Fotgraferen op het water
Fotgraferen op het water
Na een tijdje wat minder fotoactief te zijn geweest wil ik weer eens beginnen. Maar met iets lastigs: fotograferen op het water vanuit een boot. Ik heb een D80 met een Tamron 17-50. Waarschijnlijk heb ik in ieder geval een telezoom nodig want je kunt niet altijd dicht genoeg bij een boot komen. Een statief zal niet altijd mogelijk zijn door de bewegingen van de boot van waaruit gefotografeerd wordt. Met welk objectief zou ik dit het beste kunnen aanpakken? Dank voor het meedenken.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Fotgraferen op het water
Ik zie het probleem eerlijk gezegd niet zo; zittend in een boot is nauwelijks anders dan op de wal, zeker als het licht is. Overdag haal je toch wel korte sluitertijden, dus het is meer een kwestie van achteraf even kijken of de compositie klopt met wat je in gedachten had. En of je horizon horizontaal staat.
Als je iets in het telewerk wilt, dan zou ik een Nikon 70-300VR adviseren; heel erg goed, en tegenwoordig zeer betaalbaar.
Als je iets in het telewerk wilt, dan zou ik een Nikon 70-300VR adviseren; heel erg goed, en tegenwoordig zeer betaalbaar.
Ben vergeten erbij te vermelden dat de boot van waaruit gefotografeerd wordt soms beweegt, en om dan foto's te maken van een bewegend schip. Maar Patrick, je denkt dat voor het telebereik een 70-300 VR een goede mogelijkheid is?
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Dat boten bewegen had ik al aangenomen. Het probleem valt echter wel mee. Gewoon zorgen dat je sluitertijden snel genoeg zijn, wat overdag, zeker met je lichtsterke Tamron, geen probleem moet zijn. Desnoods de ISO waarde wat opvoeren.
Enige probleem dat dan nog blijft is het feit dat je door de beweging wellicht niet helemaal de uitsnede krijgt die je hoopt. Dat kan je natuurlijk eenvoudig controleren via het bekijken van de foto's op je schermpje.
De 70-300 VR is prima. Niet super lichtsterk natuurlijk, maar VR lijkt me wel een voordeel. Iets lichtsterkers als een 70-200 f2.8 VR of 80-200 f2.8 is natuurlijk nog mooier, maar veel duurder.
Enige probleem dat dan nog blijft is het feit dat je door de beweging wellicht niet helemaal de uitsnede krijgt die je hoopt. Dat kan je natuurlijk eenvoudig controleren via het bekijken van de foto's op je schermpje.
De 70-300 VR is prima. Niet super lichtsterk natuurlijk, maar VR lijkt me wel een voordeel. Iets lichtsterkers als een 70-200 f2.8 VR of 80-200 f2.8 is natuurlijk nog mooier, maar veel duurder.
Wat natuurlijk ook niet vergeten moet worden hoe groot het onderwerp en hoever je daar vandaan bent.
Als voorbeeld:

Genomen met een 80-200 op 80 mm, ik kwam tekort met mijn 17-55, mar ik had net zo goed mijn 18-70 kunnen gebruiken.
Ok het is geen boot, maar als je bij de intocht van Sail wil fotograferen, zou ik eerder voor een groothoek kiezen.
Succes, Irwan
Als voorbeeld:

Genomen met een 80-200 op 80 mm, ik kwam tekort met mijn 17-55, mar ik had net zo goed mijn 18-70 kunnen gebruiken.
Ok het is geen boot, maar als je bij de intocht van Sail wil fotograferen, zou ik eerder voor een groothoek kiezen.
Succes, Irwan
Allen dank voor het meedenken. Het wordt de Nikon 70-300.