scherpe groothoek lens welke

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
cane

scherpe groothoek lens welke

Bericht door cane » do aug 19 2010 10:03 pm

Ben opzoek naar een groothoek lens met de kwaliteit van 50mm1.8mm qua scherpte..
Hij moet behoorlijk groothoek hebben en liefst geen distortion ( horizontale lijnen recht houdend )
afstand + - 24mm of nog kleiner

Daviddvd

Re: scherpe groothoek lens welke

Bericht door Daviddvd » do aug 19 2010 10:12 pm

Zoom: 14-24

Prime: 16 3,5 AI (?)

Ruud_388
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Ruud_388 » do aug 19 2010 10:25 pm

Ik ben nog steeds erg gelukkig met mijn Tokina 12-24, eerst op de D80 en nu op de D300s.
Misschien niet zo scherp als de 50/1.8 maar hij komt wel heel dicht in de buurt.
Gr,
Ruud
----------
Mooie Nikon, Manfrotto, Sirui en ThinkTank spullen
http://www.flickr.com/photos/12614588@N03/" onclick="window.open(this.href);return false;

cane

Bericht door cane » do aug 19 2010 10:37 pm

dank voor suggesties tokina heeft wel erg klein diafragma f4 wordt wel zeer afhankelijk van licht

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » do aug 19 2010 10:38 pm

Ik ben zelf ook enorm tevreden over mijn Tokina 12-24. Als het nog scherper moet dan is er eigenlijk maar een koning: de Nikon 14-24.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do aug 19 2010 10:41 pm

Op welke camera? DX of FX?
Vertekeningsvrijheid kan geen zoom bieden.
emdeklerk

Daviddvd

Bericht door Daviddvd » do aug 19 2010 10:43 pm

maar wel de 15mm prime ...

cane

Bericht door cane » do aug 19 2010 10:47 pm

Het gaat om de camera d90 gebruik vooral voor het filmen
Maar lees inderdaad alleen maar goeie dingen over de tokina nu maar een goed adres vinden met redelijk prijs

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr aug 20 2010 12:04 am

emdeklerk schreef:Op welke camera? DX of FX?
In eerste instantie wordt een harde opgave gegeven over de brandpunt ----> 24mm. Een brandpunt verandert niet, 24mm = 24mm
Nu ik de vervolgreacties lees wordt mogelijk niet een 24mm bedoeld maar een equivalent brandpunt van de beeldhoek van 24mm bij kleinbeeld als beeldhoek op DX (het gaat om een D90 camera). Ik zou zeggen dat de TS dan eerst maar eens duidelijkheid verschaft wat hij werkelijk bedoeld.

Cane, wat zoek je werkelijk?
Vriendelijke groet, Léon Obers

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » vr aug 20 2010 8:28 am

Lees m'n test eens over bv een Nikkor 10-24, die vergeleken wordt met een Nikkor 12-24.
http://www.camera2go.nl/lenzen/Het-Niko ... tief-.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Lees eens over de kwaliteits verschillen tussen de verschillende Nikkors:
http://home.kpn.nl/braak117/kwaliteit%2 ... tieven.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Dan zie je daar dat uit testen van anderen blijkt dat de 10-24 minder is dan de 12-24. Een verschil van meer dan een punt is door elke gebruiker te zien.

Als deze test in m'n onderzoek maatgevend zou zijn:
http://www.photozone.de/canon-eos/272-t ... ew?start=2" onclick="window.open(this.href);return false;
dan zou de Tokina een een 7,3 scoren. Niet echt goed.
Je ziet een score van 6, 8 en 10, dat zou gemiddeld een 8 geven, maar in m'n onderzoek leg ik meer nadruk op de optische kwaliteit, en weeg de prijs minder dan de andere waarden zoals bij Photozone de optische en mechanische kwaliteit.

En dan (ervaringen uit het verleden gaan niet altijd op in de toekomst) de mechanische kwaliteit van een Nikkor 12-24 geeft mij de verwachting dat je de volgende 25 jaar niet hoeft om te zien naar iets beters.

Als geld geen probleem is: de Nikkor 14-24, tevens geschikt voor de D3s en andere full frame camera's.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » vr aug 20 2010 11:46 am

David:
"maar wel de 15mm prime ..."

Helemaal waar, net zoals de 2,8/28mm AIS.
Gezien de harde eis van vertekeningsvrijheid zou ik inderdaad de 3,5/15mm zeker overwegen.
Het is nog steeds een van mijn drie of vier favoriete objectieven.
Maar laat de vraagsteller eerst maar eens aangeven voor welke camera.
Ik zou het wel eens willen zien, die legendarische 3,5/15mm op een D3000 of zoiets.
Moet kunnen...

emdeklerk

iBub

Bericht door iBub » vr aug 20 2010 11:55 am

Ondanks dat je hem weinig voorbij ziet komen moet ik zeggen dat ik uitermate tevreden ben over de 20mm 2.8

Deze is gebruikt ook nog tegen redelijke prijzen te verkrijgen.

Gerard

iBub

Bericht door iBub » vr aug 20 2010 12:01 pm

In eerste instantie wordt een harde opgave gegeven over de brandpunt ----> 24mm. Een brandpunt verandert niet, 24mm = 24mm
Nu ik de vervolgreacties lees wordt mogelijk niet een 24mm bedoeld maar een equivalent brandpunt van de beeldhoek van 24mm bij kleinbeeld als beeldhoek op DX (het gaat om een D90 camera). Ik zou zeggen dat de TS dan eerst maar eens duidelijkheid verschaft wat hij werkelijk bedoeld.

Cane, wat zoek je werkelijk?
Deze wijsheden worden ingegeven door de getalenteerde verkopers van digitale camera's. Voor de gein eens bij een Dixons oid meeluisteren met een verkoopgesprek over een dslr. Je haren gaan recht overeind staan.

Aan de andere kant neem ik aan dat ik niet de enige ben die lijntjes heeft getekend bij natuurkunde om de werking van lenzen te begrijpen?

Gerard

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » vr aug 20 2010 1:57 pm

Waarom worden hier voornamelijk zooms als suggestie gegeven?

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » vr aug 20 2010 2:11 pm

Tom:
"Waarom worden hier voornamelijk zooms als suggestie gegeven?"

Dat vraag ik me ook altijd af. Waarschijnlijk weet men niet beter meer.
Ik vind altijd: als de vraagsteller info over een groothoekzoom wil, dan vraagt hij daar wel naar.
Zeker in het onderhavige geval, waar nota bene om vertekeningsvrijheid wordt gevraagd, vind ik het wat vreemd dan met zooms op de proppen te komen. Maar dat is natuurlijk weer mijn twee-cents-opinie...
emdeklerk

Nagekomen:
ik zie nu ook nog dat vraagsteller zijn vraag plaatste in het hoofdstuk "Vaste brandpuntsafstanden"...

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”