Ik heb het over wat jij miniatuur noemt. Capture voegt een JPG-bestand toe aan het NEF-bestand de eerste keer dat er gesaved wordt.
Dit bestand is een volwaardig JPG-bestand met een kwaliteitsfactor van 9, meer als menigeen gebruikt. Ik kan er niets mee, het is een onderdeel van het NEF-bestand. Let wel op, deze bewering haal ik uit de bestandvermeerdering van het originele bestand en de bestandsgrootte van een als apart weggeschreven JPG.
Ik heb geen aanpassingen gedaan, er is geen sprake van een toegevoegde instructieset.
Er wordt ook geen leeg instructiesetje toegevoegd. Maak binnen Capture een nieuw beeldversie, doe niets en save. Bestandsgrootte vermeerderd met 13byte. Per beeldversie.
Draadje krijgt een heel ander inhoud.
George
NX vs Lightroom
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: NX vs Lightroom
De "miniatuur", is in ieder geval in resolutie exact de grootte van het RAW-bestand zelf, want je kunt het in NikonView op 100% bekijken zonder dat een RAW-bestand wordt omgezet. Welke compressie er bij hoort is mij onbekend.
De verschillen tussen het RAW-beeld en de ingekapselde miniatuur, lees daarover de uitgebreide draad hier: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 52&t=26551" onclick="window.open(this.href);return false;
De verschillen tussen het RAW-beeld en de ingekapselde miniatuur, lees daarover de uitgebreide draad hier: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 52&t=26551" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers
Ik heb dat draadje bekeken. Vraag me af wat de status is van dat draadje omdat ik moet inloggen om het te zien en ook niet te zien is in het forumoverzicht.
Compressie heb ik gehaald uit het vergelijken met een een weggeschreven JPG. Zitten verschillen in maar kan niet veel zijn.
Om die RAW-knop te gebruiken moet View wel degelijk in staat zijn om de RAW-info om te zetten naar bitmap. Die functies moeten er dan in zitten.
George
Compressie heb ik gehaald uit het vergelijken met een een weggeschreven JPG. Zitten verschillen in maar kan niet veel zijn.
Om die RAW-knop te gebruiken moet View wel degelijk in staat zijn om de RAW-info om te zetten naar bitmap. Die functies moeten er dan in zitten.
George
- Patrick
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Welke practischere redenen? Ik kan me er bij de beste wil niet bij bedenken. Je bewerkt toch alle bestanden na?Léon Obers schreef:k doe o.a schoolfotografie. Dat gaat om praktische redenen allemaal in het JPG-formaat

- Patrick
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Op verzoek van Skippy en Léon heb ik wat posts verwijderd die niet correct waren.
- Léon Obers
- Forumlid
Zelfs met de beste wil nog niet?Patrick schreef:Welke practischere redenen? Ik kan me er bij de beste wil niet bij bedenken. Je bewerkt toch alle bestanden na?Léon Obers schreef:k doe o.a schoolfotografie. Dat gaat om praktische redenen allemaal in het JPG-formaat
Tel eens op hoeveel ruimte je in beslag neemt voor bijv. 1000 portretten in RAW of in JPG.
En daarbij zo mogelijk ook nog eens het beeld voor de JPG in een iets lagere resolutie ingesteld . (Circa 2000x3000 pixels).
Verder de verschillen in processingsnelheid om al die beelden te verwerken. 1000 RAW-bestanden in Capture NX2 er doorhalen of 1000 kleinere JPG-bestanden met een instructieset eraan scheelt dag en nacht. Alle vervolgbestanden in het proces. JPG inplaats van TIF.
Dan heb ik het nog niet eens in de vlottere doorloop bij de fotografie zelf, als ik bestanden laat binnenlopen op mijn laptop, rechtstreeks in mijn database voor de eerste koppeling. Die pakt geen RAW-bestanden bovendien. Alles loopt vlotter met JPG dan in een ander bestandsformaat. Schoolfotografie is een commerciële business. Tijd kost geld.
Vriendelijke groet, Léon Obers