Hallo,
Ik ben een beginnend hobby fotograaf en ben een half jaartje in het bezit van een Nikon D5000 en ben er tevreden mee. Ik ben me erg aan het verdiepen in de wereld van de fotografie en de mogelijkheiden van mijn camera.
Nu lees ik veel dat de standaard kitlens totaal niet lichtsterk is in vergelijking met vaste brandpuntafstand lens. Daarom wil ik graag een tweede objectief aanschaffen. Ik kwam uit op de 50mm AF-S / 1.4G (http://www.kamera-express.nl/ProductDet ... x?id=25922" onclick="window.open(this.href);return false;)
Deze lens wil ik dus graag erbij voor mijn reis door Amerika dit jaar. Voornamelijk zal ik hem gebruiken voor portet- en eventueel landschapfotografie.
Is dit een geschikte lens voor een beginnend hobby fotograaf? En voor mijn D5000?
Graag hoor ik jullie meningen/adviezen
Rick
D5000 en 50mm AF-S / 1.4G
- Jop
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: D5000 en 50mm AF-S / 1.4G
Hallo Rick,
Welkom op het forum! Een hoop vragen, een poging tot antwoorden:

Het is hoe dan ook een keuze maken, wat vind je belangrijk en dat kun alleen jijzelf bepalen. Wellicht dat je de AF-S 35 1.8 ook kunt overwegen, deze is al weer een stuk meer bruikbaar voor landschapsfotografie, maar (nog) minder voor portretfotografie (en goedkoper, altijd leuk). Kijk anders eens op dit forum of andere fotografie sites om te kijken wat het nu precies inhoudt, die 50 mm.
Hoop dat je hier wat aan hebt.
Groeten, Jop
Welkom op het forum! Een hoop vragen, een poging tot antwoorden:
Dat je standaardobjectief totaal niet lichtsterk is, wil ik niet zeggen, maar het kan inderdaad beter. De AF-S 50 1.4 is inderdaad meer lichtsterk dan het standaardobjectief. Waarom kwam je precies uit op de 50mm? (welke keuzes heb je gemaakt)Rick. schreef:Nu lees ik veel dat de standaard kitlens totaal niet lichtsterk is in vergelijking met vaste brandpuntafstand lens. Daarom wil ik graag een tweede objectief aanschaffen. Ik kwam uit op de 50mm AF-S / 1.4G
Voor portretfotografie is het een geschikt objectief (nog beter is het om nog iets meer mm te hebben, dan kun je iets meer afstand houden, maar dat is weer afhankelijk van de soort portretten). Voor landschapsfotografie daarentegen is het niet zo'n geschikt objectief. Voor landschapsfotografie wil je (anders dan bij portretfotografie) veel op de foto zetten. Voor landschapsfotografie is het weer handig om minder mm te hebben.Rick. schreef:Voornamelijk zal ik hem gebruiken voor portet- en eventueel landschapfotografie.
Ja en ja. Een vast brandpuntafstand is erg leuk en zorgt ervoor dat je in de meeste situaties net wat creatiever moet zijn dan met een zoomobjectief (je kunt niet in- en uitzoomen, dus je moet zelf bewegen om de beste compositie te krijgen). Maak je geen zorgen over je niveau, als je fotografie leuk vind en je er in verdiept, ga je er veel plezier aan beleven. En over de geschiktheid voor een D5000, dat is optimaal. Je hebt autofocus met de AF-S versie omdat de scherpstelmotor in het objectief zit, wel zo prettigRick. schreef:Is dit een geschikte lens voor een beginnend hobby fotograaf? En voor mijn D5000?

Het is hoe dan ook een keuze maken, wat vind je belangrijk en dat kun alleen jijzelf bepalen. Wellicht dat je de AF-S 35 1.8 ook kunt overwegen, deze is al weer een stuk meer bruikbaar voor landschapsfotografie, maar (nog) minder voor portretfotografie (en goedkoper, altijd leuk). Kijk anders eens op dit forum of andere fotografie sites om te kijken wat het nu precies inhoudt, die 50 mm.
Hoop dat je hier wat aan hebt.
Groeten, Jop
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
+1 voor de AFS 35mm f1.8. Een veel handiger objectief wat bereik betreft. Voor portretten kan je beter wat langers dan 50mm nemen. Eigenlijk is de 50mm op een DX camera meestal gewoon niet handig; de kort voor telewerk, te lang voor overzichtjes.
Voor de VS zou ik sowieso niet aan primes denken. Liever iets als een 10-24, 12-24 of zo. Supergroothoekzooms dus. Dat is naar mijn idee een mooiere toevoeging voor een standaard "kitlens".
Voor de VS zou ik sowieso niet aan primes denken. Liever iets als een 10-24, 12-24 of zo. Supergroothoekzooms dus. Dat is naar mijn idee een mooiere toevoeging voor een standaard "kitlens".
Ik heb toevallig een d5000 + 50 1.4G liggen en ben er erg tevreden over.. Opzich vind ik hem goed genoeg voor portretten maar meer mm zou handiger kunnen zijn.. zoals er al is aangegeven moet je voor landschapfotografie richting de 10mm op DX denken..
Wat je natuurlijk ook kunt doen (als je met primes wilt werken) de 50mm 1.8 halen ipv 1.4 (scheelt toch bijna 200e als ik t goed heb) en eventueel nog een andere lens voor landschap..
Mocht je portret voorbeelden willen zien van een d5000 + 50 1.4G dan kan ik deze naar je sturen..
Wat je natuurlijk ook kunt doen (als je met primes wilt werken) de 50mm 1.8 halen ipv 1.4 (scheelt toch bijna 200e als ik t goed heb) en eventueel nog een andere lens voor landschap..
Mocht je portret voorbeelden willen zien van een d5000 + 50 1.4G dan kan ik deze naar je sturen..
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
De 50mm f1.8D stelt alleen niet uit zichzelf scherp op een D5000. Niet echt handig...