Foto's met mijn Canonet 28 (€4,95 bij de Kringloopwinkel)

Je kan hier foto's plaatsen die zijn gemaakt met apparatuur die niet aan Nikon is gerelateerd
Plaats reactie
Frederix

Foto's met mijn Canonet 28 (€4,95 bij de Kringloopwinkel)

Bericht door Frederix » za aug 21 2010 8:28 pm

Ik ga morgens vroeg naar de Fotograficabeurs in Doesburg en ga daar op zoek naar (heel) oude film en afdichting voor camera's. Ik heb vandaag een Canonet 28 bij de Kringloopwinkel gescoord voor € 4,95. De camera is goed, maar de afdichtingen van de achterklep zijn vergaan, de camera is daardoor niet lichtdicht meer. Hieronder een paar testshots met een lichtlekkende camera.

De opnamen zijn gemaakt op een 9 jaar verlopen Agfa HDC 400 kleurnegatieffilm. Door de relatief hoge gevoeligheid van 400 asa komen lichtlekken direct aan het licht :grijns: .

Afbeelding
Foto 1
Testfoto Canonet 28 op Agfa HDC 400, 9 jaar verlopen)

Afbeelding
Foto 2

Afbeelding
Foto 3

Afbeelding
Foto 4

Afbeelding
Foto 5

Afbeelding
Foto 6
Foto van mijn Canonet 28. Lijkt die niet op een avatar op dit forum . . . . . . ?

Ivan10
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Foto's met mijn Canonet 28 (€4,95 bij de Kringloopwinkel

Bericht door Ivan10 » zo aug 22 2010 3:28 pm

Leuk hoor! Je durft met oude rolletjes. Ga je de camera nog licht dicht maken? :D

Frederix

Bericht door Frederix » zo aug 22 2010 3:34 pm

Ivan10 schreef:Leuk hoor! Je durft met oude rolletjes. Ga je de camera nog licht dicht maken? :D
Dat ga ik zeker doen. Ik moet nog van dat dunne zwarte schuimrubber op de kop tikken.Ik was vanmorgen op de fotograficabeurs in Doesburg en heb ik er naar gezocht, maar daar kon ik dat niet vinden. Het schijnt op E-bay te koop te worden aangeboden, ik ga daar nog even kijken.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo aug 22 2010 4:22 pm

Beste Frederix, analoog is nog niet dood... Gelukkig maar.
Ik heb zelf onlangs een rol Fuji Velvia diafilm door één van mijn Clacks gehaald. Fantastisch, 9x6 dia's...

Over die afdichtingsrubbers: heel lang geleden, toen ik nog lid was van deze club, stond er in het clubblad een artikel van Nico van Dijk over een mogelijke doe-het-zelf-oplossing met gewoon bij de ijzerwinkel verkrijgbaar Delta-Fix zelfklevend schuimrubber. Dat koop je in velletjes en je kunt er heel gemakkelijk stripjes vanaf knippen. De oude halfverteerde afdichtingen kun je meestal met zoiets als tandenstokers goed van de camera slopen. Een heel klein beetje wasbenzine weet wel raad met de lijm.
Ik heb ook even gezocht op dit forum op "schuimrubber" en ik kwam er nog iets meer over tegen.

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... bber#p7677" onclick="window.open(this.href);return false;

groet, emdeklerk

Daniël

Bericht door Daniël » ma aug 23 2010 7:21 am

emdeklerk schreef:Beste Frederix, analoog is nog niet dood... Gelukkig maar.
Ik heb zelf onlangs een rol Fuji Velvia diafilm door één van mijn Clacks gehaald. Fantastisch, 9x6 dia's...
Zo mooi, dat heb ik inderdaad gezien in Doesburg. Wat een oude apparaten zeg

Analoog

Bericht door Analoog » ma dec 06 2010 2:21 pm

Wat een prijs-kwaliteits verhouding zeg.
Mooie camera ook om te zien.

Wat dat licht lek betreft de volgende overwegingen en een tip
Voor sommige oude compacts heb je zelfklevend schuimrubber nodig omdat zij sluiten op een of meer grotere vlakken.
De meeste oude camera's hebben echter enkel een groef waar een smalle strip schuimrubber ingebracht is.
Dit spul gaat verweren en wordt dan een kleverige massa.

De nette manier om het op te lossen is de groef helemaal schoon te maken, wat een geweldig precies,
maar vooral vies karwij is. Het maken van een nieuwe smalle strip, maar vooral het in de groef plaatsen is a hell of a job.

De gemakkelijke manier ;
Neem een draad zwart breigaren van ongeveer de juiste dikte en breng deze aan in de groef, waarbij het
achtergebleven oude schuimrubber gewoon misbruikt wordt als kleefmiddel.

Frederix

Bericht door Frederix » ma dec 06 2010 3:31 pm

Bedankt voor de tips om mijn Canonet lichtdicht te maken. Ik heb nog gezocht naar velletjes dunne zwarte schuimrubber, maar ik heb geen geschikt materiaal gevonden. Uiteindelijk heb ik i.p.v. dunne schuimrubber strookjes zwart vilt gebruikt. Zo te zien is mijn Canonet 28 licht dicht. Zie onderstaande testshots (staan ook in een ander draadje)

Afbeelding
Foto 7

Afbeelding
Foto 8

Afbeelding
Foto 9

Afbeelding
Foto 10

Afbeelding
Foto 11

Afbeelding
Foto 12

JacTrum
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door JacTrum » ma jan 24 2011 11:51 pm

Fred, ik heb in het afgelopen najaar voor het eerst op een open lucht markt gestaan in Wageningen, samen met Hans Braakhuis. Daar mochten wij samen de oogst van het afgelopen jaar (wat bij de kringloopwinkel was binnengebracht) verkopen ten behoeve van een goed doel. Ik vond het geweldig! Camera's die ik in mijn professionele leven voor 1.000 gulden heb verkocht gingen daar voor 25 euro van de hand. In perfecte staat! Ik moest daar net aan denken toen ik jouw Canonet 28 zag. Je moet in september echt even naar Wageningen komen om te graaien in die enorme bak camera's (en misschien vind je het ook nog wel leuk mee te helpen met de verkoop, samen met Hans)
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910

Plaats reactie

Terug naar “Foto's gemaakt met niet-Nikon camera”