Sluitertijd zakt.
Sluitertijd zakt.
Ik zat met een vraag. Ik werk veel met de diafragma prioriteit. Als ik bv fotografeer met 0,125 f5.6 zie ik als ik de SB900 of SB800 aan zet dat mijn sluitertijd naar beneden gaat. Soms wel tot een 0,25sec. Waardoor komt dat?
Mocht ik de waardes vast willen houden, dan meet ik eerst en zet ze dan vast in manual waarna ik pas de flitser aan zet.
Graag hoor ik jullie reacties.
Dank, Pim
Mocht ik de waardes vast willen houden, dan meet ik eerst en zet ze dan vast in manual waarna ik pas de flitser aan zet.
Dank, Pim
- bjornc
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Sluitertijd zakt.
Ik denk dat de camera de flitser registreerd, en om overbelichting te voorkomen de sluitertijd bijsteld.
- Melliw
- Clublid
- Contacteer:
Om overbelichting te voorkomen wordt de sluitertijd langer?

- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
De sluitertijd wordt LANGER gemaakt om overbelichting te voorkomen?bjornc schreef:Ik denk dat de camera de flitser registreerd, en om overbelichting te voorkomen de sluitertijd bijsteld.

- dboomsma
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Fotografeer je dan bewust met 1/8s sluitertijd? Ik neem aan dat je dan met een statief werkt? Ik zal eens proberen uit te vogelen vandaag of mijn D300/ SB900 combinatie ook een sluitertijd van 1/8s naar 1/4s krijgt zodra ik de flitser aanzet (hotshoe neem ik aan).
Gr, Doede
Gr, Doede
Website: www.fotodoede.nl
Flirkr: http://www.flickr.com/photos/dboomsma
Flirkr: http://www.flickr.com/photos/dboomsma
Ik krijg de sluitertijd juist niet onder de 1/320e of 1/250e als de flitser aanstaat. Normaal gedrag trouwens, anders krijg je je sluitergordijn in beeld.
-
- Forumlid
Ik neem aan dat je 1/125ste en 1/250ste bedoelt???Pim schreef:Ik zat met een vraag. Ik werk veel met de diafragma prioriteit. Als ik bv fotografeer met 0,125 f5.6 zie ik als ik de SB900 of SB800 aan zet dat mijn sluitertijd naar beneden gaat. Soms wel tot een 0,25sec. Waardoor komt dat?
Dank, Pim
Ja ik bedoel 1/125ste ipv 0.25sec.Bob42 schreef:Ik neem aan dat je 1/125ste en 1/250ste bedoelt???Pim schreef:Ik zat met een vraag. Ik werk veel met de diafragma prioriteit. Als ik bv fotografeer met 0,125 f5.6 zie ik als ik de SB900 of SB800 aan zet dat mijn sluitertijd naar beneden gaat. Soms wel tot een 0,25sec. Waardoor komt dat?
Dank, Pim
Dank voor de adviezen. Ga er eens verder naar kijken
Dat hoort dus. Lees de handleiding voor een uitgebreidere informatie, lees mijn reactie hierboven met de reden waarom dat gebeurt.Pim schreef:Ja ik bedoel 1/125ste ipv 0.25sec.Bob42 schreef:Ik neem aan dat je 1/125ste en 1/250ste bedoelt???Pim schreef:Ik zat met een vraag. Ik werk veel met de diafragma prioriteit. Als ik bv fotografeer met 0,125 f5.6 zie ik als ik de SB900 of SB800 aan zet dat mijn sluitertijd naar beneden gaat. Soms wel tot een 0,25sec. Waardoor komt dat?
Dank, Pim
Dank voor de adviezen. Ga er eens verder naar kijken
- weimaraner
- Clublid
- Contacteer:
Komt mij niet bekend voor maar ben dan ook nog steeds lerende op flitsgebied. Dus als ik het goed begrijp heb je de camera in A stand, je kiest je diafragma en de camera kiest daar de sluitertijd bij - in het voorbeeld 1/125ste seconde. Als je dan je flitser aanzet gaat de sluitertijd naar 1/250ste? Ik zal het morgen ook eens proberen met mijn D300 en SB900. Gebruik ik hem ook eens op de camera.
De verklaring dat anders het sluitergordijn in beeld komt klinkt mij niet logisch in de oren. Volgens mij komt je sluitergordijn juist in beeld als je met een sluitertijd fotografeert die sneller is dan je flitssynchronisatietijd (syncsnelheid). Gaan we er van uit dat de syncsnelheid van je camera 1/250ste is dan krijg je bij langzamere sluitertijden (zoals bijvoorbeeld de aangehaalde 1/125) het sluitergordijn niet in beeld en hoeft er dus door de camera ook niets aangepast te worden. En als dat wel het geval zou zijn zou je juist verwachten dat de camera de sluitertijd langzamer/trager zet om zo in ieder geval onder de syncsnelheid te blijven.

De verklaring dat anders het sluitergordijn in beeld komt klinkt mij niet logisch in de oren. Volgens mij komt je sluitergordijn juist in beeld als je met een sluitertijd fotografeert die sneller is dan je flitssynchronisatietijd (syncsnelheid). Gaan we er van uit dat de syncsnelheid van je camera 1/250ste is dan krijg je bij langzamere sluitertijden (zoals bijvoorbeeld de aangehaalde 1/125) het sluitergordijn niet in beeld en hoeft er dus door de camera ook niets aangepast te worden. En als dat wel het geval zou zijn zou je juist verwachten dat de camera de sluitertijd langzamer/trager zet om zo in ieder geval onder de syncsnelheid te blijven.
De belichtingsmeter controleert de camera. In welke stand, behalve de M-stand, dan ook. Normaal zijn de sluitertijd en het diafragma zodanig gekoppeld, dat de benodigde hoeveelheid licht wordt doorgelaten. Als je nu een flitser erbij zet, creeer je een extra lichtbron. Deze wordt doorberekend in de sluitertijd/diafragmesettings. Afhankelijk van je instelling zal of het diafragma of de sluitertijd kleiner kleiner worden.
George
George
- weimaraner
- Clublid
- Contacteer:
Kijk, dat klinkt dan weer heel logisch. Zo zie je maar weer, elke dag valt er wel iets te leren.
Bedankt George!
Bedankt George!