hallo
Kan iemand wat vertellen over deze lens.
Vind zeer weinig informatie over deze lens.
mvgr bert
Nikon AF lens 75 – 240 1:4.5-5.6 D
- a vgastel
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Nikon AF lens 75 – 240 1:4.5-5.6 D
mvgr bert
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Re: Nikon AF lens 75 – 240 1:4.5-5.6 D
Ken de lens ook niet, maar hier wat meer info
http://www.mir.com.my/rb/photography/co ... tm#75240mm" onclick="window.open(this.href);return false;
ergens onderin.
Groet Hans
http://www.mir.com.my/rb/photography/co ... tm#75240mm" onclick="window.open(this.href);return false;
ergens onderin.
Groet Hans
"hallo
mvgr bert"
Weinig informatie? Wordt voor gezorgd. Komt 'ie:
Dit objectief verscheen in juni 1999.
Het is een objectief met een variabele brandpuntsinstelling, een zogenaamd "zoom-objectief".
De behuizing is, behoudens de bajonet en wat interne delen, geheel van kunststof. Het totaalgewicht is 410 gram.
De filtermaat is 52mm. De optische opbouw bestaat uit 12 lenzen in 9 groepen.
De door Nikon aangegeven zonnekappen zijn de HB-5 en de HR-1.
Het diafragma bestaat uit zeven lamellen waardoor de diafragma-opening vrijwel rond is, wat bevorderlijk is voor de beeldvoordracht in de onscherpte, door een enkeling ook wel met de modeterm "bokeh" aangeduid.
De brandpuntinstelling begint bij 75mm, dat geeft ten opzichte van een 50mm-standaardobjectief bij kleinbeeld een vergroting van 1,5 maal, wat als licht-tele geldt. De brandpuntsinstelling eindigt bij 240mm, dat geeft een vergroting van 4,8 maal en dat is al redelijk tele.
De beeldhoek loopt van 31 graden 40 minuten tot 10 graden 20 minuten.
Zou je dit objectief op een DX-camera met een zogenaamde "crop-factor" van 1,5 gebruiken dan loopt het vergrotend bereik van 1,5 x 1,5 = 2,25 maal tot 1,5 x 4,8 = 7,2 maal.
Het lichtdoorlatend vermogen, de zogenaamde lichtsterkte is bij een brandpuntsafstand van 75mm f/4,5, bij 240mm f/5,6.
Dat is niet heel erg lichtsterk, f/5,6 in het telebereik is al de door Nikon gepubliceerde onderwaarde waarbij de correcte werking van AF nog wordt gegarandeerd. Het gebruik van een teleconverter zou dus al problemen kunnen geven.
Het gaat hier om een "draaizoom" waarbij voor de brandpuntsverstelling en de scherpstelling in aparte bedieningsringen is voorzien. De scherpstelling is automatisch, maar indien op objectief of camera voor M van handbediende scherpstelling is gekozen kan worden scherpgesteld middels een nogal smalle ring aan de voorkant van het objectief. Dit objectief is er een van de eerste generatie AF (Auto Focusing) objectieven, waarbij de scherpstelaandrijving dient te gebeuren door een in het camerahuis opgenomen scherpstelmotor. Dat stelt enige eisen aan het het type camera. De minimale instelafstand is 1,50 meter.
De "D" in de objectiefnomenclatuur geeft aan dat het objectief de ingestelde afstand doorgeeft aan dienovereenkomstige camera's, dat wil zeggen alles na de F90 uit 1993. Het nut van deze voorziening wordt nog wel eens in twijfel getrokken, maar in combinatie met een Nikon-flitser heeft het beter belichte flitsopnamen tot resultaat.
Een kleine zoekactie op internet gaf ook mij weinig informatie, dus ik heb het aangevuld met info uit Das Nikon Handbuch van Peter Braczko, derde druk.
http://www.photographyreview.com/mfr/ni ... 28crx.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
http://shashinki.com/review/nikon/75240mm/index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dpchallenge.com/lens.php?LENS_ID=1183" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.trekearth.com/photos.php?cat=lens&id=3317" onclick="window.open(this.href);return false;
emdeklerk
mvgr bert"
Weinig informatie? Wordt voor gezorgd. Komt 'ie:
Dit objectief verscheen in juni 1999.
Het is een objectief met een variabele brandpuntsinstelling, een zogenaamd "zoom-objectief".
De behuizing is, behoudens de bajonet en wat interne delen, geheel van kunststof. Het totaalgewicht is 410 gram.
De filtermaat is 52mm. De optische opbouw bestaat uit 12 lenzen in 9 groepen.
De door Nikon aangegeven zonnekappen zijn de HB-5 en de HR-1.
Het diafragma bestaat uit zeven lamellen waardoor de diafragma-opening vrijwel rond is, wat bevorderlijk is voor de beeldvoordracht in de onscherpte, door een enkeling ook wel met de modeterm "bokeh" aangeduid.
De brandpuntinstelling begint bij 75mm, dat geeft ten opzichte van een 50mm-standaardobjectief bij kleinbeeld een vergroting van 1,5 maal, wat als licht-tele geldt. De brandpuntsinstelling eindigt bij 240mm, dat geeft een vergroting van 4,8 maal en dat is al redelijk tele.
De beeldhoek loopt van 31 graden 40 minuten tot 10 graden 20 minuten.
Zou je dit objectief op een DX-camera met een zogenaamde "crop-factor" van 1,5 gebruiken dan loopt het vergrotend bereik van 1,5 x 1,5 = 2,25 maal tot 1,5 x 4,8 = 7,2 maal.
Het lichtdoorlatend vermogen, de zogenaamde lichtsterkte is bij een brandpuntsafstand van 75mm f/4,5, bij 240mm f/5,6.
Dat is niet heel erg lichtsterk, f/5,6 in het telebereik is al de door Nikon gepubliceerde onderwaarde waarbij de correcte werking van AF nog wordt gegarandeerd. Het gebruik van een teleconverter zou dus al problemen kunnen geven.
Het gaat hier om een "draaizoom" waarbij voor de brandpuntsverstelling en de scherpstelling in aparte bedieningsringen is voorzien. De scherpstelling is automatisch, maar indien op objectief of camera voor M van handbediende scherpstelling is gekozen kan worden scherpgesteld middels een nogal smalle ring aan de voorkant van het objectief. Dit objectief is er een van de eerste generatie AF (Auto Focusing) objectieven, waarbij de scherpstelaandrijving dient te gebeuren door een in het camerahuis opgenomen scherpstelmotor. Dat stelt enige eisen aan het het type camera. De minimale instelafstand is 1,50 meter.
De "D" in de objectiefnomenclatuur geeft aan dat het objectief de ingestelde afstand doorgeeft aan dienovereenkomstige camera's, dat wil zeggen alles na de F90 uit 1993. Het nut van deze voorziening wordt nog wel eens in twijfel getrokken, maar in combinatie met een Nikon-flitser heeft het beter belichte flitsopnamen tot resultaat.
Een kleine zoekactie op internet gaf ook mij weinig informatie, dus ik heb het aangevuld met info uit Das Nikon Handbuch van Peter Braczko, derde druk.
http://www.photographyreview.com/mfr/ni ... 28crx.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
http://shashinki.com/review/nikon/75240mm/index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dpchallenge.com/lens.php?LENS_ID=1183" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.trekearth.com/photos.php?cat=lens&id=3317" onclick="window.open(this.href);return false;
emdeklerk
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Dag Bert,
Omdat je niet echt aangeeft wat je wilt weten nog even dit als aanvulling:
Ik vind hem niet echt lekker in de hand liggen, maar dat is op een D300 met grip, kan zijn dat dat op een D90 zonder grip beter is. En ik houd sowieso van wat zwaarder glas.
Heb geen voorbeeldfoto's paraat, maar dat kan zo veranderen,
Roelof
Omdat je niet echt aangeeft wat je wilt weten nog even dit als aanvulling:
Ik vind hem niet echt lekker in de hand liggen, maar dat is op een D300 met grip, kan zijn dat dat op een D90 zonder grip beter is. En ik houd sowieso van wat zwaarder glas.
Heb geen voorbeeldfoto's paraat, maar dat kan zo veranderen,
Roelof
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
- a vgastel
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
hallo Roelof
Zag deze lens staan op mp.
http://audio-tv-foto.marktplaats.nl/fot ... CAQAMC7eAC" onclick="window.open(this.href);return false;
Wilde eigenlijk het verschil weten met de 80-200mm van nikon die ik zelf ook heb.
Daar hij mij op viel met 75-240mm omdat ik deze nog niet veel ben tegen gekomen.
De d90 gebruik ik zelf ook met grip.
Maar denk nu wel te weten wat deze kan ,niet dat ik deze lens zou kopen hoor .
Kon alleen de specificaties niet vinden,weer wat te weten gekomen.
Toch is het wel fijn om enkele van dit soort oudere lenzen er bij te hebben.
Ben aan het sparen voor een 70-300mmvr ,voor mij is dit voorlopig zwaar genoeg.
Bij deze bedankt.
bert
Zag deze lens staan op mp.
http://audio-tv-foto.marktplaats.nl/fot ... CAQAMC7eAC" onclick="window.open(this.href);return false;
Wilde eigenlijk het verschil weten met de 80-200mm van nikon die ik zelf ook heb.
Daar hij mij op viel met 75-240mm omdat ik deze nog niet veel ben tegen gekomen.
De d90 gebruik ik zelf ook met grip.
Maar denk nu wel te weten wat deze kan ,niet dat ik deze lens zou kopen hoor .
Kon alleen de specificaties niet vinden,weer wat te weten gekomen.
Toch is het wel fijn om enkele van dit soort oudere lenzen er bij te hebben.
Ben aan het sparen voor een 70-300mmvr ,voor mij is dit voorlopig zwaar genoeg.
Bij deze bedankt.
bert
mvgr bert
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Zelfs dat niet eens. Het is zo aan de onderkant van de markt, dat er nog is bespaart op de fabricage van de bajonet. Die is zelfs nog van kunststof.emdeklerk schreef: De behuizing is, behoudens de bajonet en wat interne delen, geheel van kunststof. Het totaalgewicht is 410 gram.

Vriendelijke groet, Léon Obers
Jeeemig... Ook nog een kunststof bajonet...
Dan zit hij inderdaad wel erg aan de onderkant van de markt.
Aan de andere kant: als Nikon het gebruikt moet het wel goed zijn.
Makrolon en haar derivaten zijn best wel sterk.
Of ik het zou willen hebben is een tweede.
Dank voor de aanvulling.
emdeklerk
Dan zit hij inderdaad wel erg aan de onderkant van de markt.
Aan de andere kant: als Nikon het gebruikt moet het wel goed zijn.
Makrolon en haar derivaten zijn best wel sterk.
Of ik het zou willen hebben is een tweede.
Dank voor de aanvulling.
emdeklerk
- Ed Post
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Ik heb dit objectief in ons appartement op Tenerife liggen.
Hoef ik niet met al die zooi daarheen te sjouwen, en heb ik toch nog een handige zoom bij de hand.
De resultaten vind ik zeker niet slecht.
Wat ik er voor betaald heb, minder dan 50 euro, en meer dan die 50 euro is hij niet waard.

(Ik heb nog een extra zonnekap voor de liefhebber...).
Hoef ik niet met al die zooi daarheen te sjouwen, en heb ik toch nog een handige zoom bij de hand.
De resultaten vind ik zeker niet slecht.
Wat ik er voor betaald heb, minder dan 50 euro, en meer dan die 50 euro is hij niet waard.

(Ik heb nog een extra zonnekap voor de liefhebber...).
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....