Hallo mensen,
Ik ben nog steeds op zoek naar een mogelijkheid om een ouder P-draad 1000 mm spiegelobjectief (dat ik ooit gebruikte met m'n Practica), op mijn D80 te gebruiken.
Iemand suggesties, tips, of aanradingen?
Ik hoor het graag.
Groet,
Hans
Verloopstuk p-draad objectief naar Nikon
- Fera Albi
- Clublid
Verloopstuk p-draad objectief naar Nikon
Met de groeten van Hans.
We used to think that a hundred million monkeys at a hundred million keyboards eventually could produce the complete works of Shakespeare. Now, thanks to the Internet, we know this is not true...
We used to think that a hundred million monkeys at a hundred million keyboards eventually could produce the complete works of Shakespeare. Now, thanks to the Internet, we know this is not true...
- Fera Albi
- Clublid
'k Ben inmiddels via een tip van Fotoshop Aalten op de site van RuGift op deze twee verloopringen gestoten:
1: Met correctielens: Jolos met lens
2: zonder correctielens: Jolos zonder lens
Iemand ervaring met deze leverancier en/of deze adapters?
Hans
Hans
Met de groeten van Hans.
Zelf ben in het bezit van een Hama-adapter, waarmee je P-draad objectieven op een Nikon kunt gebruiken. Deze adapter is voorzien van een uitneembare, gecoate correctielens.
Omdat Nikon en Praktica/Pentax een andere afstand tussen filmvlak en montuur hadden, zou je met een simpele verloopadapter geen oneindig-instelling hebben.
Als je een adapter met correctielens gebruikt behoud je de oneindig-instelling van het gebruikte objectief wel. Nadeel is natuurlijk dat je een extra glasdeel aan je objectief toevoegt, dus extra reflecties zijn theoretisch mogelijk. Niet dat ik ze ooit gezien heb. Bedenk wel dat P-draad objectieven niet altijd tot de top van objectiefbouw behoorden. Behalve natuurlijk bijvoorbeeld de "aus Jena" en originele Pentax en Mamiya objectieven.
De adapter zonder correctielens is heel goed te gebruiken als je toch niet fotografeert op grotere afstanden. In het dichtbijbereik dus. Ik zou me dan best een Pentax macro-objectief op een Nikon kunnen voorstellen.
Maar voor je spiegelobjectief zul je toch voor een adapter met correctielens moeten gaan, denk ik.
Groeten, E.M. de Klerk
Omdat Nikon en Praktica/Pentax een andere afstand tussen filmvlak en montuur hadden, zou je met een simpele verloopadapter geen oneindig-instelling hebben.
Als je een adapter met correctielens gebruikt behoud je de oneindig-instelling van het gebruikte objectief wel. Nadeel is natuurlijk dat je een extra glasdeel aan je objectief toevoegt, dus extra reflecties zijn theoretisch mogelijk. Niet dat ik ze ooit gezien heb. Bedenk wel dat P-draad objectieven niet altijd tot de top van objectiefbouw behoorden. Behalve natuurlijk bijvoorbeeld de "aus Jena" en originele Pentax en Mamiya objectieven.
De adapter zonder correctielens is heel goed te gebruiken als je toch niet fotografeert op grotere afstanden. In het dichtbijbereik dus. Ik zou me dan best een Pentax macro-objectief op een Nikon kunnen voorstellen.
Maar voor je spiegelobjectief zul je toch voor een adapter met correctielens moeten gaan, denk ik.
Groeten, E.M. de Klerk
- Fera Albi
- Clublid
Hoi E.M.
Bedankt voor je toelichtng.
Wat je zegt over de kwaliteit van de objectieven klopt en weet ik uit ervaring. Heb heel lang met Praktica gewerkt.
Voor uitzonderlijke situaties is het echter toch wel leuk om die 1000 mm nog eens te kunnen gebruiken. Het ding heb ik toch nog hier liggen.
Hmm. Ik begrijp dat dus de adaptor met de correctielens een must is om de scherpstelling op oneindig te kunnen zetten. Ik ga dus voor de adapter met lens.
Groet,
Hans
Bedankt voor je toelichtng.
Wat je zegt over de kwaliteit van de objectieven klopt en weet ik uit ervaring. Heb heel lang met Praktica gewerkt.
Voor uitzonderlijke situaties is het echter toch wel leuk om die 1000 mm nog eens te kunnen gebruiken. Het ding heb ik toch nog hier liggen.
Hmm. Ik begrijp dat dus de adaptor met de correctielens een must is om de scherpstelling op oneindig te kunnen zetten. Ik ga dus voor de adapter met lens.
Groet,
Hans
Met de groeten van Hans.
- olle_griese
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Geen ervaring met de leverancier maar ik zou wel de adapter nemen met lens als ik je was.Fera Albi schreef:'k Ben inmiddels via een tip van Fotoshop Aalten op de site van RuGift op deze twee verloopringen gestoten:
Hans
Deze lens compenseert de dikte van de adaper weer.
NB: ik had dus beter eerst de post van deklerk kunnen lezen , dat is dus wat ik bedoel
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends