labels toepassen en sorteren op datum

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Otto

labels toepassen en sorteren op datum

Bericht door Otto » di aug 10 2010 10:49 pm

Wie weet wat ik verkeerd doe?

Ik heb met mijn net nieuwe D5000 een boel (1500) foto's gemaakt op vakantie die ik wil sorteren.
Eigenlijk wil ik aan de fotos door middel van kleurenlabels en/of sterren (maakt me niet zo veel uit) een waarde toekennen zodat ik bij voorbeeld de foto's die alleen voor mij de moeite waard zijn kan scheiden van de foto's die ik alle andere reisgenoten wil toesturen of alleen die reisgenoot die er op staat. Met de negen beschikbare nummers/kleuren gaat dat zeker lukken

Op zich lukt het om die labels toe te voegen, sorteren gaat ook nog, maar daarna krijg ik ze niet meer op opnamedatum gesorteerd, hetgeen voor het toekennen van labels wel gaat.
Ik wil natuurlijk mijn eigen selectie gewoon op datum in de diashow kunnen zetten.
Ik heb een avond zitten proberen, maar kom er niet uit.

Gegevens:
Nikon 5000
Importeren met View NX
één keer naam ongewijzigd gelaten, helpt niet :frown:
één keer oude naam voorzien van nieuw volgnummer, ook niet :(
Moet ik dan op een anderte manier naam geven dat in ieder geval de volgorde terug te krijgen is?

Direct na het inlezen staat alles nog goed :) , na het toepassen van labels gaat het mis. :(

Wie heeft raad?

Otto

GdP

Re: labels toepassen en sorteren op datum

Bericht door GdP » wo aug 11 2010 12:28 am

ViewNX heeft een zeer uitgebreide 'Help'.

Ik zou gewoon hier eerst maar eens in gaan zoeken.

Met je vraag kan ik niets.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo aug 11 2010 3:15 am

Bij Nikon View NX

1e methode:
Bovenaan in het menu, 4e optie Weergave, dan naar beneden gaan, op ongeveer 2/3 van alle submenus's Sorteervolgorde.
Dan heb je een stuk of wat opties, kies datgene waarop je wilt sorteren, oplopend of aflopend.

2e methode, nog opvallender: Bovenaan in de gereedschappenbalk, onderste balk waar je een filterknop ziet om je labels in weergave te kunnen filteren, naar rechts voorbij de sterretjes, voorbij de knop NEF+JPG|NRW|TIF, helemaal de meest rechter optie: Foto's sorteren, dan klik je op A,B,C, of het icoontje voor een camera, label, sterretje...... Het is maar net waar de sorteer-optie op ingesteld is. Dus je kunt aan de hand van dat icoontje al vaststellen waarop wordt gesorteerd. Met het erop klikken heb je keus uit alle opties.
Zo'n klein zwart driehoekje bij een icoon naar beneden wijzend, geeft aan dat er submenu's onder zitten.
De omhoog wijzende zwarte driehoekjes bij de sterretjes is een manier om je sterretjes keuzes te filteren. 2 methoden: Verschuiven van die driehoekjes of op de sterretjes klikken die je wilt filteren.

Verder: Voor het geval je dit soort eenvoudige menu's niet eens weet te vinden. De toets F1 van een PC opent de helpfile van alle bestaande PC-programma's. Bij Mac zal er ook wel zoiets zitten. Bij zowel de index als bij zoeken en dan het simpele woordje "sorteren" intoetsen geeft keurig netjes aan hoe en wat te sorteren en waar te vinden.

Bij Nikon Capture NX(2) (die ook zo'n label en sterrenfunctie heeft), eveneens de 2e methode zoals hierboven beschreven, met nog een extra optie "Daarna sorteren"

Otto, je mag dan nieuw zijn hier op het forum. Van mensen hier wordt verwacht dat ze toch echt enige zelfwerkzaamheid aan de dag leggen alvorens met vragen te komen. Zeker dit soort basisvragen. De menu's zitten nota bene zo voor je snuffert in het zicht. Die vallen je kennelijk nog niet eens op na een avond aan de gang te zijn geweest. Nou, dat belooft wat met je fotografie. Dat is een hobby waarbij je moeten kijken.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Otto

Bericht door Otto » do aug 12 2010 10:35 pm

Heren,

Dank.

Vraag niet hoe het kan. maar wat gisteren niet wilde werken, gaat nu wel. :o
Dank voor jullie moeite.

Otto de Rooij

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr aug 13 2010 1:57 am

Otto schreef:Vraag niet hoe het kan. maar wat gisteren niet wilde werken, gaat nu wel. :o
Ik gok dat het eerder ook al werkte... :mryellow:

Mooi dat je geholpen bent.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr aug 13 2010 10:24 am

Otto schreef: Vraag niet hoe het kan. maar wat gisteren niet wilde werken, gaat nu wel. :o
Nee, we vragen niet hoe het kan, maar ik vermoed dat het komt door simpel de aanwijzingen op te volgen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » vr aug 13 2010 9:51 pm

Otto schreef:Heren,
Dank.
Vraag niet hoe het kan. maar wat gisteren niet wilde werken, gaat nu wel. :o
Dank voor jullie moeite.
Otto de Rooij
Hoe kan dat nou?? :twisted:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”