Hoi allemaal .
Ik heb een vraag ik zit te twijfelen of ik moet upgraden naar de nikon 24-70 f2.8.
Ik gebruik nu een D700 met een nikon 28-70 f2.8.
Ik vraag mij af of het de moeite is is de scherpte ,contrast en kleurranden nu zo veel beter dan bij de oudere 28-70.
Wie heeft deze 2 al eens getest naast elkaar.
Heb ook al op het net gezocht en ook wel verschillende dingen gelezen en gezien maar hoor toch liever de ervaring van jully hier met deze 2 beesten.
gr j.a foto
Twijfel upgrade naar nikon 24-70 f 2.8
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: Twijfel upgrade naar nikon 24-70 f 2.8
Er is hier net een paar dagen terug een hele draad over geweest, maar dan in relatie tot een Tamron lens.
Gewoon een persoonlijke kwestie of het de moeite waard is. De verschillen tussen de door jouw genoemde lenzen zijn kleiner.
Stelt die lens je op een of andere manier teleur, of zie je duidelijke tekortkomingen dat je iets anders wilt?
De 28-70mm/2.8 is gebouwd als een tank. Nog nooit slechte verhalen over gelezen m.b.t. betrouwbaarheid en gevoeligheid voor storingen. Dat is met de 24-70mm wel anders. Persoonlijk zou ik alleen om die reden al, lekker gewoon die 28-70mm houden.
Gewoon een persoonlijke kwestie of het de moeite waard is. De verschillen tussen de door jouw genoemde lenzen zijn kleiner.
Stelt die lens je op een of andere manier teleur, of zie je duidelijke tekortkomingen dat je iets anders wilt?
De 28-70mm/2.8 is gebouwd als een tank. Nog nooit slechte verhalen over gelezen m.b.t. betrouwbaarheid en gevoeligheid voor storingen. Dat is met de 24-70mm wel anders. Persoonlijk zou ik alleen om die reden al, lekker gewoon die 28-70mm houden.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Bedankt voor je reactie.
Ik fotografeer al jaren met plezier met de 28-70 f 2.8.
Na de aanschaf van de 14-24 f 2.8 twijfel ik wel eens over de scherpte,contrast van de 28-70 f 2.8 is toch wel wat softer.
Daarom mijn vraag, en zou je dit verschil in afdrukken zien.
Hij is inderdaad erg goed gebouwd tot nu toe nog nul problemen mee gehad hij doet het altijd.
Zal mijn gedachte er nog eens goed over laten gaan want waar ik echt slecht tegen kan is als er iets niet betrouwbaar is.
Heb het wel eens met mijn D300 die ik nog geen 2 weken had veel problemen gehad .
Naar beverwijk gebracht en na 6 weken kon ik hem weer ophalen een paar uur mee gefotografeerd en weer het zelfde probleem.
Weer naar beverwijk weer 2 weken kwijt en nog steeds niet opgelost uiteindelijk een nieuwe gehad die het tot nu toe super doet al gebruik ik hem bijna niet .
De D700 is zo'n heerlijke cam.
gr j.a foto
Ik fotografeer al jaren met plezier met de 28-70 f 2.8.
Na de aanschaf van de 14-24 f 2.8 twijfel ik wel eens over de scherpte,contrast van de 28-70 f 2.8 is toch wel wat softer.
Daarom mijn vraag, en zou je dit verschil in afdrukken zien.
Hij is inderdaad erg goed gebouwd tot nu toe nog nul problemen mee gehad hij doet het altijd.
Zal mijn gedachte er nog eens goed over laten gaan want waar ik echt slecht tegen kan is als er iets niet betrouwbaar is.
Heb het wel eens met mijn D300 die ik nog geen 2 weken had veel problemen gehad .
Naar beverwijk gebracht en na 6 weken kon ik hem weer ophalen een paar uur mee gefotografeerd en weer het zelfde probleem.
Weer naar beverwijk weer 2 weken kwijt en nog steeds niet opgelost uiteindelijk een nieuwe gehad die het tot nu toe super doet al gebruik ik hem bijna niet .
De D700 is zo'n heerlijke cam.
gr j.a foto
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Uit m'n vergelijkend warenonderzoek:
AF-S 24-70mm f/2,8 G ED 9,0
AF-S 28-70 f/2,8 D ED 8,7
Dat zit zo dicht bij elkaar, dat kan het toeval zijn van het aantal verschillende testen dat is gevonden.
Het gehele verslag: http://home.kpn.nl/braak117/kwaliteit%2 ... tieven.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat zit zo dicht bij elkaar, dat kan het toeval zijn van het aantal verschillende testen dat is gevonden.
Het gehele verslag: http://home.kpn.nl/braak117/kwaliteit%2 ... tieven.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Zijn ze wel goed te vergelijken Hans. Jij baseert je cijfer op tests die je gevonden hebt. De tests van de 28-70 zullen neem ik aan allemaal jaren ouder zijn dan die je vindt voor de 24-70. Ik meen dat objectieven over de gehele lijn optisch gezien nog steeds beter worden in de tijd. Maar de puntenwaardering in tests biedt geen ruimte voor hogere cijfers, dus ik neem aan dat ze het referentiepunt verschuiven. Wat vroeger een 80% scoorde, zou best wel eens in de nieuwere tests nog maar genoeg zijn voor een 65%.Hans Braakhuis schreef:Uit m'n vergelijkend warenonderzoek:
Zelfde met camera's. Een D90 geeft zeker betere beelden dan een D100, terwijl die laatste vast hoog scoorde in z'n tijd. Er was tenslotte weinig beters wat je kopen kon.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Zelf test ik m'n objectieven op een F die nog maar 51 jaar oud is.
Het lijkt me niet echt mogelijk om de kwaliteit van bv een 20 jaar oude 28 2,8 Ais te vergelijken met een actueel goed objectief met Nano. Waarschijnlijk zal de veel nieuwere Nano versie 2% beter zijn. Dat kun je zien op een afdruk op 1,5 bij 2 meter, mits je een D3X gebruikt, en dan minstens een goed statief, wel een zonnekap en geen filter.
De objectieven (met multi-coating) die toen goed waren, zijn nu nog goed.
Zelf bewaar ik nog steeds de voorloper van de 28-70 AFS, voor het geval dat er een FX camera komt. Maar daar vroeg de TS niet naar.
Het grote voordeel van de wat oudere AF objectieven is dat ze het nog steeds goed doen op camera's vanaf de D50, D70 en hoger, en dat ze tweedehands soms spotgoedkoop zijn.
Het lijkt me niet echt mogelijk om de kwaliteit van bv een 20 jaar oude 28 2,8 Ais te vergelijken met een actueel goed objectief met Nano. Waarschijnlijk zal de veel nieuwere Nano versie 2% beter zijn. Dat kun je zien op een afdruk op 1,5 bij 2 meter, mits je een D3X gebruikt, en dan minstens een goed statief, wel een zonnekap en geen filter.
De objectieven (met multi-coating) die toen goed waren, zijn nu nog goed.
Zelf bewaar ik nog steeds de voorloper van de 28-70 AFS, voor het geval dat er een FX camera komt. Maar daar vroeg de TS niet naar.
Het grote voordeel van de wat oudere AF objectieven is dat ze het nog steeds goed doen op camera's vanaf de D50, D70 en hoger, en dat ze tweedehands soms spotgoedkoop zijn.