Tele, groothoek of kan het allebei

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
rik6230

Tele, groothoek of kan het allebei

Bericht door rik6230 » vr mei 18 2007 8:32 pm

Eigenlijk n.a.v. de topic van A90: "Een uurtje vogels schieten in de polder".
De discussie raakte een beetje off topic toen werd gesteld door Marten dat tele zijn ding niet is. Hij prefereert groothoek. Hij werd daarin bijgevallen. :wink:
Er zijn situatie waar tele wel degelijks iets extra's toevoegt naar mijn mening. Waarom zou alleen het uit elkaar trekken van beelden mooi zijn en niet het tegenovergestelde; comprimeren. (want meer is het eigenlijk niet)
Kijk eens op onderstaande link.

http://www.fotografiewimvanvelzen.nl/webartikel04.htm
en dan bij admospferisch perspectief.

De techniek komt uit de vroege schilderkunst.
Als je dit leest kun je je misschien voorstellen dat het ook werkt bij andere soorten van fotografie en niet alleen bij landschappen en natuurfotografie is zijn algemeen. :)

groet,
Rik

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » vr mei 18 2007 9:06 pm

Leuk Rik dat je dit geopend hebt.
De link die je aangeeft is zéér stimulerend. Ik zie daar inderdaad veel tele opname's die ronduit prachtig zijn en ook spannend. De meeste daarvan zijn natuuropnames.

Met tele wordt een detail, door het oog waargenomen, - het oog als standaardlens- , (50 mm filmcamera), geisoleerd en gecomprimeerd. Geisoleerd vanwege het scherptediepteeffect; gecomprimeerd door het teleeffect: afstanden worden korter.

Met groothoek - de gretige groothoek- betrek je het gefotografeerde onderwerp bij zijn omgeving. Als het mensen betreft: niet alleen de close-up, maar wat doet die persoon daar, wat is zijn/haar omgeving. En het is juist DAT effect wat ik zo interessant vind.

Daarbij komt dat ik, daar waar het fotografie van mensen betreft, vaak het idee heb dat de fotograaf het niet aandurft om contact te maken met degene die wordt gefotografeerd en dus maar zijn tele pakt.
Terwijl, m.i. het contact juist zoveel mooiere foto's kan opleveren.
Ik ben een absolute fan van Ed van der Elsken.
Die zat dicht op zijn onderwerp. Ongelofelijke foto's, die volgens mij meestal groothoek of standaard lens waren, juist vanwege het contact.

Maar als ik naar de foto's van Wim van Velzen kijk, dan realiseer ik mij dat er ook schitterende platen gemaakt kunnen worden met tele.

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

leuk

Bericht door George Fennes » vr mei 18 2007 9:26 pm

Leuk is dat, twee facetten van fotografie.

Hetzelfde onderwerp maar een geheel andere benadering.

En inderdaad er is lef voor nodig om met een standaard of een groothoek mensen gezichten te fotograferen, het wordt ineens veel persoonlijker.
Het is niet alleen meer een technisch plaatje schieten maar de menselijke contacten het sociale aspect komt nu om de hoek kijken.

Alle twee leuk om te doen.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

rik6230

Bericht door rik6230 » vr mei 18 2007 9:38 pm

Ik ken Ed van de Elsken. (zijn foto's). Geweldig !! (Zijn foto Hongkong lijkt overigens wel met een tele gemaakt te zijn) Andere foto's die ik van hem ken zoals bijv. vluchtelingen meisje Hongkong is hij heel dicht bij het onderwerp maar het contact is eenzijdig. Zij ziet hem niet. Ik ken ook niet zoveel foto's van hem waarbij het onderwerp strak in de lens kijkt.
Jij bedoelt waarschijnlijk het contact dat HIJ heeft met het onderwerp.
En zeker denk ik dat contact met degene die gefotografeerd wordt heel belangrijk kan zijn. Anderzijds kan ik mij ook voorstellen dat er juist geen of weinig contact moet zijn. Mijn punt is dat een teleobjectief juist weer andere mogelijkheden biedt, ook in bijvoorbeeld de straatfotografie. Het is niet een kwestie van durven maar meer van andere creatieve mogelijkheden benutten.
(Dit schrijvende heb ik voor mezelf alweer een opdracht bedacht )

groet,

Rik

rik6230

Re: leuk

Bericht door rik6230 » vr mei 18 2007 9:44 pm

George Fennes schreef:Leuk is dat, twee facetten van fotografie.

Hetzelfde onderwerp maar een geheel andere benadering.

En inderdaad er is lef voor nodig om met een standaard of een groothoek mensen gezichten te fotograferen, het wordt ineens veel persoonlijker.

Nou George, ik was laatst op het station in Maastricht en zag daar een groep mannen in blauwe overalls met orange vuilniszakken. Zij stonden schijnbaar te pauzeren. Vond ik wel een leuk beeld maar wist niet dat het taakgestraften waren. Ik was toch blij de de "toezichthouders" tussen beiden kwamen. Zelfs met mijn 105 kilo voelde ik mij, met mijn camera in de hand en de fototas om mijn nek, behoorlijk opgelaten tussen 15 a 20 van die redelijk onvriendelijke kerels. :D

George Fennes
Clublid
Clublid

taakdinges

Bericht door George Fennes » vr mei 18 2007 9:54 pm

Ja Rik dan kan je het liefste wensen dat je een hele groto telelens heb :wink:

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » vr mei 18 2007 10:17 pm

Ja, of de foto gewoon maar NIET maken.

Ooit hoorde ik een prachtig verhaal van een fotografe die een reportage wilde maken in een verzorgings/verplegings huis. Om zo dich mogelijk bij de zeer oude bewoners te komen is zij eerst een paar weken zonder camera daar het eten gaan rondbrengen, heeft het contact verder opgebouwd en had tenslotte dermate goed contact, dat fotograferen een logisch gevolg was en de mooiste platen gemaakt konden worden met instemming van de betrokkenen...
Groothoek en standaardlenswerk.

George Fennes
Clublid
Clublid

mooi voorbeeld

Bericht door George Fennes » vr mei 18 2007 10:21 pm

Dat is mooi Marten,

Dan kan je ook iets heel speciaals in die foto's leggen.

Je laat dan zien dat je die oude mensen niet alleen als fotoobject ziet maar als individu die ook bepaalde rechten heeft en respect.

Mooi voorbeeld.

rik6230

Bericht door rik6230 » vr mei 18 2007 10:33 pm

Ik was laatst de iso prestatie aan het proberen. Daar kwam deze foto uit. Ik wil niet zeggen dat dit nu de hoofdprijs moet winnen maar het geeft wel aan wat ik bedoel. Deze foto, met dit (niet) contact tussen de drie vrouwen en die man had je nooit met een groothoek voor elkaar gekregen. Deze is gemaakt met een 200 mm tele.

Afbeelding

Gert Wagelaar

Met de groothoek op de foto

Bericht door Gert Wagelaar » vr mei 18 2007 10:42 pm

Streetlife, het straatleven van alledag op de foto, met een groothoek de straat op om mooie portreten maken is, als je maar even contact maakt, vaak geen enkel probleem, doe het graag, waarbij ik ook wel eens een 85 mm inzet, maar vaak de 18 of 24 mm, je moet er de tijd voornemen, aan het afgelopen carnaval deze plaat overgehouden.

Afbeelding

Vandaag in Naarden geweest, ook mooi om wat streetlife te schieten, al die mooie beelden aan de muur en op de grond, als ik de beelden heb zal ik ze plaatsen op dit forum

Gert Wagelaar

Bericht door Gert Wagelaar » vr mei 18 2007 10:47 pm

Marten, ben benieuwd naar jouw beelden met de groothoek, zet eens iets op het forum.

Edwin
Forumlid
Forumlid

Bericht door Edwin » vr mei 18 2007 10:56 pm

Ik gebruik vaak groothoek om de voor en achtergrond bij het "object" te betrekken.
Met tele ontrek je vaak het object hieraan.
Veelal om de storende achergrond in het bokeh op te laten gaan.
boekie

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » vr mei 18 2007 11:15 pm

Interessant onderwerp dit!

Ik gebruik mijn tele ook voornamelijk voor landschap. Ik merk aan mezelf dat ik met een 180mm mensen fotograferen op tientallen meters afstand iets van voyeurisme vind hebben.
Puur mijn persoonlijke gevoel ik bedoel er niets negatief mee richting anderen die dat niet hebben.
En met een standaardlens contact leggen is iets wat je moet leren door te doen. Valt niet mee maar als jij je open stelt voelen mensen dat echt wel aan.

Groet

Skippy

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » vr mei 18 2007 11:29 pm

Ik gebruik vaak (beperkte) tele voor mijn kinderen te fotograferen. Allereerst omdat ze erg snel en ver weg hollen of fietsen :mrgreen: maar ook omdat je ze dan vaak 'vangt' in iets waar ze mee bezig zijn.

Deze foto heb ik gemaakt, gecropd en gekleurd. het is mijn zoontje in de rij voor een attractie. Zijn gespannen gezicht in een rij met vreemde mensen maakt het voor mij een aangenaam plaatje. Hij wilde het zo graag zelf doen. Dit nog versterkt doordat alleen hij echt scherp op de foto staat. Dit lukt me niet als ik zijn aandacht heb. Dan trekt hij zijn 'foto gezicht' en dat wordt meestal niets.

Afbeelding
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » vr mei 18 2007 11:52 pm

@a90

Ik kan me goed voorstellen dat je met eigen kids hiervoor kiest en dat is je hier prima gelukt. De bewerking is goed geslaagd!

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”