Portret op grove korrel

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
Spek

Portret op grove korrel

Bericht door Spek » zo aug 22 2010 2:52 pm

Hallo allemaal,

Ik heb een portret van mijn zoon op een grove korrel gemaakt (iso 3200).
Die kleine dreumes is moeilijk te vangen in het glas, maar nu had ik hem mooi te pakken.
Ik vind het effect van de grove korrel wel mooi, met name op deze afstand. Ik twijfel nog over het 1:1 effect.
Succes allemaal!
Laatst gewijzigd door Spek op ma aug 23 2010 7:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Re: Portret op grove korrel

Bericht door emdeklerk » zo aug 22 2010 5:08 pm

Welke film heb je dan gebruikt?
En wat bedoel je met het 1:1 effect? Ware grootte op een grootformaatcamera? Een Linhof of een Cambo?
Dan vind ik het een knappe foto.

emdeklerk

Solitary™

Bericht door Solitary™ » zo aug 22 2010 5:17 pm

Het 1:1 effect kun je in Lightroom bijvoorbeeld gewoon aanklikken. Het programma maakt dan een vierkant. Dit heeft volstrekt niets met een Linhof of Cambo te maken, dan zou het inderdaad erg knap zijn... :)

Vriendelijke groet,
Jan

Spek

Bericht door Spek » zo aug 22 2010 5:23 pm

Haha. Nee hoor heren, gewoon ISO 3200. 1:1 idd selecteren in Lightroom. Verder niets bijzonders gedaan.
Wilde eens kijken of ik met zo'n hoge ISO-waarde uit de voeten kon.

Solitary™

Bericht door Solitary™ » zo aug 22 2010 5:43 pm

Ok, ik vind de korrel niet zo mooi, maar dat is persoonlijk. Verder een heel aardig portretje. Vooral het lichtje in het linkeroog is mooi.. :)

Vriendelijke groet,
Jan

AvanEijk

Bericht door AvanEijk » zo aug 22 2010 7:30 pm

De 1:1 verhouding vind ik het hier leuk doen.

mvg,

Bram

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo aug 22 2010 8:34 pm

Oh, nu snap ik het! Het is gewoon een op pixels opgenomen digitale opname die "gekorreld" is!
In een bewerkingsprogramma! Wellicht kun je daarmee moiré opheffen...

En het ligt ongetwijfeld aan mij, maar ik vermag niet in te zien waarom een vierkant formaat ineens met 1:1 zou moeten worden aangeduid.
Met 1:1 (een-op-een) wordt als regel de reproductieverhouding 100% aangegeven.
Is dat nu net zoiets als het helaas in het Nederlandse taalgebruik doorwoekerende "portrait" en "landscape" als gewoon een staande of liggende opname bedoeld wordt?
Ik begrijp wel dat er nu sprake is van andere formaten als four-thirds etcetera, maar andere formaten waren er vroeger ook. En voor 6x6 of 4,5x4,5 is het ook nooit nodig geweest dat als "1:1" aan te duiden - ongeacht het formaat van de afdruk. Wat gaan we nu gebruiken voor 9x6, 6x7 of 36x24?
De makers van Lightroom zouden zich wellicht bij de aanduiding "square", of liever nog: vierkant kunnen houden.
Maar waarschijnlijk ben ik te square voor onlogische benamingen.
emdeklerk

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”