Ondertussen alweer veel plaatjes geschoten, en vondt het eigelijk wel tijd om ze te plaatsen, om te horen wat er aan de foto's mankeert...
Hier zijn ze...!

Ik ben benieuwd...

In grote lijnen ga ik ook mee met deze opmerkingen, met als extra de hoogspanningskabels die IMO storend werken.ErikB schreef: Foto 1:
Inderdaad, horizon staat iets scheef. Maar wat ik erger vindt is dat de lucht te licht is. Aangezien je voorgrond erg goed belicht is had dat wat mij betreft wat minder gemogen, ik denk namelijk dat in deze situatie de lucht meer indruk maakt dan het landschap zelf. Ik vind het landschap namelijk erg vlak, er zit geen diepte in en ik wordt niet echt geboeid door het landschap. Wat mij betreft dus meer spelen met de compositie![]()

Een gewoon effen filter kan ik me wel in vinden om dat achteraf softwarematig te doen, maar een verlopend filter (en dan beter een grijs verlopend filter nemen), is wel degelijk een waardevol accessoire direct bij opname. Het kan juist de contrasten/helderheidsverschillen terugbrengen voor een optimaal gebruik van je dynamisch bereik, daar waar je zonder filter aan de grenzen komt of in veel gevallen zelfs overschrijdt. Het resultaat direct bij opname is beslist beter als basis, dan achteraf in software.Patrick schreef: Filters heb je niet nodig op je camera. Doe dat maar lekker achteraf in de nabewerking. Enige filter dat wat bij kan dragen is een polarisatiefilter.

Dat is de beste tip.Patrick schreef:Leer eerst je camera beter kennen, en leer wat over compositie en dergelijke.
Wat bedoel je? Wat staat er dan in het midden?Richard850 schreef:Normaal gesproken let ik er wel altijd op dat waar het om gaat bij een foto, altijd in het midden is