verschil automatisch en p

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
evelein

verschil automatisch en p

Bericht door evelein » za aug 07 2010 9:43 am

Beste forumleden,

Ik ben aan het oefenen en spelen met mijn d80.
Echter kom ik er in het gebruik en met de handleiding niet uit wat nu exact het verschil is tussen de stand p
en de vol automatische stand. Wie kan het mij duidelijk uileggen?

Groet Eef

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: verschil automatisch en p

Bericht door ALE » za aug 07 2010 10:05 am

Hallo Eef,

Welkom hier op het forum. Er staat heel veel beschreven over de geweldige D80, doe er je voordeel mee en gebruik de zoekfunctie.

Het verschil tussen de Auto is de (flexibele) P stand is:
Auto: camera bepaald zelf wat de beste keuze is en hierop kan je niet ingrijpen
P stand: camera bepaald zelf wat de beste keuze is echter je hebt de flexibiliteit om het diafragma zelf aan te passen. Indien je bijvoorbeeld een onderwerp uit een foto wil lichten door de achterkant onscherp te laten overkomen, verdraai je hoofdinstelschijf naar een groter opening (kleiner diafragma getal). De D80 past dan automatisch je sluitertijd aan zodat je foto nog steeds goed belicht wordt. Zie hiervoor pagina 47 van je handleiding.

Hope this helps,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Daviddvd

Bericht door Daviddvd » za aug 07 2010 10:12 am

En bij P kan je de ISO en WB instellen toch? En die #$$^% Flitser klapt niet steeds omhoog...

evelein

Bericht door evelein » za aug 07 2010 10:41 am

Hallo Ale,

Dank voor je snelle reactie.
De theorie achter de foto s is mij zeer bekend, heb eerst jaren analoog
gefotografeerd met een groot beeld camera.
Het probleem zit hem voor dus mij in de techniek van het digitale fotograferen.
Als ik hem op p zet en ik probeel de sluitertijd of het diafragma teveranderen
gebeurt er niks.........
Terwijl bij bv stand a duidelijk onder het beeld de instelling zie veranderen is
dat niet het geval bij p. Moet ik dan nog een knop indrukken of zou het gewoon moeten kunnen?

Groet Eef

george013

Bericht door george013 » za aug 07 2010 10:47 am

Je moet de belichtingsmeter wel activeren en hat achterste wieltje gebruiken.
george

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » za aug 07 2010 10:48 am

Hoi Eef,

Kijk eens op je display boven op de D80. Zet het programma op de P-stand. Verdraai het hoofdinstelschijf en zie of er een P* op het display verschijnt. Ook met het diafragma getal wijzigen. En je hoeft geen andere knoppen in te drukken. Ik weet niet wat je precies met "onder het beeld" bedoelt. Neem aan wat je ziet in je zoeker i.p.v. het LCD display boven op de camera.
Groet,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » za aug 07 2010 11:09 am

Evelien, het zelf instellen van diafragma en sluitertijd doe je het beste in de M stand. Hier heb je volledige vrijheid in de instellingen.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

evelein

Bericht door evelein » za aug 07 2010 11:19 am

Zal wel iets heel doms doen, maar t lukt me niet.
Zoiezo zie ik de stand niet terug in het scherm op de camera.
Dit zie ik ook niet bij de andere standen, bv a en s.
Kan ook in de gebruiksaanwijzing slecht vinden waar dat zou moeten verschijnen.

Kan ook aan het achterste wieltje draaien tot ik een ons weeg,
maar hij blijft lekker zelf verzinnen welke waardes hij insteld!

Loop anders straks wel naar de winkel, maar heb meer vertouwen in nikon
gekken dan de winkel meneer..........

evelein

Bericht door evelein » za aug 07 2010 11:22 am

Beste a 90,

Op zich helemaal mee eens, maar moet in oktober een trouwerij
fotograferen. Dan zijn er momenten dat ik niet eindeloos de tijd heb om zelf in te stellen.
Ben daar nog niet handig genoeg mee, dus de p zou ideaal zijn,
als t even snel moet kan de camera mee beslissen en als er meer rust is kan ik dat zelf fine tunen

groetjes Evelein

george013

Bericht door george013 » za aug 07 2010 11:31 am

In de A of S-stand doet de camera hetzelfde als in de P-stand. Alleen geef je je voorkeur voor een bepaalde waarde van te voren aan. Lijkt mij handig als je met een trouwerij het diafragma onder controle hebt.
George

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » za aug 07 2010 11:48 am

Eens. Wat mij betreft is de A stand altijd favoriet. Ik bepaal hoeveel er scherp is, indirect bepaal ik daar natuurlijk ook de sluiterijd mee. Ik maak meer dan 95% van m'n foto's in deze stand.

Voordeel van A boven P is trouwens ook dat als ik de camera eenmaal op een diafragma heb gezet, dat ook blijft staan, ongeacht waar ik de camera op richt. Ook later.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

André
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door André » za aug 07 2010 12:03 pm

Bij mij staat de camera ook grotendeels op de "A" stand, en als ik buiten fotografeer zet ik tegenwoordig steeds vaker de auto-iso functie aan. Een geweldige uitvinding.
Laatst gewijzigd door André op za aug 07 2010 12:04 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » za aug 07 2010 12:04 pm

Ik gebruik zelf de P alleen als ik snel en automatisch foto's wil maken en niet wil nadenken over de instelling.

Daarnaast gebruik ik bewust de A of de S stand als ik met aandacht aan de gang ga. Bruiloften eigenlijk per definitie met A omdat snelheid niet echt aan de orde is en je snel kunt werken met een grotere of kleinere diafragma opening (bruidspaar isoleren met een lagere diafragma opening of een groepsfoto met een hogere instelling). De S stand bijvoorbeeld als ik met de kids in de speeltuin ben. Ze hoeven dan niet heel erg fraai losstaand te zijn maar wel scherp en onbewogen. De M stand gebruik ik zelf ook zelden

Dit alles in combinatie met een variabele ISO werkt het ideaal. Bij de auto ISO stel ik het bijvoorbeeld in dat de sluitertijd minimaal 1/200e moet zijn en de ISO variabel mag zijn tot 1600. Vervolgens kan ik met het diafragma in de A stand aan de gang waarbij de camera het als het ware allemaal zelf berekend.

De camera zal dan minimaal 1/200e aanhouden als ondergrens voor de sluitertijd en als basiswaarde de ingestelde ISO (bijvoorbeeld 200). Als er nu te weinig licht is bij het gekozen diafragma (even snel een groepsfoto op f11 bijvoorbeeld) dan stelt de camera automatisch de ISO omhoog bijvoorbeeld in plaats van de basis instelling van 200 naar 800 om op die manier een goed belichte foto te maken bij 1/200e en F11. Is er nu heel veel licht bij een lage diafragmainstelling dan zal de sluitertijd automatisch oplopen vanaf de minimaal ingestelde waarde.

Zo hou je de controle over de minimale sluitertijd en maximale ISO in combinatie met de diafragma voorkeur. Het werkt voor mijn doeleinden geweldig.

Als je niet eerder met variabele ISO hebt gewerkt dan is het even wennen, immers heb je een derde variabele beschikbaar voor een juiste belichting. Maar als je het je eigen maakt dan ga je er veel voordeel van hebben, zeker bij bruiloften met veel, vaak onverwachte belangrijke momenten.

groet,

Michael
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

evelein

Bericht door evelein » za aug 07 2010 12:07 pm

Bedankt voor de tips,

Dan ga ik dat eens proberen.
Zelf vind ik het ook het belangrijkste om het diafragma te kunnen
instellen.
Met de analoge camera was voor mij alles overzichtelijker.
Nu toch het idee dat er een halve computer om mijn nek hangt,
en wordt daar niet altijd blij van. Gaat ie ook wel eens dingen doen die
ik helemaal niet wil.
Ach blijf gewoon verder oefenen en als ik weer ergens tegenaan
loop zien jullie me hier weer terug.

Fijn weekend!

Groet Eef

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » za aug 07 2010 12:15 pm

Ik denk dat je even om de mogelijkheden heen moet proberen te kijken. De manier waarop je vroeger fotografeerde kan je nog steeds toepassen; er is feitelijk niets veranderd.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”