Geheugenkaart overloop D300s - UPDATE: Opgelost

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Plaats reactie
JerryBig
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Geheugenkaart overloop D300s - UPDATE: Opgelost

Bericht door JerryBig » do aug 19 2010 5:19 pm

In de vakantie liep ik aan tegen het feit dat de camera aangaf dat de geheugenkaart vol was, terwijl de 2e kaart als Overloop stond ingesteld en nog helemaal leeg was. Ik moest mijn eerste sleuf selectie omzetten van CF naar SD om verder te werken. Een kleine moeite, maar ik had verwacht dat de camera uit zichzelf over zou gaan van de CF naar de SD, maar blijkbaar moet je hem een handje helpen. Ook de hoeveelheid foto's die je nog kunt maken heeft alleen betrekking op de eerste sleuf, terwijl ik dacht dat het een optelsom was van beide.

Doe ik iets verkeerd of heb ik iets in eerste instantie niet goed begrepen?

Gerrit
Laatst gewijzigd door JerryBig op vr aug 20 2010 10:37 am, 1 keer totaal gewijzigd.
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk

Daniël

Re: Geheugenkaart overloop D300s

Bericht door Daniël » vr aug 20 2010 8:51 am

Bij mij werkt het gewoon goed.

1e is CF. Dan SD. En er is een overloop.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr aug 20 2010 8:57 am

JerryBig schreef: Doe ik iets verkeerd of heb ik iets in eerste instantie niet goed begrepen?
Je kunt verschillende opties instellen. Wellicht heb je niet de juiste optie ingesteld. Raadpleeg simpel de handleiding.
Vriendelijke groet, Léon Obers

JerryBig
Clublid
Clublid

Bericht door JerryBig » vr aug 20 2010 9:41 am

De CF staat als eerste geselecteerd, de SD heeft de functie als overloop.

Op de display lees ik het aantal resterende opnamen op de kaart met het minst beschikbare hoeveelheid geheugen. Dit zou volgens de manual (p 72) alleen opgaan als de functie 'Backup' of 'Raw, sleuf 1 JPG sleuf 2' geselecteerd is. Bij mij staat hij op Overloop en toch geeft hij de vrije ruimte van de nog lege SD niet aan.

Nog een testje gedaan met volle CF kaart:
  • - Schiet alleen in RAW.
    - 1e sleuf CF (is vol), 2e sleuf SD (kaart is helemaal leeg, functie Overloop) Beide kaarten zijn oorspronkelijk in de camera geformateerd.
    - Display geeft nog 7 resterende opnamen aan.
    - Druk ik de ontspanknop een stukje in, verschijnt op de display (en in zoeker) 'r07'.
    - Druk 4x af (soms 5 of 6x), display telt af naar r04 (of naar resp r03 of r02) om vervolgens te blokkeren en in knipperend CHA (of is het CHR?) te veranderen, terwijl ook het CF symbool knippert.
    - Na enkele seconden stopt het knipperen.
    - Ontspanknop licht indrukken en ik kan het ritueel herhalen.
    - Controle van de CF kaart geeft geen nieuwe opnamen en controle van de SD eveneens, dus geen overloop!!
Volgens manual (p382) zou de knipperende melding CHA kunnen betekenen: 'Geen toegang tot geheugenkaart' of 'Kan geen nieuwe map maken'.

Beide kan kloppen als alleen schrijven wordt bedoeld (immers hij is vol), maar waarom gaat hij dan niet over op de SD?

Ik gebruik een CF van SanDisk 8GB Ultra II en een SD van SanDisk 4GB Ultra II.

Schiet mij maar lek, ik snap het niet.

Daniël

Bericht door Daniël » vr aug 20 2010 9:44 am

Ik ga thuis even kijken.

Kans is groot dat je dan pas morgen antwoord hebt omdat ik vanavond geheel bezet ben

Daniël

Bericht door Daniël » vr aug 20 2010 10:07 am

Uitleg over de overflow op de Nikon site:
http://www.nikon.nl/nl_NL/products/digitutor/d300s.page" onclick="window.open(this.href);return false;?

JerryBig
Clublid
Clublid

Re: Geheugenkaart overloop D300s - UPDATE: Opgelost

Bericht door JerryBig » vr aug 20 2010 10:44 am

Probleem opgelost. Het zat hem in de firmware. Hij was nog niet ge-update naar 1.01. Nu loopt ie wel gewoon over van CF naar SD.

Even update gedaan en toen werkte alles met identieke instelling en testopzet wel. Er stond iets in het commentaar bij de firmware update over CHA in de display met sommige geheugenkaarten, dus enige relatie hiermee zal het wel gehad hebben.

Wat ik nog wel vreemd vind is dat het aantal mogelijke opnamen in de display, alleen de kaart die in gebruik is toont, dus niet het totaal. Overigens was dat voor de CF voor de update 303 en na de update 296. Niet dat het iets uitmaakt, het is slechts een schatting, maar het viel me wel op. Wanneer de CF vol is, loopt ie over naar de SD en toont dan het aantal beschikbare opnamen op de SD kaart.

Daniël

Bericht door Daniël » vr aug 20 2010 11:09 am

hmm,
ik nog geen 1 firmware update gedaan en bij mij werkt het gewoon.

Bij mij is het zo dat hij de vrije ruimte van de actieve kaart laat zien. Niet het totaal

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr aug 20 2010 12:27 pm

JerryBig schreef:Probleem opgelost. Het zat hem in de firmware. Hij was nog niet ge-update naar 1.01. Nu loopt ie wel gewoon over van CF naar SD.
Ik denk eerder dat door de firmware update de instelling naar een default(?) waarde is gezet.

JerryBig
Clublid
Clublid

Bericht door JerryBig » vr aug 20 2010 12:54 pm

Léon Obers schreef:Ik denk eerder dat door de firmware update de instelling naar een default(?) waarde is gezet.
Dan moet je me maar eens aangeven welke, want ik kan dit dus echt niet vinden. Bovendien kan ik me ook niet herinneren hier iets anders mee gedaan te hebben dan het instellen van de overloop en de eerste kaart.
Ik hou het op een bug in de firmware tot anders is aangetoond.

Overigens staat nog steeds de vraag waarom de camera slechts de ruimte geeft van 1 kaart en niet het totaal. De manual zegt dat dit normaal is bij 'Backup' en 'Raw+JPG', maar zegt hier niets over bij de instelling 'alleen Raw'.
Ook na reset to default, zoals jij suggereert, is hier niets aan veranderd.

gongon
Clublid
Clublid

Bericht door gongon » vr aug 20 2010 1:39 pm

Dat doet de D3 ook, hij geeft alleen aan hoeveel foto`s er op de eerste geheugenkaart kan worden gemaakt, en niet het totaal van allebei de geheugenkaarten, maar dat is toch niet zo`n groot bezwaar?

Ik heb nog nooit gehad dat allebei mijn kaarten vol waren, nou heb ik er wel een in van 16gb en een van 8 gb. Maar heb nog nooit gehad dat ze allebei vol waren dus lijkt me niet zo probleem om niet te weten hoeveel foto`s ik in totaal kan maken, heb altijd wel een reservekaart bij me, maar nog nooit nodig gehad. Trouwens, als de eerste kaart vol is weet ik dat ik op de tweede kaart de helft foto`s kan opslaan van wat er op mijn eerste kaart staan.
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr aug 20 2010 1:43 pm

JerryBig schreef:
Léon Obers schreef:Ik denk eerder dat door de firmware update de instelling naar een default(?) waarde is gezet.
Dan moet je me maar eens aangeven welke, want ik kan dit dus echt niet vinden.
Het is niet een kwestie van "vinden" maar een kwestie van "gebeuren" of "overkomen".
Bij een firmware update is altijd de mogelijkheid aanwezig dat individuele settings erna anders kunnen staan. Algemeen bekend gegeven.
Daniël geeft aan nog de oude firmware te hebben, en daar werkt het gewoon.
JerryBig schreef: Overigens staat nog steeds de vraag waarom de camera slechts de ruimte geeft van 1 kaart en niet het totaal.
Het is een keuze die Nikon gemaakt heeft om het als zodanig aan te geven. Voor het waarom moet je bij Nikon zijn.
Verder indien twee geheugenkaarten tegelijkertijd worden gebruikt (bijv. RAW op de ene en JPG op de andere) wordt het aantal resterende opnamen aangegeven van de kaart waar het minste geheugen beschikbaar is.

JerryBig
Clublid
Clublid

Bericht door JerryBig » vr aug 20 2010 4:05 pm

Léon Obers schreef:Verder indien twee geheugenkaarten tegelijkertijd worden gebruikt (bijv. RAW op de ene en JPG op de andere) wordt het aantal resterende opnamen aangegeven van de kaart waar het minste geheugen beschikbaar is.
Zoals ik al aangaf inderdaad. Ik vind het alleen merkwaardig dat Nikon het specifiek voor die twee settings aangeeft (daarmee i.m.o. suggerend dat het in andere settings anders is) om het vervolgens overal zo toe te passen.

Begrijp me goed, het is voor mij geen probleem (mijn probleem is opgelost), maar slechts een observatie van blijkbaar onduidelijke Nikon communicatie.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr aug 20 2010 6:57 pm

JerryBig schreef: Zoals ik al aangaf inderdaad. Ik vind het alleen merkwaardig dat Nikon het specifiek voor die twee settings aangeeft (daarmee i.m.o. suggerend dat het in andere settings anders is) om het vervolgens overal zo toe te passen.
Nee, die setting is een duidelijk andere situatie dan wanneer de ene kaart vol is en je dan overgaat naar de andere kaart.
Op het moment dat je de tweede kaart gaat gebruiken omdat de eerste vol is (bij overloop), gaat de aanduiding voor het aantal beschikbare opnamen toch ook over naar die 2e kaart die op dat moment actief is en niet naar de kaart waar het minste aan resterende opnamen op kan (dat is namelijk die volle kaart, daar past niks meer op)?

Dat is een andere situatie als die Nikon omschrijft om de 2e kaart voor JPG-bestanden te gebruiken of als back-up.
In het geval dat die 2e kaart bijv. kleiner is als de 1e kaart, en er passen minder JPG-opnamen op die 2e kaart dan RAW-opnamen op de 1e kaart, wordt het resterende aantal opnamen van de 2e kaart opgegeven, en niet die van de 1e kaart. Ondanks je 1e kaart de actieve "hoofdkaart" is.

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”