NX vs Lightroom
NX vs Lightroom
Na een lange tijd van niet fotograferen wil ik het ( portret / fashion)ren weer oppakken.
Ben ondertussen over gegaan naar een Imac en zal of lightroom of Nikon NX gaan installeren.
Heb nog de code voor de software van NX (toendertijd gekregen bij de aanschaf van mijn D300).
Nu ben ik benieuwed naar de voor en tegens van NX t.o.v. ligtroom
Graag hoor ik jullie mening
BVD
(ps. Is de software die je toendertijd bij aanschaf van een D300 kon downloaden nog te krijgen ???, Want heb daar de code nog van )
http://www.galleryphoto.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Ben ondertussen over gegaan naar een Imac en zal of lightroom of Nikon NX gaan installeren.
Heb nog de code voor de software van NX (toendertijd gekregen bij de aanschaf van mijn D300).
BVD
(ps. Is de software die je toendertijd bij aanschaf van een D300 kon downloaden nog te krijgen ???, Want heb daar de code nog van )
Re: NX vs Lightroom
Nikon schreef:Na een lange tijd van niet fotograferen wil ik het ( portret / fashion)ren weer oppakken.
BVD
Hallo Mr Nikon,
Ong. 5 jaar geleden overgestapt naar Mac (2e hands) en ben nu aan m'n 2e en nog geen seconde spijt. Opstarten in 5 sec. en afsluiten in 3 sec en nog steeds geen antivirus software.
Een heleboel software uitgeprobeerd, maar kon de juiste combi niet vinden. PS CS3, Lightroom 2, elements 6 (mac), Aperture, Gimp enz. Kwam er op een gegeven moment achter dat m'n foto's in Capture NX2 toch altijd weer wat mooier waren. Ben daar in gedoken en heb toen iig de gigantische voordelen ontdekt van het werken met NEF files in NX2. Daarna echt alle andere software "gedelete" en werk nu in NX2. Klein uitstapje soms naar Lightzone, PT lens voor de perspectivische vertekening en soms photomatix voor HDR. Hoop dat de toekomstige NX3? ook de andere Nik plugins er bij kan leveren. gr. en succes met je keuze, peter
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ik neem aan dat je het hebt over NX2 niet NX. Toevallig heb ik gisteravond een vergelijking uitgevoerd tussen NEF-verwerking met NX2 en Lightroom 3 (attentie, dus niet LR2). Aanleiding was enthousiaste berichten van LR3-gebruikers over verwerking van Nikon NEF's met m.b.v. LR3 en Camera Standard-profiel. Adobe, de maker van LR3.
Met de vorige versies van Lightroom heb ik ook gewerkt maar vond ik de verwerking van NEF's veel minder dan met NX2, bovendien was de kwaliteit van verscherpen en ruisonderdrukking naar mijn mening zwaar ondermaats.
Ik heb op internet gelezen dat Adobe in LR3 de standaard camera profielen voor Nikon heeft aangepast om qua resultaat zo dicht mogelijk bij NX2 uit te komen. Uit mijn testen bliijkt dat inderdaad verbazingwekkend goed gelukt te zijn! Bovendien is zowel de verscherping als ruisonderdrukking nu eindelijk ok.
Mijn advies; download van beide programma's een trial en ga een fiks aantal uren zelf testen. Maak naar aanleiding van je eigen ervaring een keuze.
Met de vorige versies van Lightroom heb ik ook gewerkt maar vond ik de verwerking van NEF's veel minder dan met NX2, bovendien was de kwaliteit van verscherpen en ruisonderdrukking naar mijn mening zwaar ondermaats.
Ik heb op internet gelezen dat Adobe in LR3 de standaard camera profielen voor Nikon heeft aangepast om qua resultaat zo dicht mogelijk bij NX2 uit te komen. Uit mijn testen bliijkt dat inderdaad verbazingwekkend goed gelukt te zijn! Bovendien is zowel de verscherping als ruisonderdrukking nu eindelijk ok.
Mijn advies; download van beide programma's een trial en ga een fiks aantal uren zelf testen. Maak naar aanleiding van je eigen ervaring een keuze.
- gvdnberg
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ook ik gebruik een Apple MacBook Pro met Nikon Capture NX2, maar ik denk dat ik er nog veel over kan leren. Daarnaast gebruik ik ook Apple Aperture 3.0, waarvan ik de interface eigenlijk wat overzichtelijker vind dan van NX2. In beide programma's vond ik geen perspectief controle, dus heb ik gezocht en gevonden: een plugin voor Aperture, of andere bekende programma's zodat ik nog steeds niet naar De Gouden Standaard hoef te grijpen (Adobe Photoshop XX). daar ben ik blij mee omdat ik de investering toch hoog vind.
@gewoon peter: Wat is je bezwaar tegen -NEF- verwerking met Aperture? Heb je versie 3 geprobeerd? Die is werkelijk beter dan de eerdere versies.
groeten,
Gert van den Berg
@gewoon peter: Wat is je bezwaar tegen -NEF- verwerking met Aperture? Heb je versie 3 geprobeerd? Die is werkelijk beter dan de eerdere versies.
groeten,
Gert van den Berg
Met vriendelijke groet,
Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
LR3 gebruikt dezelfde Camera RAW convertor als CS5. Ik heb ook al ontdekt dat die RAW-convertor (in CS5) flink is verbeterd met nogal wat mogelijkheden en opties om het resultaat te tweaken en te optimaliseren. Met name de ruisonderdrukking vind ik imposant. Een goede en snelle rekentijd on the fly, met behoud van details. Het praktisch aanvaardbare ISO-gebruik van oudere modellen camera's zoals een D80 komt ineens een stuk hoger te liggen (ISO 1250 geeft daarbij nog een uitstekend resultaat). Tip voor mensen die die oudere modellen camera's gebruiken.Skippy schreef: Ik heb op internet gelezen dat Adobe in LR3 de standaard camera profielen voor Nikon heeft aangepast om qua resultaat zo dicht mogelijk bij NX2 uit te komen. Uit mijn testen bliijkt dat inderdaad verbazingwekkend goed gelukt te zijn! Bovendien is zowel de verscherping als ruisonderdrukking nu eindelijk ok.
De rek wat je met bestanden kunt doen als die niet optimaal belicht zijn is groter, dan wat je in Capture NX2 aan rek hebt.
Helaas mis je de stuurpunten techhnologie en het direct opslaan in het bestand zelf van die instellingen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
- Moderator
- Contacteer:
Is toch op te lossen door Nik Viveza te gerbuiken i.c.m. LR3?Léon Obers schreef:Helaas mis je de stuurpunten techhnologie en het direct opslaan in het bestand zelf van die instellingen.
- Léon Obers
- Forumlid
Ik gebruik bijv. wel Nik Silver Efex in Photoshop, o.a. ook met stuurpunten technologie, maar die slaat de instellingen niet op in het bestand. In NX2 kun je gewoon de hele lijst opnieuw nalopen en eventueel nog achteraf bijstellen.
Dat vind ik juist de kracht van NX2, het vastleggen van alle handelingen, en het achteraf nog kunnen tweaken van elke setting.
Dat vind ik juist de kracht van NX2, het vastleggen van alle handelingen, en het achteraf nog kunnen tweaken van elke setting.
Ik weet niet of het mogelijk is om in LR een "slim object" aan te maken van je nieuwe laag zoals dat kan in PS? Dan kun je nl ook alles weer nalopen op een later tijdstip.Léon Obers schreef:Ik gebruik bijv. wel Nik Silver Efex, o.a. ook met stuurpunten technologie, maar die slaat de instellingen niet op in het bestand. In Capture kun je gewoon de hele lijst opnieuw nalopen en eventueel nog achteraf bijstellen.
Groet,
ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
-
- Moderator
- Contacteer:
Dat ben ik helemaal met je eens, is een gemis want werkt echt geweldig in NX2. Ook vind ik minder in LR3 dat je wel terug kunt in de tijd van bewerkingsstappen maar je hebt niet de mogelijkheid bewerkingsstappen selectief in/uit te schakelen. Of heb ik wat gemist?Léon Obers schreef:Ik gebruik bijv. wel Nik Silver Efex, o.a. ook met stuurpunten technologie, maar die slaat de instellingen niet op in het bestand. In Capture kun je gewoon de hele lijst opnieuw nalopen en eventueel nog achteraf bijstellen.
Hallo Gert,gvdnberg schreef:Ook ik gebruik een Apple MacBook Pro met Nikon Capture NX2, maar ik denk dat ik er nog veel over kan leren. Daarnaast gebruik ik ook Apple Aperture 3.0, waarvan ik de interface eigenlijk wat overzichtelijker vind dan van NX2. In beide programma's vond ik geen perspectief controle, dus heb ik gezocht en gevonden: een plugin voor Aperture, of andere bekende programma's zodat ik nog steeds niet naar De Gouden Standaard hoef te grijpen (Adobe Photoshop XX). daar ben ik blij mee omdat ik de investering toch hoog vind.
groeten,
Gert van den Berg
Kan je wel wat tips geven over gebruik apple met NX2, ik hoor wel. Perspectief controle doe ik via PT lens alhoewel het stand-alone is en ik het pas gebruik volledig aan het eind van een bewerking en dan nog in JPG. Wat is de gouden standaard? dat het goud kost? Ja dat is zeker en ik heb absoluut geen illegale software en wat wordt een foto mooier dan in NX2? Ik heb PS niet en zal het dus ook nooit weten.
Ik heb geen bezwaren tegen het werken met NEF files in Aperture 3. Maar ik weet niet of het gaat zoals in NX2. Alle bewerkingen blijven in de NEF file staan in NX2. Verder was ik wat boos op apple omdat toen Aperture 3 uitkwam deze alleen geschikt was (en is) voor Intel based pro macs. Die had ik niet op dat moment maar nu wel, maar waarom zou ik weer opnieuw beginnen als ik nu heel tevreden ben? Maar wie weet, zeg nooit nooit. gr. peter
- Léon Obers
- Forumlid
Het is tevens een plugin voor Photoshop. Werkt ook met TIF 16-bit.gewoon peter schreef:Perspectief controle doe ik via PT lens alhoewel het stand-alone is
-
- Moderator
- Contacteer:
De algemene opinie is toch wel dat dat momenteel de NEF/RAW-verwerking van Aperture qua resultaat achterblijft bij NX2, LR3 en PS. Kan je PT-lens niet beter op een groot TIF-bestand, geexporteerd uit NX2, loslaten? Lijkt me beter dan een Jpeg. En uiteraard pas verkleinen en verscherpen na PT-lens.gewoon peter schreef:Hallo Gert,gvdnberg schreef:Ook ik gebruik een Apple MacBook Pro met Nikon Capture NX2, maar ik denk dat ik er nog veel over kan leren. Daarnaast gebruik ik ook Apple Aperture 3.0, waarvan ik de interface eigenlijk wat overzichtelijker vind dan van NX2. In beide programma's vond ik geen perspectief controle, dus heb ik gezocht en gevonden: een plugin voor Aperture, of andere bekende programma's zodat ik nog steeds niet naar De Gouden Standaard hoef te grijpen (Adobe Photoshop XX). daar ben ik blij mee omdat ik de investering toch hoog vind.
groeten,
Gert van den Berg
Kan je wel wat tips geven over gebruik apple met NX2, ik hoor wel. Perspectief controle doe ik via PT lens alhoewel het stand-alone is en ik het pas gebruik volledig aan het eind van een bewerking en dan nog in JPG. Wat is de gouden standaard? dat het goud kost? Ja dat is zeker en ik heb absoluut geen illegale software en wat wordt een foto mooier dan in NX2? Ik heb PS niet en zal het dus ook nooit weten.
Ik heb geen bezwaren tegen het werken met NEF files in Aperture 3. Maar ik weet niet of het gaat zoals in NX2. Alle bewerkingen blijven in de NEF file staan in NX2. Verder was ik wat boos op apple omdat toen Aperture 3 uitkwam deze alleen geschikt was (en is) voor Intel based pro macs. Die had ik niet op dat moment maar nu wel, maar waarom zou ik weer opnieuw beginnen als ik nu heel tevreden ben? Maar wie weet, zeg nooit nooit. gr. peter
- Léon Obers
- Forumlid
Dat is de betere optie/volgorde om uit te voeren.Skippy schreef:Kan je PT-lens niet beter op een groot TIF-bestand, geexporteerd uit NX2, loslaten? Lijkt me beter dan een Jpeg. En uiteraard pas verkleinen en verscherpen na PT-lens.
Skippy schreef:Dat ben ik helemaal met je eens, is een gemis want werkt echt geweldig in NX2. Ook vind ik minder in LR3 dat je wel terug kunt in de tijd van bewerkingsstappen maar je hebt niet de mogelijkheid bewerkingsstappen selectief in/uit te schakelen. Of heb ik wat gemist?Léon Obers schreef:Ik gebruik bijv. wel Nik Silver Efex, o.a. ook met stuurpunten technologie, maar die slaat de instellingen niet op in het bestand. In Capture kun je gewoon de hele lijst opnieuw nalopen en eventueel nog achteraf bijstellen.
Ik heb ook alleen maar Color efex pro als plug in en heb al diverse keren aan Nik gevraagd waarom ze geen Silver efex plug in maakte. Het laatste zinnige antwoord van hen was dat je het met NX2 ook kon. De man van Nik zei daar dan achteraan "dat het wel een heleboel werk was", op de laatste Zoom beurs in Utrecht. En verder nog iets in de trant van "Nikon moest daar maar opdracht voor geven".
Maar voor mij momenteel NX2 en wacht met smart op NX 3 met de aanpassingen die in een ander draadje (ik geloof van Patrick) al aangehaald zijn. Dus bewerken tot je JPG nodig hebt zodat je op alle gebied - ook ergens tussen - in kunt grijpen. groet peter
Léon Obers schreef:Dat is de betere optie/volgorde om uit te voeren.Skippy schreef:Kan je PT-lens niet beter op een groot TIF-bestand, geexporteerd uit NX2, loslaten? Lijkt me beter dan een Jpeg. En uiteraard pas verkleinen en verscherpen na PT-lens.
Dit heb ik nog niet gedaan, maar ga het direct proberen, bedankt voor de tip. groet peter
Verder nog 1 tip: oude JPG's die je wilt bewerken inladen in NX2, direct opslaan als NEF/ERW in dezelfde map, je kunt op de belichtingscorrectie na alle bewerkingen doen en net als bij de echte NEF slaat hij alle bewerkingen op die je ook weer achteraf opnieuw kunt doen. Later weer als NEF (hoewel geen echte) opslaan.