juiste gebruik van ND filters

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: juiste gebruik van ND filters

Bericht door Léon Obers » vr aug 27 2010 12:58 pm

Brava schreef:
Frank B schreef:ND fader voor de 77 filtermaat kost 149 euri's
Ik zie de Light Craft ND faders (nieuw) in deze maat voor 98 € incl. verzenden ook op Ebay even zoeken en je bespaart zomaar 1/3 aan euro's.
Dat is weinig anders als de tarieven bij camera.nu die net een reactie voor je wordt aanbevolen (de zaak waar Eelco werkt):
http://www.cameranu.nl/index.php?view=p ... ight+craft" onclick="window.open(this.href)return false;
Service en garantie in aanmerking nemende gaat er met die prijzen wellicht een lichte voorkeur uit naar een zaak hier in de buurt.
Brava schreef: Iemand enig idee hoe dit filter zich verhoudt tov een polarisatie filter wat je door ''aangepast= dichtdraaien'' gebruik ook enigzins als ND filter kunt gebruiken.
Een Light Craft ND fader zijn twee polarisatiefilters op elkaar. Maar je kunt daarmee tot "pikzwart" draaien ----> ND 400.
Een enkel polarisatiefilter neemt hooguit 2-2,5 stop licht weg, dus ND 4 tot 6. Een factor 66 tot 100X verschil.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Brava
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Brava » vr aug 27 2010 6:21 pm

[/quote]Dat is weinig anders als de tarieven bij camera.nu die net een reactie voor je wordt aanbevolen (de zaak waar Eelco werkt):
http://www.cameranu.nl/index.php?view=p ... ight+craft" onclick="window.open(this.href)return false;
Service en garantie in aanmerking nemende gaat er met die prijzen wellicht een lichte voorkeur uit naar een zaak hier in de buurt.

Ja Leon maar de door Frank genoemde 77 mm is niet in stock en onbekende levertijd dus dat schiet niet op (Zie site)

Adriaan
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Adriaan » vr aug 27 2010 7:27 pm

Voor wat het waard is: ik heb gisteren de LCW Fader ND Filter Mark II 77 mm gekocht bij Konijn. Ik ben hem even gaan halen in Den Haag. Kosten: 99,95 Euro....

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » vr aug 27 2010 9:52 pm

Adriaan schreef:Voor wat het waard is: ik heb gisteren de LCW Fader ND Filter Mark II 77 mm gekocht bij Konijn. Ik ben hem even gaan halen in Den Haag. Kosten: 99,95 Euro....
Nogmaals: zelfde prijs als bij KameraExpress in Capelle a/d IJ.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

2b3o

Bericht door 2b3o » wo nov 10 2010 5:57 pm

en je autofocus werkt niet meer?? (bij een pola lineair werkt die niet, dus bij twee ook niet :( )

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » wo nov 10 2010 11:11 pm

2b3o schreef:en je autofocus werkt niet meer?? (bij een pola lineair werkt die niet, dus bij twee ook niet :( )
Oh? Vertel eens wat meer details. Ben heel benieuwd naar deze krasse uitspraak......!

Ale
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » do nov 11 2010 6:58 am

I love krasse uitspraken!

- Autofocus werkt niet bij gebruik van heftige ND filters. Zijn we het hier over eens? Dit draadje gaat over ND.
- Autofocus werkt niet bij gebruik van lineare polarisatiefilters. Ja en Nee. In een draadje over polarisatie flitsers weet ik met te herinneren dat Leon eigenlijk nog steeds lineare filters gebruikt. Ondanks dat alle camera fabrikanten zeggen: Niet doen, ga voor circulair.
Gebruik je nu 2 lineaire filters om op die manier een zwaar ND filter te simuleren dan werkt de AF gewoon weer niet. Het nadeel van 2 lineaire polafilters lijkt me een behoorlijke kleur afwijking.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”