Eerste HDR

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
Ruud Engels
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Eerste HDR

Bericht door Ruud Engels » di aug 24 2010 10:48 pm

Hallo,

Vorige week heb ik mij eens een boek aangeschaft over het maken van HDR foto's. Afgelopen weekend heb ik tijdens een bezoekje aan Landschapspark Duisburg hier mijn eerste opnames gemaakt om uiteindelijk een HDR foto te maken.

Over mijn eerste resultaat ben ik niet ontevreden, maar ben natuurlijk benieuwd of jullie nog op en/of aanmerkingen hebben of tips waar ik in de toekomst op kan letten.

Afbeelding
Groeten Ruud

Nikon D3X | Nikon 24-70 F/2.8 | Nikon 70-200 VR I F/2.8 | Nikon 50mm F/1.8 | Nikon 85mm F/1.8 | Nikon 105mm F/2.8 | Nikon SB 910

PieterDriessen

Re: Eerste HDR

Bericht door PieterDriessen » do aug 26 2010 11:46 am

Misschien een domme vraag, maar waar staat HDR voor?
Ik vond het rood op de foto erg onnatuurlijk overkomen. Is dit gefotoshopt of zo? (staat daar misschien HDR voor?)
Verder wel een mooie foto. Mooie lokatie trouwens ook. Ik kwam daar vroeger vaak om mn klimsport te beoefenen.

Daniël

Bericht door Daniël » do aug 26 2010 11:52 am

Zoals ik per PB ontvangen heb en algemeen gezegd wordt bestaan domme vragen niet.
Domme antwoorden wel.

Maar google helpt hier wel enorm mee :wink2:
HDR:
High dynamic range imaging

Het rood is inderdaad erg aanwezig.
Ook de kraan machinist huisje (geen idee hoe je zo iets noemt) kijkt een beetje raar. Geel ziet er raar uit.

Daviddvd

Bericht door Daviddvd » do aug 26 2010 11:53 am

PieterDriessen schreef:Misschien een domme vraag, maar waar staat HDR voor?
Ik vond het rood op de foto erg onnatuurlijk overkomen. Is dit gefotoshopt of zo? (staat daar misschien HDR voor?)
Verder wel een mooie foto. Mooie lokatie trouwens ook. Ik kwam daar vroeger vaak om mn klimsport te beoefenen.
High Dynamic Range..

kijk hier eens...:http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... grafie.asp

ON:

Ik vind het een goede foto, alleen ik vraag me af of HDR hier wel nodig was..

Ruud Engels
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ruud Engels » do aug 26 2010 12:54 pm

Daviddvd schreef:
PieterDriessen schreef:Misschien een domme vraag, maar waar staat HDR voor?
High Dynamic Range..

kijk hier eens...:http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... grafie.asp

ON:

Ik vind het een goede foto, alleen ik vraag me af of HDR hier wel nodig was..
Ik was het topic al haast vergeten :lol:
HDR staat voor High Dynamic Range en dmv. 5 tot 8 foto's, die allemaal van onderbelichting naar overbelichting gefotografeerd zijn, in bijvoorbeeld in Photoshop over elkaar te laten leggen en vervolgens met diverse waardes als gamma, belichting, scherpte etc. te spelen kun je tot een foto komen die niet onder of overbelicht mag zijn, maar waarmee het dynamisch bereik hoger wordt dan bij 1 enkele foto genomen van het object.
Mede hierdoor kan het zijn dat kleuren "aanweziger" zijn dan op een "gewone" foto.

Ik zal vanavond een "gewone" foto van dezelfde kraan uploaden om te illustreren wat het verschil is tussen die foto en de HDR foto.
Hier zal voor mij in ieder geval uit blijken dat de HDR toepassing op deze foto wel een toegevoegde waarde is.
Groeten Ruud

Nikon D3X | Nikon 24-70 F/2.8 | Nikon 70-200 VR I F/2.8 | Nikon 50mm F/1.8 | Nikon 85mm F/1.8 | Nikon 105mm F/2.8 | Nikon SB 910

Ruud Engels
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ruud Engels » do aug 26 2010 7:41 pm

Hallo,

Zoals beloofd zou ik nog een foto uploaden van de kraan zoals hij normaal gefotografeerd zou worden.
Ik heb de beste uit de serie er gezocht, maar zoals je kunt zien loopt de foto in de donkere partijen al behoorlijk dicht, maar is het kraanhuisje redelijk belicht.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Ruud Engels op do aug 26 2010 8:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Ruud

Daniël

Bericht door Daniël » do aug 26 2010 8:03 pm

we hebben ook helemaal niks gezegd over het donkere :twisted:

Maar je HDR is wel goed geslaagd. Dat moet ik wel even toegeven

SwederD70
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door SwederD70 » do aug 26 2010 8:39 pm

Zou handig zijn voor het vergelijk om de originele ook op hetzelfde formaat te posten...kijkt en vergelijkkt wat fijner, zie je ook wat meer detail.

Al ziet de HDR er best aardig uit!
Niet Ziet Jij Wat Zie Zie, Ik Ik

https://www.flickr.com/photos/roder16078/

Ruud Engels
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ruud Engels » do aug 26 2010 8:51 pm

SwederD70 schreef:Zou handig zijn voor het vergelijk om de originele ook op hetzelfde formaat te posten...kijkt en vergelijkkt wat fijner, zie je ook wat meer detail.

Al ziet de HDR er best aardig uit!
Geregeld :wink2:
Groeten Ruud

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”