Slecht microvezeldoekje van €5. + Gedenatureerd?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Mr Heijmans

Slecht microvezeldoekje van €5. + Gedenatureerd?

Bericht door Mr Heijmans » do aug 26 2010 9:17 pm

Sorry voor mijn vage topictitel, maar ik heb 2 vragen/opmerkingen. Op mijn 70-300 lens zat een vetvlekje, en ik had nog geen reinigingssetje omdat ik de camera pas net heb. Dus bij de lokale fotozaak een microvezeldoekje van €5 gekocht van Seemore. Het is een rood doekje met structuur erin, en na deze gebruikt te hebben zit de hele lens vol stof :?
Morgen maar bij de opticien een glad microvezel brillendoekje halen, die werken altijd perfect voor mijn bril.

Nu adviseerde men bij de fotozaak om het hardnekkige vuil met een microvezeldoekje + 96% ethanol alcohol te reinigen. Speciale reiniger verkocht ie zelf niet. Ik heb nu van de DA gedenatureerde alcohol 96%. Ingrediënten: Aqua, ethanol gedenatureerd. Wat is het verschil tussen zuivere en gedenatureerde alcohol? En kan dit kwaad voor de coating op de lens? Ik zag in onderstaand filmpje dat er maar 70% alcohol wordt gebruikt..

http://www.youtube.com/watch?v=G7S6VARidHk" onclick="window.open(this.href);return false;

Groeten, Robin

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Slecht microvezeldoekje van €5. + Gedenatureerd?

Bericht door Léon Obers » do aug 26 2010 9:32 pm

Mr Heijmans schreef:Het is een rood doekje met structuur erin, en na deze gebruikt te hebben zit de hele lens vol stof :?
Los stof zou je met een blaasbalg weg moeten kunnen blazen.
Mr Heijmans schreef: Ik zag in onderstaand filmpje dat er maar 70% alcohol wordt gebruikt..
Ja, dat stond met grote letters op het flesje. Als er 96% met grote letters op staat mag je er vanuit gaan dat het 96% is.
Misschien omdat het in het filmpje slechts 70% is, is de lens na schoonmaken viezer als ervoor.

Ik gebruik een Lens-Pen voor zo nu en dan een vlekje:
http://www.lenspen.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Demo: http://www.youtube.com/watch?v=Dzcj2HX5QHE" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

Kroontje

Bericht door Kroontje » do aug 26 2010 10:32 pm

Goede tip Léon

Ga morgen even kijken bij Beversport..€ 9,95
Is zeker te doen

Kroontje

pata negra

Bericht door pata negra » vr aug 27 2010 9:27 am

Om uw vraag te beantwoorden: gedenatureerde alcohol is niet geschikt voor menselijke consumptie (vandaar ook goedkoper want geen accijns) - de additieven die gebruikt worden om de drinkbare ethanol te denatureren kunnen nogal eens variëren (methanol - aceton enz.) en het is dus opletten geblazen bij het gebruik als reiniger, in dit geval van objectieven. Wenst U geen risico te lopen haal dan een flesje ethanol bij de apotheek of drogist om uw objectief te ontvetten, of een speciale lensreiniger zoals de pen hierboven.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » vr aug 27 2010 10:23 am

Gebruik een Microdear doekje, dat na gebruik in de wasmachine mag (zonder wasverzachter).

Afbeelding

In Nederland helaas geen importeur.

Brava
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Brava » vr aug 27 2010 11:40 am

Wat ik zelf gebruik zijn in eerste instantie de blaasbalg, ik heb een lenspen maar ben daar kritisch over gebruik door kans op beschadiging van de lenscoating, micro niet geimpregneerde vezeldoekjes bij de opticien verkrijgbaar bijvoorbeeld van Hoya of Zeiss (wasbaar) en last but not least van Green Clean de lens cleaner anti static wet & dry cachets.

Dus afhankelijk van stof, vuil (regen of zeewater) spetters, de sitiuatie op locatie of gewoon thuis reinig ik met één van deze middelen er is niet één altijd en overall geschikt middel of doekje, pen of wat al niet meer. En bij reinigen gebruik je verstand en denk voor je begint te poetsen aan je kostbare coating of filter.

Brava

Kroontje

Bericht door Kroontje » za aug 28 2010 8:08 pm

Hallo

Lenspen nu in het bezit en even uit geprobeerd.
Een lekkere vette vinger afdruk geplaatst.
Met een kleine moeite helemaal verdwenen :wink:

Groet Kroontje

Mr Heijmans

Bericht door Mr Heijmans » za aug 28 2010 10:51 pm

Bedankt mensen voor de reacties!

Ik laat de alcohol even staan en houd het voorlopig bij de microvezeldoekjes van de opticien. Ook heb ik een Nikon NC filter besteld, scheelt me vooral een hoop zorgen :) Ik ben erg zuinig op mijnn spullen en een krasje op m'n lens zou ik heel heel heel zuur vinden! En dat filter kan ik zonder zorgen poetsen! :D

george013

Bericht door george013 » za aug 28 2010 11:37 pm

Kroontje schreef:Hallo

Lenspen nu in het bezit en even uit geprobeerd.
Een lekkere vette vinger afdruk geplaatst.
Met een kleine moeite helemaal verdwenen :wink:

Groet Kroontje
Dit lukt met Dreft ook.
George

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za aug 28 2010 11:46 pm

Dreft heb je onderweg meestal niet bij de hand. Zo'n Lens-Pen kun je standaard in je fototas meenemen.

george013

Bericht door george013 » zo aug 29 2010 12:12 am

Maar wat zijn de onderhoudsvoorschriften van de fabrikant? Welke middelen of groep middelen mag ik wel of niet gebruiken. Een telkens terugkerend onderwerp.
Dreft is een goed schoonmaakmiddel, maar ja, niet altijd bij je.
George

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » zo aug 29 2010 1:02 am

george013 schreef:Maar wat zijn de onderhoudsvoorschriften van de fabrikant? Welke middelen of groep middelen mag ik wel of niet gebruiken. Een telkens terugkerend onderwerp.
Dreft is een goed schoonmaakmiddel, maar ja, niet altijd bij je.
George
Veel thema's keren regelmatig terug. De gebruiksaanwijzing geeft daar meestal wel informatie over :idea: .
Vloeistof moet je vochtig toepassen, niet nat; het kan door capillaire werking onder de montagering van de frontlens kruipen en mogelijk schade aanrichten; het komt in een minder open ruimte terecht en kan daardoor slechter verdampen. Ethylalcohol zou de kitlaag van bv frontlens kunnen aantasten. Van waterige produkten zoals bierglasreiniger en Dreft soppie stel ik me voor dat ze lokaal vochtigheidgraad verhogen en schimmelgroei kunnen bevorderen. Ik zal wel raaskallen.

De vloeistoffen die ik zelf toepas zijn ethylalcohol (96%) op een wattentip en ademcondens. Ook hier weer: met beleid toepassen en vooral niet teveel willen poetsen. Wat dat betreft geeft die videolink van TS wel een rare indruk (minimaal twee keer per week de lens reinigen :oohh: ).

Groet Hans.

george013

Bericht door george013 » zo aug 29 2010 1:20 am

Veel thema's keren regelmatig terug. De gebruiksaanwijzing geeft daar meestal wel informatie over
De gebruiksaanwijzing van de lens ,of de reiniger?
De lensenfabrikant moet de voorschriften geven. Die weet wat de coating aan kan. En welke middelen moeten worden gebruikt.
George

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo aug 29 2010 2:22 am

Die heb ik nog nooit Dreft en bierglasreiniger zien aanbevelen.
Wel een Lens-Pen (in USA een accessoire zelfs onder het Nikon merk verkrijgbaar), micro-fiber doekjes (Zeiss), lensvloeistof (Zeiss, Hama), 96% Ethanol (Sinar).

Gideon
Forumlid
Forumlid

Bericht door Gideon » zo aug 29 2010 9:54 am

Misschien gewoon een UV filter kopen? Dat kun je poetsen wat je wilt

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”