In CNX2 per ongeluk compressie toegepast

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
RKR

In CNX2 per ongeluk compressie toegepast

Bericht door RKR » wo aug 25 2010 3:25 pm

Onder ‘serieverwerking’ heb ik een hele rits afbeeldingen gecomprimeerd omdat ik niet inde gaten had dat onder ‘bestandsindeling/geavanceerd’‘goede compressieverhouding’ stond ingesteld i.p.v. ‘uitstekende kwaliteit’. Bestaat nog een mogelijkheid om de jpeg-bestanden terug te zetten naar beste kwaliteit ‘ongecomprimeerd’? Ben reuze benieuwd.

JerryBig
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: In CNX2 per ongeluk compressie toegepast

Bericht door JerryBig » wo aug 25 2010 3:28 pm

JPG's terugzetten in een hoger kwaliteit kan per definitie niet. Wat je hebt weggelaten ben je kwijt. Altijd eerst een backup maken voor je gaat bewerken.
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk

george013

Bericht door george013 » wo aug 25 2010 3:55 pm

Of in NEF schieten. Heb je altijd het "negatief".
George

RKR

Bericht door RKR » wo aug 25 2010 4:17 pm

george013 schreef:Of in NEF schieten. Heb je altijd het "negatief".
George
Ik heb naturlijk de onbewerkte jpeg bewaard. Maar dit zou betekenen dat ik de seriebewerking opnieuw moet doen terwijl ik niet meer exact weet welke instellingen ik heb gebruikt.

george013

Bericht door george013 » wo aug 25 2010 4:47 pm

Daar kan ik je niet mee helpen.
Maar als je in NEF geschoten had, had je je bewerkte foto's ook nog als negatief en kon je ze nog een keer wegschrijven als JPG. Als je toch gaat bewerken altijd in NEF schieten. Heb je nu niets aan.
George

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » wo aug 25 2010 9:02 pm

RKR schreef:
george013 schreef:Of in NEF schieten. Heb je altijd het "negatief".
George
Ik heb naturlijk de onbewerkte jpeg bewaard. Maar dit zou betekenen dat ik de seriebewerking opnieuw moet doen terwijl ik niet meer exact weet welke instellingen ik heb gebruikt.
Maar je kunt toch een seriebewerkings bestand laden ? en zelfs aanpassen ?

Als je in NX gaat naar Serieverwerking en je roept daar het verwerkingsbestand uit waarmee je de serieverwerking hebt gestart dan heb je die instellingen weer voor je.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

george013

Bericht door george013 » wo aug 25 2010 9:14 pm

Tenzij, en dat vermoed ik, hij elke foto apart heeft bewerkt en alleen als serieverwerking, op welke manier dan ook, heeft weggeschreven.
George

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » wo aug 25 2010 10:16 pm

Of tenzij hij de bewerkingen van een foto heeft gekopieerd en naar een serie andere foto's heeft "geplakt". Doe ik vaak. Je houdt dan geen bewerkingsbestand over.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

george013

Bericht door george013 » do aug 26 2010 8:29 pm

Ik wil nog wel een opmerking maken tgv NEF.
Elke keer dat je een JPG opent en wegschrijft, krijg je een nieuwe compressie over dat bestand.
Bij het wegschrijven wordt het beeld dat jij ziet op je scherm, bitmap noem ik dat, gecomprimeerd weggeschreven. Hierbij verlies je informatie.
Als je dat beeld opnieuw opent, wordt het weer gedecomprimeerd en vertaald naar een bitmap, maar met de verliezen die het bij de vorige comprisering heeft ondergaan. Nu ga je bewerken en opnieuw wegschrijven als JPG. Opnieuw wordt je bitmap gecomprimeerd en met de bijbehorende verliezen weggeschreven.
Heb je niet bij NEF/RAW. Je basis blijft altijd hetzelfde.
George

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”