1.

2.

Hier spuugt ie een braakbal uit...
3.

's morgensvroeg in de mist, de zon breekt al door
4.

De veren uitschudden
5.

Vanuit een vogelkijkhut. Als ik alles bij elkaar optel heb ik zo'n 15 uur zitten te wachten om een paar keer ongeveer een minuut de vogel voor mijn lens te hebben. Soms zit je vele uren voor niets te wachten...corretje schreef:Heb je ervoor 'in het veld gelegen' of gewoon zitten wachten en klikken??
Mooie platen. Gelukkig heb je de foto's nog. De ijsvogel in mijn tuin is ook doodgevroren afgelopen winter. Waarom heet dat beest eigenlijk ijsvogel ?mek schreef:
Er zijn er deze winter trouwens (weer) een hele hoop doodgevroren, ik hoorde zo'n 60% van de 1000. Hopelijk gaat het na dit broedseizoen weer wat beter.
Sietse Vliegen schreef:Waarom heet dat beest eigenlijk ijsvogel ?
Aldus Wikipedia.Naamgeving
De wetenschappelijke naam van de ijsvogel is Alcedo atthis; de soort werd oorspronkelijk door Linnaeus beschreven als Gracula atthis. De geslachtsnaam Alcedo is afgeleid van het Latijnse alcedo (Grieks: á¼Î»ÎºÏ…ων of halkuon, vaak als 'halcyon' gespeld) dat 'koningsvisser' betekent [2]. De soortnaam atthis is afgeleid van Attis, een mannelijk figuur uit de Griekse mythologie [3].
De Nederlandse naam ijsvogel heeft waarschijnlijk niets te maken met een voorkeur of een relatie met ijs maar is een verbastering van de Germaanse naam Eisenvogel wat zoiets als 'ijzervogel' betekent. Deze naam slaat op de metaalachtige glans van het blauwe verenkleed. Een andere verklaring voor de naam is dat de ijsvogel 's winters bij het ijs werd gezien om uit een wak vissen te vangen [4]. Welke van de twee de juiste verklaring biedt is echter onderwerp van studie [2].