vastzetten instellingen
vastzetten instellingen
Hallo,
Ik heb een Nikon D80 en de camera bevalt me goed, maar ik heb een vraag. Als ik thuis kom en ik bekijk mijn foto's zit er nogal eens een verschil in kleur en scherptediepte. Ik schiet voornamelijk in priority A. Is er, op de D80 een mogelijkheid om de instellingen op te slaan en vast te zetten (WB, sluitertijd, diafragma ISO etc, zodat alle fotos gelijk zijn (of was dit pas vanaf de D300 mogelijk ?
Groet, Johan
Ik heb een Nikon D80 en de camera bevalt me goed, maar ik heb een vraag. Als ik thuis kom en ik bekijk mijn foto's zit er nogal eens een verschil in kleur en scherptediepte. Ik schiet voornamelijk in priority A. Is er, op de D80 een mogelijkheid om de instellingen op te slaan en vast te zetten (WB, sluitertijd, diafragma ISO etc, zodat alle fotos gelijk zijn (of was dit pas vanaf de D300 mogelijk ?
Groet, Johan
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: vastzetten instellingen
Het verbaast me dat als je A-priority gebruikt (diafragmavoorkeuze), dat je verschil in scherptediepte zou krijgen. Je kunt immers alle opnamen met dezelfde gekozen diafragma-opening maken. Voor veranderende kleur zou je een vaste preset witbalans kunnen gebruiken.
Verder kun je alles ook volledig handmatig met dezelfde sluitertijd/diafragma combinatie en dezelfde witbalans schieten.
Verder kun je alles ook volledig handmatig met dezelfde sluitertijd/diafragma combinatie en dezelfde witbalans schieten.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Ik heb een D90 en ook op diafragmavoorkeur.
Je kan je ISO gewoon laten staan natuurlijk(die van mij staat bijna altijd op 200).
Je WB kan je vast voorprogrammeren of een vaste keuze maken uit het menu en die dus zo houden.
Juist omdat je diafragmavoorkeur hebt kan die ook blijven staan.
Je sluitertijd wil je juist niet vast zetten als je hem op diafragma voorkeur hebt staan, dan kan je er natuurlijk vanuit gaan dat je belichting niet optimaal zal zijn. De camera gaat juist met de sluitertijden omhoog of omlaag, afhankelijk van je diafragma keuze.
Dus nee echt opslaan misschien niet, maar je kan de instellingen wel 1 keer zetten en er daarna vanaf blijven. (zo zou ik het in elk geval doen) Een andere optie is(mocht je alles wel vast willen zetten) hem op handmatig te zetten, alles in te stellen zoals jij dat wilt en daarna niet meer aan de knopjes komen, ik denk dat je dan een hoop foto's weg kan doen, er is namelijk gen 'perfecte' instelling die alles aankan.
Je kan je ISO gewoon laten staan natuurlijk(die van mij staat bijna altijd op 200).
Je WB kan je vast voorprogrammeren of een vaste keuze maken uit het menu en die dus zo houden.
Juist omdat je diafragmavoorkeur hebt kan die ook blijven staan.
Je sluitertijd wil je juist niet vast zetten als je hem op diafragma voorkeur hebt staan, dan kan je er natuurlijk vanuit gaan dat je belichting niet optimaal zal zijn. De camera gaat juist met de sluitertijden omhoog of omlaag, afhankelijk van je diafragma keuze.
Dus nee echt opslaan misschien niet, maar je kan de instellingen wel 1 keer zetten en er daarna vanaf blijven. (zo zou ik het in elk geval doen) Een andere optie is(mocht je alles wel vast willen zetten) hem op handmatig te zetten, alles in te stellen zoals jij dat wilt en daarna niet meer aan de knopjes komen, ik denk dat je dan een hoop foto's weg kan doen, er is namelijk gen 'perfecte' instelling die alles aankan.
- henkk
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Je kunt je camera op M zetten, diafragma en sluitertijd vast kiezen en AUTO-ISO aan zetten.
Dan verandert de camera alleen de iso-intelling (binnen zijn mogelijkheden uiteraard).
Overigens verandert het licht waarmee je fotografeert voortdurend. Misschien zie je dat zelf niet maar je camera ziet het wel. Met witbalans op auto corrigeert hij misschien nog een beetje.
Dan verandert de camera alleen de iso-intelling (binnen zijn mogelijkheden uiteraard).
Overigens verandert het licht waarmee je fotografeert voortdurend. Misschien zie je dat zelf niet maar je camera ziet het wel. Met witbalans op auto corrigeert hij misschien nog een beetje.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Het enige dat bij mij op auto staat is de witballans. En dat bevalt me prima. De D90 is zeer goed in staat om de juiste witballans te kiezen. Voor de rest schiet ik bijna altijd in A mode.
- Léon Obers
- Forumlid
Dat is een half-automatische instelling. Je kiest dan wel zelf een diafragma, de sluitertijd wordt dan automatisch bepaald door de camera. Er staat dus meer op auto dan een witbalans.Pixelke schreef:Voor de rest schiet ik bijna altijd in A mode.

Vriendelijke groet, Léon Obers
-
OnlinePatrick
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
In de A stand blijft alles staan als je er niets aan verandert.
Wellicht heb je er even niet aan gedacht dat de scherptediepte niet alleen van je diafragma af hangt. Ook de afstand tot je onderwerp en je zoomstand zijn van belang!
Wellicht heb je er even niet aan gedacht dat de scherptediepte niet alleen van je diafragma af hangt. Ook de afstand tot je onderwerp en je zoomstand zijn van belang!
Hoezo "in de A stand blijft alles staan" ?
Als je WB op auto staat, dan kiest de camera wat hij juist acht.
Je sluitertijd past ie sowieso aan.
Alleen je diafragma blijft op dezelfde stand staan als je nergens aan zit, de rest kan (afhankelijk van overige installingen) gewoon andere waardens aannemen.
Als je WB op auto staat, dan kiest de camera wat hij juist acht.
Je sluitertijd past ie sowieso aan.
Alleen je diafragma blijft op dezelfde stand staan als je nergens aan zit, de rest kan (afhankelijk van overige installingen) gewoon andere waardens aannemen.
Hallo,
Bedankt voor alle reacties, maar ik ben volgens mij niet duidelijk genoeg geweest, sorry. Waar ik op doelde was of je, zeg maar, voorkeursinstellingen kan vastzetten in de D80, zodat je niet verder op je instellingen hoeft te letten, dus bijvorbeeld een voor zonnig weer (met de juiste instellingen), een voor bewolkt weer etc (met de juiste instellingen) ...
Groet, Johan
Bedankt voor alle reacties, maar ik ben volgens mij niet duidelijk genoeg geweest, sorry. Waar ik op doelde was of je, zeg maar, voorkeursinstellingen kan vastzetten in de D80, zodat je niet verder op je instellingen hoeft te letten, dus bijvorbeeld een voor zonnig weer (met de juiste instellingen), een voor bewolkt weer etc (met de juiste instellingen) ...
Groet, Johan
Maar er zijn geen instellingen die altijd werken, je hebt zonnig weer en je hebt zonnig weer, je hebt bewolkt en bewolkt, je kan een meter van je onderwerp afstaan en je kan er 50 meter vanaf staan... wat je dus eigenlijk wilt (zoals ik het lees) is dat alles automatisch gaat? jij kist alleen 'het is nu zonnig' of 'het is nu bewolkt', maar (zelfs als het kan) ik ben ervan overtuigd dat het je geen stap verder gaat helpen! wat gebeurd er bijvoorbeeld als er op een hele zonnige dag een wolkje voorbij komt en er eventjes wat minder licht komt, dan heb je al niets meer aan je instelling, daarom kan je in de A stand wel diafragma vast zetten, je WB vast zetten en je ISO vast zetten, maar dan gaat de camera aan de haal met je sluitertijd.... Als je niet op alles wilt letten zou ik hem gewoon in de auto of de P stand zetten(maar dat is erg zonde).