Patrick schreef:rudoin schreef:Als inderdaad de motor wel vervangen moet worden laat je hem gewoon niet repareren en weet je dus waar je aan toe bent als je hem ter zijner tijd laat reapreren.
Dan betaal je wel onderzoekskosten. Maar op zich heb je gelijk; als het meevalt... Lastig. Het is gewoon een erg dure reparatie.
Ik weet het overigens uit eerste hand, want ik heb mijn AFS 80-200 f2.8 tweedehands gekocht met een niet werkende motor. Ik hoopte ook dat het reparatiebedrag mee zou vallen en ik gunstig aan het objectief gekomen zou zijn. Achteraf was ik aan de dure kant, maar had ik wel een objectief dat helemaal nagekeken is en dat poepiescherp zonder back- of frontfocus. Ik blijft het een geweldenaar vinden. Eigenlijk mijn beste objectief, wellicht nu samen met de 105mm macro.
Ik snap wat je bedoelt, de onderzoekskosten zijn echter geloof ik "maar" 36 euro, maar dat kan je navragen bij Nikon Services in Beverwijk.
Erg vervelend dat je een tweedehands hebt gekocht voor "veel" geld (en stuk goedkoper dan de nieuwe 70-200, maar evengoed, het was geen halfje wit) en dat die nog niet eens de levensduur hebt die je mag verwachten. Persoonlijk hou ik er ook niet van om tweedehands te kopen en ik had daardoor besloten om niet de 80-200 te kopen, maar ik heb de Tamron 70-200 gekocht (was een beetje huiverig vanwege de focussnelheid die traag schijnt te zijn) en ben er heel blij mee.... maar goed, daar ben jij niet mee geholpen.
Ik raad je in ieder geval wel aan om gewoon even contact op te nemen met Nikon Service in Beverwijk en daar meer info op te halen, wat de onderzoekskosten zijn (die kosten worden normaal gesproken door berekend in de reparatie kosten), welke grens van kosten je kan aangeven, en dat soor dingen, dan kan je een weloverwogen beslissing nemen, want als je nu een jaar wacht om te sparen en blijkt het over een jaar maar een paar tientjes te kosten..... tja! De focus motor vervangen is een dure reparatie, maar als het niet de focusmotor is, of hoeft niet vervangen te worden dan is het wellicht allemaal vele malen goedkoper.
Sterkte met je beslissing!
Groetjes van Rudo