Vuurwerkfestival Scheveningen 2010 - 12, 13 en 14 augustus

Plaats hier je tips over komende evenementen die interessant kunnen zijn om te fotograferen. Zet de periode/datum en plaats in je onderwerptitel.
Gesloten
fotolaaf

Vuurwerkfestival Scheveningen 2010 - 12, 13 en 14 augustus

Bericht door fotolaaf » ma aug 09 2010 10:50 pm

Aanstaande donderdag, vrijdag en zaterdag (12, 13 en 14 augustus) is het weer vuurwerkfestival hier in Scheveningen. Om 22:00 en 23:00 uur wordt je getrakteerd op een spetterend spektakel. Helaas wordt het vuurwerk afgestoken vanaf een suffe ponton in plaats van de Pier waardoor er fotografisch een stuk minder eer valt te behalen, en voor de niet-fotografen een stuk sfeer wegvalt. Maar goed, gezien het aantal ongelukken in het verleden (namelijk 0) vond de gemeente dit beter verantwoord.

Een en ander is natuurlijk afhankelijk van weer en wind. En als je ruim op tijd bent kun je met de auto komen. De gemeente stimuleert dat zelfs gezien de hoeveelheid verwijzingen buiten en in de stad naar parkeerruimte in Scheveningen. Ik raad het niet aan overigens, maar je moet het zelf weten.

Wat betreft weer, je kunt uit je raam kijken en een gokje doen, maar bij twijfel kijk op de website http://www.vuurwerkscheveningen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;. Daar kun je zien of het doorgaat of niet. Wie daar een mooie website verwacht komt bedrogen uit. Voor zo'n jaarlijks terugkerend visueel spektakel is de website te triest voor woorden, maar wel functioneel.

Hoe dan ook, gaan hier nog mensen heen? Zelf twijfel ik nog. Ik ga wel, maar met of zonder camera, that's the question. Mijn persoonlijke favoriete show is Nederland, niet vanwege chauvinisme, maar omdat ze altijd een dijk van een show neerzetten met prachtige waterbommen.

Tips uit het verleden:
's Avonds is het vaak toch redelijk koud, zeker als je een tijdje stil staat, dus zorg dat meer bij je hebt dan alleen een t-shirt.
Wil je tussen de shows door ook nog op je derrière in het zand zitten, neem dan een handdoek mee. Het kan wel eens wat vochtig zijn.
Over het algemeen wordt het niet gewaardeerd als je met je hele hebben en houen midden tussen de mensen blijft staan. Je blokkeert het uitzicht van de mensen achter je en kijk dan niet raar op als er iets naar je hoofd geslingerd wordt, ook in meer tastbare vorm dan alleen wat akelige bewoordingen. Zitten is geen probleem, dat doet iedereen. Staan direct langs de zee is ook geen probleem meestal. Daar staan ook meer collega's.

aquarius
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Re: Vuurwerkfestival Scheveningen 2010 - 12, 13 en 14 august

Bericht door aquarius » di aug 10 2010 1:08 am

Hallo Fotolaaf,

Waarom moet je eigenlijk tussen de mensen zitten (staan )??? Die dingen ontploffen toch in de lucht. (of je moet speciaal voor die waterbommen gaan :D ) Drie weken geleden in Vlissingen ook vuurwerk gefotografeerd. Gewoon achter het publiek.
In Vlissingen steken ze ook vuurwerk af vanaf een ponton. Altijd leuk en spectaculair.
In ieder geval als je gaat, veel plezier.

Groetjes,

Aquarius
Het verschil tussen onkruid en een bloem is een oordeel.

D3 D4S en nog wat materiaal voor mijn lensdoekjes.

fotolaaf

Bericht door fotolaaf » di aug 10 2010 2:38 am

Niks moet. Wat ik bedoel te zeggen is dat als je tussen de mensenmassa op het strand staat, je beter kunt gaan zitten. Het meeste knalt toch hoog dus geen probleem. Zeker niet als je een mooi plekkie hebt.
Direct vanaf de waterlijn heb je natuurlijk geen mensen in beeld, alleen water, en kun je met name de waterbommen mooi in beeld krijgen. Maar ook de reflectie van vuurwerk op het water kan bij sommige shots een iets grotere rol spelen. Misschien valt er gelijk iets te proberen met effect van lange sluitertijden met golven.
Vanaf de boulevard (of de Pier) zit je tegenwoordig nogal ver van de pret af, vandaar dat je waarschijnlijk op het strand terecht komt.

Het zijn maar tips en bedenksels :)

fotolaaf

Bericht door fotolaaf » za aug 14 2010 1:28 am

Kleine update tussendoor, foto van vandaag:

Afbeelding

Wie nog wil, zaterdag 14 augustus komen Duitsland en Nederland nog aan bod.

Ruud O

Bericht door Ruud O » za aug 14 2010 9:19 am

Ik denk dat ik ook even ga kijken.
Ligt het ponton aan de noord zijde van de pier ?
Groet Ruud.

vuurvlindertje
Forumlid
Forumlid

Bericht door vuurvlindertje » za aug 14 2010 10:14 am

het ponton ligt voor het kuhrhaus. Gisteren geweest, zonder camera, echt heel erg gaaf. Ga vanavond weer, neem dan wel de camera en statief mee.
D90+MB-D80, SB 600, Tamron 90mm Macro, Tamron 17-50 VC , Nikkor 70-300mm VR II, Nikon 1V1, 1 Nikkor 10-30

fotolaaf

Bericht door fotolaaf » za aug 14 2010 1:36 pm

Normaal ligt de ponton een heel stuk links van de Pier, maar omdat daar de boulevard opgebroken is ligt de ponton nu dichter bij de Pier. Gisteren lag hij links, tussen het Kurhaus en Sea Life. Eergisteren lag hij aan de rechterkant, redelijk dicht bij de Pier. Dicht genoeg om vanaf een lokatie dicht bij de waterlijn de Pier mee te pakken in een mooi sfeershot. Maar ik had eergisteren geen camera bij me :)

Waar had ik gisteren last van: ik zat recht voor de ponton en miste een stuk groothoek (18-200 lens) bij de hoge, grote stukken. Met de camera op z'n kant lukt het wel aardig om alles te vangen, alleen zat op het eind het... umm.. opschroefdingetje van het statief los, waardoor de camera door het gewicht van de lens naar beneden draaide. Bij een shot heb ik hem met mijn vinger tegengehouden. Is warempel nog gelukt ook, maar dat was het laatste staande shot. Ik wIlde niet het risisco lopen dat de camera in het zand viel.
Hoe dan ook, als je redelijk dicht bij staat (tot 50 meter vanaf het ponton?) dan ben je al gebaat met groothoek. De show van Belgie was redelijk Nederlands, en dan bedoel ik dat zowel de lucht als het water volop benut werd, tegelijkertijd. Met groothoek kun je dan prachtige totaal plaatjes maken. Met name Nederland wil nog wel eens enorme waterbommen laten knallen. Vanavond eerst Duitsland (22:00 uur) en dan Nederland (23:00 uur).

fotolaaf

Bericht door fotolaaf » za aug 14 2010 1:59 pm

Ooh, waar ik ook tegenaan liep, ik had de camera in bulb modus, draadje eraan vast en klikken maar. Maar na elk shot moest ik tussen de 10 en 15 seconden wachten voor ik weer aan de bak kon. In het display stond "Job nr". Effe nagezocht en dat wordt verooraakt doordat de noise reductie aan staat (op LOW weliswaar, maar toch) bij lange exposures. De camera vergelijkt de foto dan met een zwart frame en haalt de rommel eruit. En dat duurt even. Mij te lang in ieder geval dus voor vanavond zet ik dat uit. Bij vuurwerk ben je meer gebaat met snelheid.

Rick S.

Bericht door Rick S. » za aug 14 2010 7:18 pm

Zijn er nog wat tips te vinden hier v.w.b. de do's and dont's qua instellingen? Ben van plan om vanavond ook die kant op te gaan namelijk.

Gesloten

Terug naar “Komende evenementen”