NX vs Lightroom

Discussies over fotobewerking en archivering
Nikon

Re: NX vs Lightroom

Bericht door Nikon » wo aug 18 2010 12:35 pm

Zal van beide een trail versie binnen halen.
Zal mijn bevindingen nader berichten

Thanks voor alle reactie's

http://www.galleryphoto.nl

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » wo aug 18 2010 12:37 pm

gewoon peter schreef:Verder nog 1 tip: oude JPG's die je wilt bewerken inladen in NX2, direct opslaan als NEF/ERW in dezelfde map, je kunt op de belichtingscorrectie na alle bewerkingen doen en net als bij de echte NEF slaat hij alle bewerkingen op die je ook weer achteraf opnieuw kunt doen. Later weer als NEF (hoewel geen echte) opslaan.
Dit werkt inderdaad prima, doe ik ook vaak met met mijn Panasonic LX3 Jpegs. Echter, als je de NEF's later opent met View NX2 zijn de bewerkingsstappen verdwenen. Met NX2 uiteraard geen probleem maar dit is lijkt mij een bug in View NX2.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo aug 18 2010 12:44 pm

Goede tip. Gebruik ik al jaren. (Werkt ook met TIF). :lol:
Maar witbalans en andere camerasettings kun je met JPG er ook niet mee bewerken hoor. :wink:
Het voordeel met deze werkwijze in NX2 is dat JPG-bestanden niet verder degraderen met je bewerkingen. Het basis JPG-bestand (of TIF-bestand), zit "onbewerkt" in het NEF-bestand ingesloten. Er komt alleen een instructieset achteraan om het om te zetten naar de bewerking die je wenst.

Verder blijven NEF-bestanden relatief erg klein en compact. Bij opslaan in Photoshop e.d. waarbij je bijv. lagen moet bewaren om in ieder geval wat veranderbare settings erbij op te kunnen slaan, zeker als het om 16-bits bestanden gaat worden al gauw een paar honderd Mb in omvang. Immense verspilling van ruimte.
Vriendelijke groet, Léon Obers

gvdnberg
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door gvdnberg » wo aug 18 2010 1:27 pm

OK, omdat ik op mijn werk ben, reageer ik wellicht wat laat, maar toch:
Aperture werkt net als NX2, dus het laat het originele bestand ook in tact. (nondestructief)
De diverse bewerkingen zijn ook op te slaan in Aperture, zodat je deze reeks op meerdere foto's kunt toepassen.
Jullie tips voor de bewerking van jpg bestanden onthou ik, lijkt mij heel nuttig. De verwerking via TIFF bestanden, daar had ik geen moment aan gedacht en zou ik eens moeten proberen. Het lijkt mij wel zinnig.
Ik ben benieuwd wat NX3 zal gaan bieden, maar vooral ook wanneer die versie gaat komen. Ik zou er graag de perspectief controle in hebben.

@gewoon peter: Tips graag!!ik moet echt nog veel leren en als de club weer een instructie geeft voor NX2 dan ben ik er ook graag bij!
@Skippy: de algemene opinie die jij aangeeft is mij bekend, maar volgens mij wordt die gewijzigd door de versie 3 van Aperture, waarin het programma er mooie goede dingen heeft bijgekregen, maar ook wat meer iPhoto-achtige mogelijkheden, zoals gezichtsherkenning.

groeten,

Gert van den Berg
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr

george013

Bericht door george013 » wo aug 18 2010 1:40 pm

Weet niet of jullie het over de echte NEFs hebben of de opnieuw gecreerde.
Als ik in CaptureNX een foto bewerk, opsla en bekijk in VieuwNX zie ik alle bewerkingen. Zowel de globale als de selectieve met aanpassingen.
George

gewoon peter

Bericht door gewoon peter » wo aug 18 2010 1:43 pm

Soms wat verwarrend vanwege de gebruikte termen. Maar ik laad een jpg vanuit ViewNX2 in in CaptureNX via het icoontje boven in de balk. Direct veranderen (opslaan als) in een NEF/ERW, hierna staat hij in dezelfde map ergens onderin met de toevoeging NEF. Bewerken en daarna opslaan. Dan terug naar ViewNX2 en dan zie je ze naast elkaar staan (als je de optie "sorteren op opnamedatum" hebt aangevinkt) 1 als JPG en de ander als NEF met het symbool onder de foto van "bewerkt" streepjes met balletjes, het U-point principe. Klik je hem dan weer aan dan zie je in Capture in de rechterkolom de gedane bewerkingen die je weer uit kunt schakelen en aanzetten. Na uit en aanzetten staan nu beide (JPG en nef) naast elkaar in ViewNX2.

Misschien hebben jullie het over heel iets anders, maar volgens mij is dit een schitterende optie om ook je oude JPG dezelfde bewerking te geven als NEF files. gr. peter
Laatst gewijzigd door gewoon peter op wo aug 18 2010 2:46 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo aug 18 2010 1:58 pm

george013 schreef:Weet niet of jullie het over de echte NEFs hebben of de opnieuw gecreerde.
Als ik in CaptureNX een foto bewerk, opsla en bekijk in VieuwNX zie ik alle bewerkingen. Zowel de globale als de selectieve met aanpassingen.
George
Ik ben even naar mijn werk-PC gegaan (eerder zat ik op een andere plek achter mijn laptop, zonder Nikon software) en ViewNX geopend (dus niet ViewNX2). Daar zie ik inderdaad wel de bewerkingen die eerder gedaan zijn in CaptureNX2. Het gaat daarin echter wel om ingekapselde "miniaturen". Maar OK, het effect is wel te zien van alle bewerkingen.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op do aug 19 2010 5:22 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

george013

Bericht door george013 » wo aug 18 2010 2:05 pm

Het zou best kunnen dat er geen berekening plaats vind. Als je in Capture een NEF bewerkt en wegschrijft, wordt er standaard een JPG ingesloten op vol formaat. Bij de D80 scheelt dat gelijk zo'n 4 a 5 MB in bestandsgrootte.
Peter, hoe krijg jij de editlijst te zien in ViewNX? Ik krijg niets.
George

gewoon peter

Bericht door gewoon peter » wo aug 18 2010 2:44 pm

george013 schreef:Het zou best kunnen dat er geen berekening plaats vind. Als je in Capture een NEF bewerkt en wegschrijft, wordt er standaard een JPG ingesloten op vol formaat. Bij de D80 scheelt dat gelijk zo'n 4 a 5 MB in bestandsgrootte.
Peter, hoe krijg jij de editlijst te zien in ViewNX? Ik krijg niets.
George
George, spraakverwarring, geen editlijst in View, alleen in Capture,

Jij zegt "wordt er standaard een JPG ingesloten op vol formaat". Ik begrijp daar niets van. Maar hoop je toch geholpen te hebben. groet, peter

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo aug 18 2010 2:48 pm

gewoon peter schreef: Misschien hebben jullie het over heel iets anders, maar volgens mij is dit een schitterende optie om ook je oude JPG dezelfde bewerking te geven als NEF files. gr. peter
Voor zover je die oude JPG-bestanden dezelfde bewerking wilt geven als een NEF-bestand.
Je kunt er erg veel mee. Zie wat ik ermee doe.

Ik doe o.a schoolfotografie. Dat gaat om praktische redenen allemaal in het JPG-formaat, geef een globale standaardcorrectie in Capture NX2 en plak die correctie in batch over alle andere JPG-bestanden heen en schrijf weg in NEF. Binnen de instructieset, heb ik reeds extra bewerkingen ingesloten voor een eventuele volgende stap, maar nog niet ingeschakeld. (Die hebben dan nog geen effect).

Daarna kijk ik of een aantal bestanden nog wat extra correctie nodig hebben. (Kinderen met donkere huidskleur wat ophelderen, en bijv. een te rood bezweet hoofd, het teveel aan rossig/rood weghalen). Dat is meestal slechts het inschakelen van die paar extra tools en het eventueel nog wat tweaken ervan wat in de vorige stap reeds is ingesloten binnen die instructieset, maar nog niet ingeschakeld was. Overschrijf als NEF weer weg binnen diezelfde map. Doorloop alle "previews" tot het eind toe door.
Heb nu een volwaardige reeks gecorrigeerde opnamen in NEF.

Daarna wordt alles in batch omgezet naar opnieuw een "eind" JPG-bestand in laagste compressie (hoogste kwaliteit).
Dat is mijn volwaardige reeks gecorrigeerde opnamen in JPG.
De volgende stap is dat die bestanden via Photoshop-actions naar het juiste afdrukformaat worden geschaald, eventueel meerdere afbeeldingen naast elkaar op één afdruk, verscherpt, witte rand etc., en omgezet in het juiste printprofiel.

Als laatste stap via weer een ander programma met batch-verwerking worden de bestandsnamen in de rand van de afbeelding gezet (het archiefnummer, maar zonder jpg-extensie). Dat is dan klaar om bij de centrale geprint te worden.
Kleine JPG-bestanden uit de eerdere "volwaardige" reeks worden aan mijn leerling database gekoppeld voor administratieve verwerking.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op wo aug 18 2010 3:13 pm, 4 keer totaal gewijzigd.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo aug 18 2010 3:02 pm

gewoon peter schreef: Jij zegt "wordt er standaard een JPG ingesloten op vol formaat". Ik begrijp daar niets van. Maar hoop je toch geholpen te hebben. groet, peter
Dat is eerder aangegeven als zijnde "ingekapselde miniaturen" in het draadje: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 51&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
waar jezelf toen nota bene het een en ander uitgevogeld hebt over die verschillen. :D

george013

Bericht door george013 » wo aug 18 2010 3:26 pm

gewoon peter schreef:

Jij zegt "wordt er standaard een JPG ingesloten op vol formaat". Ik begrijp daar niets van. Maar hoop je toch geholpen te hebben. groet, peter
Er wordt geen miniatuur weggeschreven maar de volle JPG. Kun je bijv. zien aan de bestandsgrootte van een NEF die uit de camera komt en vandezelfde foto als je hem via Capture hebt weggeschreven als NEF, na een bewerking te hebben gedaan.
Ik zal mijn bron, dacht "After the shoot", eens opzoeken.
George

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo aug 18 2010 3:35 pm

george013 schreef: Er wordt geen miniatuur weggeschreven maar de volle JPG.
Maar dat heet bij Nikon net zo goed "miniatuur" als niet het originele RAW-bestand wordt bedoeld, maar wel als extra beeldbestand in het NEF wordt ingekapseld.

george013

Bericht door george013 » wo aug 18 2010 4:53 pm

Het is maar wat je met een miniatuur bedoeld.
Heb een onbewerkte NEF geopend in Capture, onbewerkt Save As naar NEF. Het bestand wordt in dit geval 4608 KB groter door bijv. de toevoeging van een JPG.
Daarna nog een keer Save As JPG, 4705 KB,"compressiefactor" 90.
Dat miniatuurtje is een JPG-bestand met een redelijk hoge "compressiefactor".(hoge kwaliteit)
George

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo aug 18 2010 5:21 pm

Misschien praten we schijnbaar weer langs elkaar heen, het is ook verwarrend. :? :?
Jij hebt het misschien over het wegschrijven van een origineel camera JPG-bestand als optie om in Capture NX2 te bewerken en dan compleet met instructieset weg te schrijven. En heb je het niet over een camera RAW-bestand wat bewerkt wordt, waar met die bewerking tevens een "miniatuur" wordt opgeslagen als resultaat van die bewerking.

Bij een origineel camera JPG-bestand als optie om in Capture NX2 te bewerken en dan weg te schrijven als NEF-bestand, heb je het originele JPG-bestand met een instructieset, of als je een TIF-bestand inlaadt in CaptureNX2 en wegschrijft als NEF een compleet TIF-bestand met instructieset. Maar daarnaast wellicht ook dan nog een extra "miniatuur" als resultaat van de complete bewerking.

Dat een NEF-bestand (vanuit RAW of JPG) zodanig groter wordt dat jij denkt dat het misschien alleen om een ingesloten JPG-bestand gaat, dan vergis je je. Het is met name de instructieset zelf die ook omvangrijker wordt naarmate je meer bewerkingen insluit.
Ik kom soms wel aan bewerkingen waarbij er totaal 8-10 Mb bijkomt.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”