Beste forumleden,
Afgelopen zaterdag heb ik een D90 incl. kitlens 18-105 mm (nieuw) gekocht.
Er komen erg veel begrippen en instelmogelijkheden op me af, die me nu nog weinig zeggen.
Maar de praktijk gaat hopelijk een goede leermeester worden zodat ik over een tijd eea qua begrippen en knoppenlogie beter onder de knie heb.
Maar aan de hand van de gebruiksaanwijzing heb ik nu enkele vragen, waarom moet je bv formateren.
Ik heb de kaart 8Gb in het slot gestoken en kon direct al een foto maken die werd weggeschreven, weliswaar als een bestand van 3 Mb.
Tav de lens, heb ik ook foto;s gezien van bv. vliegen, hoe kun je deze dan maken of is dit uberhaupt niet mogelijk met deze lens.
De camera staat nu op normaal ingesteld (Jpeg), zoals ik aangaf worden mijn foto's weggeschreven als 3 MB bestanden (mijn coolpix doet dit bv ook).
Om alles eruit te halen wat deze camera kan, moet ik deze instelling dan veranderen, en zo ja, waarin.
Ik heb ook vernomen dat er Nederlandse boeken zijn geschreven, gevoelsmatig denk ik dat deze beter te begrijpen zijn voor nieuwkomers zoals ik, dan de bijgeleverde gebruiksaanwijzing.
Hebben jullie tips welk boek ik hiervoor het beste kan aanschaffen ?
Mv g, Fred.
Formateren en macro opname
Re: Formateren en macro opname
Formatteren voorkomt dat er straks gekkigheden ontstaan bij het uitlezen van het kaartje. Het kan geen kwaad (zolang je uiteraard je bestanden hebt overgezet naar je computer).fredje04 schreef:Maar aan de hand van de gebruiksaanwijzing heb ik nu enkele vragen, waarom moet je bv formateren.
Ik heb de kaart 8Gb in het slot gestoken en kon direct al een foto maken die werd weggeschreven, weliswaar als een bestand van 3 Mb.
JPEG Fine is maximum voor JPEG. Daarnaast kun je ook kiezen voor RAW (of de combinatie RAW + JPEG Fine). Dan zul je wel in de nabewerking aan de slag moeten. RAW geeft namelijk onbewerkte bestanden af. Meer daarover op Wikipedia. Wanneer je kiest voor JPEG Fine ipv Normaal kun je stukken uit je foto wegsnijden en dan houd je nog steeds genoeg pixels over voor een fatsoenlijke afdruk. Volgens mij kom je bij JPEG Fine aan bestanden van circa 5 mb, maar pin me daar niet op vast. Kies je voor RAW dan kun je nog heel veel aan belichting doen. Een onderbelichte foto is dan bijvoorbeeld makkelijker te redden dan een JPEG (met minder kwaliteitsverlies tot gevolg).fredje04 schreef:De camera staat nu op normaal ingesteld (Jpeg), zoals ik aangaf worden mijn foto's weggeschreven als 3 MB bestanden (mijn coolpix doet dit bv ook).
Om alles eruit te halen wat deze camera kan, moet ik deze instelling dan veranderen, en zo ja, waarin.
Er zijn boeken die specifiek voor de D90 zijn geschreven als over fotografie in het algemeen. Zelf heb ik vrij veel gevonden via internet. Er is overigens een apart onderdeel op dit forum waar je al verschillende meningen over verschillende boeken aantreft. Mijn tip zou zijn om naar een wat grotere boekhandel te lopen en daar eens rond te neuzen. Dan krijg je een goed idee hoe sommige auteurs het aanpakken (veel, weinig voorbeelden, wel, geen opdrachten, prijsverschillen etc.).fredje04 schreef:Ik heb ook vernomen dat er Nederlandse boeken zijn geschreven, gevoelsmatig denk ik dat deze beter te begrijpen zijn voor nieuwkomers zoals ik, dan de bijgeleverde gebruiksaanwijzing.
Hebben jullie tips welk boek ik hiervoor het beste kan aanschaffen ?
Voor een uitgebreid standaard werk t.a.v. fotografie zou ik dit willen aanbevelen. Net zelf aangeschaft.Bart Gossen schreef:Er is overigens een apart onderdeel op dit forum waar je al verschillende meningen over verschillende boeken aantreft.
Voor foto's van bv vliegen moet je bij macro fotografie zijn, met een macro of een voorzet lens.
Zoek in het forum naar "macro" dan kom je een boel informatie tegen.
Succes

Quote: Amateurs worry about their gear, Professionals worry about the profit, Masters worry about the light
Bedankt dotcat,
Ik was in de veronderstelling dat je met de stnd.kitlens ook macro opnames kon maken.
In de winkel niet naar gevraagd, immers ik "wist" dit toch ??
Moet me nog helemaal inlezen cq verdiepen in deze wereld, kijk in de boekhandel/fotografen naar het boekwerk.
Ik was in de veronderstelling dat je met de stnd.kitlens ook macro opnames kon maken.
In de winkel niet naar gevraagd, immers ik "wist" dit toch ??
Moet me nog helemaal inlezen cq verdiepen in deze wereld, kijk in de boekhandel/fotografen naar het boekwerk.