Sigma = merk
18-50 mm = brandpuntafstand(???)
1:3.5-5.6 = Diafragmakeuzen (en waarom kan ik dan wel met mijn D70s een veel groter diafragma bereik instellen?)
DC D = ?????
Kan iemand me deze dingen uitleggen?
Sigma 18-50mm 1:3.5-5.6 DC D
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
vragen
Beste Eelco,
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld, maar ik zal proberen wat te vertellen en als dit niet het antwoord op je vraag is verduidelijk dan het een en ander.
18-50mm is het brandpunt afstand, dus van matig groothoek tot matig tele op een DSLR met cropfactor 1,5
3,5-5,6 is je grootste diafragma-opening
Dus bij 18mm is je grootste opening 3,5
En bij 50mm is je grootste diafragma-opening 5,6
Kleinste getal is grootste diafragma-opening
Grootste getal is kleinste diafragma-opening
Kan je ook zien dat op 18mm je zoekerbeeld helderder is dan op 50mm
En je kleinste diafragma-opening zal op 16 of 22 liggen, dan is het gaatje in je lens het kleinst.
Ik hoop dat ik je een beetje op weg geholpen heb.
Heb je meer vragen stel ze gerust.
Groetjes George
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld, maar ik zal proberen wat te vertellen en als dit niet het antwoord op je vraag is verduidelijk dan het een en ander.
18-50mm is het brandpunt afstand, dus van matig groothoek tot matig tele op een DSLR met cropfactor 1,5
3,5-5,6 is je grootste diafragma-opening
Dus bij 18mm is je grootste opening 3,5
En bij 50mm is je grootste diafragma-opening 5,6
Kleinste getal is grootste diafragma-opening
Grootste getal is kleinste diafragma-opening
Kan je ook zien dat op 18mm je zoekerbeeld helderder is dan op 50mm
En je kleinste diafragma-opening zal op 16 of 22 liggen, dan is het gaatje in je lens het kleinst.
Ik hoop dat ik je een beetje op weg geholpen heb.
Heb je meer vragen stel ze gerust.
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
-
- Clublid
DCD
DC D staat dat op de lens Eelco?
Die DC zou kunnen betekenen Digital Camera
Dat betekend dat dit objectief speciaal ontwikkeld is voor Digitala Camera's met een cropfactor van 1,5 of iets in die richting.
Dus deze lens zou je niet op Gerrit zijn F6 kunnen zetten, wel opzetten maar de vignettering zal dan niet om aan te zien zijn omdat Gerrit een Full Frame film camera heeft.
Ook als Nikon met een Full Frame digitale camera komt zal deze lens niet bruikbaar op zijn.
Maar met jouw camera heb je daar geen last van wees gerust
Groetjes George
Die DC zou kunnen betekenen Digital Camera
Dat betekend dat dit objectief speciaal ontwikkeld is voor Digitala Camera's met een cropfactor van 1,5 of iets in die richting.
Dus deze lens zou je niet op Gerrit zijn F6 kunnen zetten, wel opzetten maar de vignettering zal dan niet om aan te zien zijn omdat Gerrit een Full Frame film camera heeft.
Ook als Nikon met een Full Frame digitale camera komt zal deze lens niet bruikbaar op zijn.
Maar met jouw camera heb je daar geen last van wees gerust

Groetjes George

- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Je sensor is kleiner dan een kleinbeeldnegatief. Het beeld dat je op je sensor krijgt is derhalve een uitsnede ('crop' in het Engels) van het beeld dat je op je kleinbeeldcamera zou krijgen.
De cropfactor is bij de huidige Nikon dslr's 1,5. Dat betekent dat de beeldhoek die je met een gegeven lens krijgt, net zo groot is als met een lens met een brandpunt van 1,5 keer zo groot op een kleinbeeldcamera. Er wordt dus ook wel gesproken van een 'brandpuntsverlenging'
De cropfactor is bij de huidige Nikon dslr's 1,5. Dat betekent dat de beeldhoek die je met een gegeven lens krijgt, net zo groot is als met een lens met een brandpunt van 1,5 keer zo groot op een kleinbeeldcamera. Er wordt dus ook wel gesproken van een 'brandpuntsverlenging'
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
-
- Clublid
vragen
Dus Eelco om het goede betoog van Roelof aan te vullen.
Als jij een 18mm lens heb, dan is dat behoorlijk groothoek op een filmcamera.
Maar op een Nikon DSLR is het slechts 18 x 1,5 = 27mm
Dus je brandpunten moet je met 1,5 vermenigvuldigen.
50mm wordt op een DSLR 75mm
Ik hoop dat het duidelijk is?
Misschien is het een goed idee om een goed boek te lezen over de beginselen van het fotograferen, dan zullen heel veel van je vragen veel duidelijker worden.
Groetjes George
Als jij een 18mm lens heb, dan is dat behoorlijk groothoek op een filmcamera.
Maar op een Nikon DSLR is het slechts 18 x 1,5 = 27mm
Dus je brandpunten moet je met 1,5 vermenigvuldigen.
50mm wordt op een DSLR 75mm
Ik hoop dat het duidelijk is?
Misschien is het een goed idee om een goed boek te lezen over de beginselen van het fotograferen, dan zullen heel veel van je vragen veel duidelijker worden.
Groetjes George