softwarekeuze
- Harry W
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
softwarekeuze
Hallo,
Sinds een tijdje ben ik in het gelukkige bezit van een D300s. Alvorens tot aanschaf over te gaan heb ik mijn ogen en oren goed de kost gegeven op onder andere jullie interessante fora. Inmiddels heb ik de diverse fora doorgespit en heel veel nuttige informatie en tips gevonden, alleen duizelt mij het als het over al die software gaat (Nikon camera control pro, Capture NX2 en Adobe photoshop etc.). Op jullie fora heb ik geen antwoord op de volgende vraag kunnen vinden. Alvorens te beslissen welke (dure) software ik ga aanschaffen, om mijn foto's te beheren/verbeteren, zou het mooi zijn als je dat ergens in de praktijk zou kunnen uitproberen. Ik ben er wel één in de categorie "digibeten" en heb tot nu toe nog niets aan fotobewerking gedaan, laat staan dat ik iets met de NEF's heb gedaan, die ik al wel geschoten heb. Verder open/bekijk ik de foto's gewoon met de Windows viewer. Wie kan/wil mij adviseren?
Ik heb trouwens vandaag mijn lidmaatschapsformulier ingevuld, zodat ik m.i.v. 1 augustus a.s. niet meer alle interessante info gratis van jullie prachtige website trek, maar keurig netjes mijn bijdrage betaal.
Mvrgr,
Harry
Sinds een tijdje ben ik in het gelukkige bezit van een D300s. Alvorens tot aanschaf over te gaan heb ik mijn ogen en oren goed de kost gegeven op onder andere jullie interessante fora. Inmiddels heb ik de diverse fora doorgespit en heel veel nuttige informatie en tips gevonden, alleen duizelt mij het als het over al die software gaat (Nikon camera control pro, Capture NX2 en Adobe photoshop etc.). Op jullie fora heb ik geen antwoord op de volgende vraag kunnen vinden. Alvorens te beslissen welke (dure) software ik ga aanschaffen, om mijn foto's te beheren/verbeteren, zou het mooi zijn als je dat ergens in de praktijk zou kunnen uitproberen. Ik ben er wel één in de categorie "digibeten" en heb tot nu toe nog niets aan fotobewerking gedaan, laat staan dat ik iets met de NEF's heb gedaan, die ik al wel geschoten heb. Verder open/bekijk ik de foto's gewoon met de Windows viewer. Wie kan/wil mij adviseren?
Ik heb trouwens vandaag mijn lidmaatschapsformulier ingevuld, zodat ik m.i.v. 1 augustus a.s. niet meer alle interessante info gratis van jullie prachtige website trek, maar keurig netjes mijn bijdrage betaal.
Mvrgr,
Harry
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: softwarekeuze
Je kan Capture NX, volgens mij de beste RAW-converter voor je D300s NEF bestanden, gratis downloaden en 60 dagen proberen. Er zijn ook op de website van Nikon wat filmpjes te zien. Ik zou daar beginnen.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Om je keuze wellicht te vereenvoudigen,
Bij CameraNu is CaptureNX in de aanbieding kijk voor de prijs op hun site
Daarnaast is Photoshop Eelements een niet te duur programma
Als beginner met digitaal bewerken is Photoshop te ingewikkeld en qua prijs veel te duur
Elements doet 99 % van het werk wat zijn dure broertje kan.
Succes met je keuzze
Bij CameraNu is CaptureNX in de aanbieding kijk voor de prijs op hun site
Daarnaast is Photoshop Eelements een niet te duur programma
Als beginner met digitaal bewerken is Photoshop te ingewikkeld en qua prijs veel te duur
Elements doet 99 % van het werk wat zijn dure broertje kan.
Succes met je keuzze
- Johan1025
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
En Gimp is en blijft gratis..................................
Fuji X Pro - 3 en divers glas :)
M.vr.gr.Johan1025
M.vr.gr.Johan1025
- ArjanL
- Forumlid
- Contacteer:
Picasa, Irfanview; gratis en goed voor het 'basisbegrip'.
Eénmaal een beetje wegwijs in de materie: Photoshop Elements, Photoshop Lightroom (ook archivering), Paint Shop Pro, Gimp, Capture NX.
Eénmaal een beetje wegwijs in de materie: Photoshop Elements, Photoshop Lightroom (ook archivering), Paint Shop Pro, Gimp, Capture NX.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
- gvdnberg
- Clublid
- Contacteer:
Inmiddels heb ik voor mijn MacBook Pro de keuze gemaakt voor Nikon Capture NX2 en Apple Aperture 3 als fotobijwerkers. Eigenlijk kan ik daar bijna alles mee. Het enige wat ontbreekt is de mogelijkheid om perspectief te wijzigen. Daarvoor heeft Nikon Capture NX2 net als Aperture 3.0 geen mogelijkheid. Kan iemand mij daarin adviseren?
groeten uit Tilburg,
Gert van den Berg
(die binnenkort lid is...)
groeten uit Tilburg,
Gert van den Berg
(die binnenkort lid is...)
Met vriendelijke groet,
Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Breda.......here we come(back)
- gvdnberg
- Clublid
- Contacteer:
Ja Addy, ik denk dat ik zoiets bedoel..... maar dan voor Apple Mac OS 10.6. Ik heb dus niets aan Windows programmatuur.
groeten,
Gert van den Berg
groeten,
Gert van den Berg
Met vriendelijke groet,
Gert van den Berg,
Gert van den Berg,
- Jur
- Forumlid
- Contacteer:
Een goed en niet zo duur alternatief is Photoshop Elements 8 voor Mac.gvdnberg schreef:Ja Addy, ik denk dat ik zoiets bedoel..... maar dan voor Apple Mac OS 10.6. Ik heb dus niets aan Windows programmatuur.
Jur