemaakt naar een sterker systeem, DUS met Windows 7 64bits (kijk het maar na op het webforum van Nikon Club Nederland). JUIST die groep wordt nu gestraft met het feit dat de NEF-codec niet functioneert.

Ik kijk gespannen uit naar de update!

Antwoord Nikon:
Geachte meneer Verbeek,

Hartelijk dank voor uw vraag aan Nikon Support.

Het onderstaande citaat betekent enkel dat Nikon de mogelijkheden nog aan het onderzoeken is. Aangezien wij geen rechtstreeks contact met de ontwikkelingsafdeling in Japan hebben, kunnen wij helaas geen duidelijkheid scheppen of en wanneer compatibiliteit geboden zal worden. Wij bieden onze verontschuldigingen aan dat wij u in deze voorlopig het antwoord schuldig moeten blijven.

Wel zullen wij uw opmerkingen via de daartoe bestemde kanalen doorgeven om meegenomen te worden in de planning van de ontwikkelingsafdeling. Hoe meer verzoeken voor compatibiliteit, hoe waarschijnlijker het namelijk zal zijn dat dit ook geboden gaat worden.

Erop vertrouwende u voldoende geïnformeerd te hebben. Mocht u nog verdere vragen hebben, dan kunt u op de link bovenaan deze email klikken en uw vraag zo bijwerken.

Met vriendelijke groeten,

Wesley
Nikon Europe Support
http://www.europe-nikon.com/support" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door JaapV op vr jul 30 2010 2:44 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Johan
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: NEF codec comptibiliteit met W7 64bits

Bericht door Johan » vr jul 30 2010 2:08 pm

Ik mis de thumbnails inderdaad ook, al heb ik ze volgens mij wel bij de foto's gemaakt met m'n D50. Ik gebruik voor het snel bekijken van foto's Irfanview, dat is een licht programma. Ben wel van mening dat het gewoon zou moeten werken, overigens...
Nikon D600 + MB-D14 Grip | Tokina AT-X 124 AF Pro DX 12-24mm f/4 | Nikon AF-S 24-70mm f/2.8G ED | Nikkor AF-S 70-200mm f/2.8G IF-ED VR | Nikon SB-600 | Peleng 8mm f/3.5

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Re: NEF codec comptibiliteit met Windows 7 64bits

Bericht door JaapV » vr jul 30 2010 2:58 pm

Ik vermoed dat je die D50 foto's dan gemaakt hebt toen je nog geen 64bits OS had. Klopt dat? Dan waren die thumbprints al in een database systeembestandje gezet, in de map die je er toen al voor had en heb je diezelfde map nog steeds.

Ik heb ook een flink aantal "zichtbare" NEF foto's in mapjes die ik hun geheel had gekopieerd uit de W7 32bits laptop van mijn vrouw. Daarin werkt de NEF codec wél, dus het bestandje thumbs.db bevatte de benodigde gegevens voor de NEFjes die ik toen mee-kopieerde. NEFjes die ik in mijn 64bits computer in die map heb gezet blijven zonder thumbprint. Daarin een soort oplossing zoeken is overigens ondoenlijk.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » vr jul 30 2010 3:24 pm

Vaag genoeg ontdek ik dus nu net ook dat win7 64bit wel thumbs laat zien van nef files. Op Vista had ik dat wel maar dat verdween plots en heb alternatief gezocht toen dat werkte.

Peter
Bijna leeg hier....

Johan
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door Johan » vr jul 30 2010 4:13 pm

JaapV schreef:Ik vermoed dat je die D50 foto's dan gemaakt hebt toen je nog geen 64bits OS had. Klopt dat? Dan waren die thumbprints al in een database systeembestandje gezet, in de map die je er toen al voor had en heb je diezelfde map nog steeds.
Dat zal ik even moeten checken, maar daar kun je inderdaad best gelijk in hebben. Van het weekend even kijken!
Nikon D600 + MB-D14 Grip | Tokina AT-X 124 AF Pro DX 12-24mm f/4 | Nikon AF-S 24-70mm f/2.8G ED | Nikkor AF-S 70-200mm f/2.8G IF-ED VR | Nikon SB-600 | Peleng 8mm f/3.5

peterpj
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: NEF codec compatibiliteit met Windows 7 64bits

Bericht door peterpj » vr jul 30 2010 4:28 pm

Er bestaat een 3th party programma die de nef code onder 64bit w7 wel laat zien. Ik heb de gratis versie maar nu moet je ervoor betalen. Ik ben niet thuis dus de naam is me ontschoten maar ik heb het op dit forum reeds eerder genoemd.Overigens gaat Nikon klanten verliezen. Ik gebruik nu LR3 (Ik heb ook NX2) en die is beter dan nx2. Tom Hogan laat over NX2 kritische geluiden horen Hij zegt ""I no longer recommend Capture NX2." Lees het hele verhaal op zijn site.
Nikon F801s,D800, Canon G1x , Lensen Tokina AT-X 16-28 F2.8 pro fx,Sigma 35 1.4 DG HSM, Sigma AF 105mm f/2.8 EX HSM DG OS macro, Nikkor 80-200 2.8, Nikkor 50 1.8, flitsers Nissin Di866MKII, Metz 45CT4
http://www.flickr.com/photos/piotrpj/" onclick="window.open(this.href);return false;

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » vr jul 30 2010 4:32 pm

peterpj schreef:Er bestaat een 3th party programma die de nef code onder 64bit w7 wel laat zien. Ik heb de gratis versie maar nu moet je ervoor betalen. Ik ben niet thuis dus de naam is me ontschoten maar ik heb het op dit forum reeds eerder genoemd.Overigens gaat Nikon klanten verliezen. Ik gebruik nu LR3 (Ik heb ook NX2) en die is beter dan nx2. Tom Hogan laat over NX2 kritische geluiden horen Hij zegt ""I no longer recommend Capture NX2." Lees het hele verhaal op zijn site.

Vandaar waarschijnlijk dat Nikon binnenkort (dit najaar?) gaat komen met CaptureNX3.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

peterpj
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door peterpj » vr jul 30 2010 4:35 pm

Ik hoop het. Zal zeker als Nikon adept upgraden.
Nikon F801s,D800, Canon G1x , Lensen Tokina AT-X 16-28 F2.8 pro fx,Sigma 35 1.4 DG HSM, Sigma AF 105mm f/2.8 EX HSM DG OS macro, Nikkor 80-200 2.8, Nikkor 50 1.8, flitsers Nissin Di866MKII, Metz 45CT4
http://www.flickr.com/photos/piotrpj/" onclick="window.open(this.href);return false;

A.Translator

Bericht door A.Translator » vr jul 30 2010 5:31 pm

De codec van deze site werkt bij mij prima:

http://www.ardfry.com/nef-codec/" onclick="window.open(this.href);return false;

A.Translator

Bericht door A.Translator » do aug 05 2010 9:33 am

A.Translator schreef:De codec van deze site werkt bij mij prima:

http://www.ardfry.com/nef-codec/" onclick="window.open(this.href);return false;
Daar had ik bij moeten zetten: met Windows 7 64-bits.

Tom van Hell
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Tom van Hell » do aug 05 2010 11:41 am

Heb inmiddels ook verzoek tot
NEF codec compatibiliteit met Windows 7 64bits ingediend
codec in bericht hierboven is een betaalversie

(onderwerp: NEF codec compatibiliteit met Windows 7 64bits

Ik heb begrepen hoe meer verzoeken voor comptabiliteit.
hoe groter de kans dat die er komt
Bij deze dan ook mijn verzoek voor een
NEF codec compatibiliteit met Windows 7 64bits)

hierboven mijn tekst tussen () voor diegenen die evt ook verzoek indienen
Beter wissen dan missen

Kijk ook eens op www.tomvanhell.nl

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » do aug 05 2010 10:58 pm

Tom van Hell schreef:<KNIP>
Ik heb begrepen hoe meer verzoeken voor comptabiliteit.
hoe groter de kans dat die er komt
Bij deze dan ook mijn verzoek voor een
<KNIP>
Die anderen zou ik dan wel aanraden om het eerste moeilijke woord liever net zo te spellen als het tweede... :lol:
Groet, Jaap

Jigal
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Jigal » vr aug 06 2010 6:00 pm

Eventueel kun je ook deze (betaalbare) codecs gebruiken (slechts $ 9,99 = E 7,58)
FastPictureViewer Codec Pack 2.2R4

http://www.fastpictureviewer.com/codecs/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gr. Jigal

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArjanL » vr aug 06 2010 7:31 pm

Ligt dat probleem wel aan Nikon? Ik heb thuis MacOS X in 64 bits modus draaien en gebruik geen Nikon software. Ik zie van Nef bestanden gewoon thumbnails en voorvertoningen.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » vr aug 06 2010 9:25 pm

ArjanL schreef:Ligt dat probleem wel aan Nikon? Ik heb thuis MacOS X in 64 bits modus draaien en gebruik geen Nikon software. Ik zie van Nef bestanden gewoon thumbnails en voorvertoningen.
Ja, dat probleem ligt wel aan Nikon. De man van Nikon die ik in Garderen sprak gaf dat ook zonder meer toe.

Ik had het ook over Windows 7 64bits. Ik had het niet over MacOS 64bits. Nogmaals: het ligt aan de codec van Nikon, die niet compatible is gemaakt met Windows 7 64bits. Het feit dat Apple gratis een eigen NEF codec bij haar OS levert doet daaraan niets af.
Groet, Jaap

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”