Converter of andere lens

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
Plaats reactie
Svenne

Converter of andere lens

Bericht door Svenne » vr aug 27 2010 12:59 pm

Hoi allemaal,

Ik heb een vraaag en in mijn fotowinkel kreeg ik geen info alleen maar gepush in en heb geen idee of ik nou een nieuwe lens moet kopen of een converter. Zelf ben ik net aan het fotograferen en heb de smaak te pakken.

Mijn camera is een d200 en heb de volgende lenzen:
Af-s 105 2.8 ED VR
Af-18-200 3.5-5.6 ed vr

Nu kom er achter dat ik steeds een klein stukje te kort kom als ik 'de' foto wil maken.
Ik vroeg me dus af of ik moet sparen voor een nieuwe lens of dat de converter me meer gaat helpen.

In de winkel zaten ze de 70-300 lens te pushen om te verkopen, maar ik denk dat ik dan 2 lenzen heb liggen die dicht bij elkaar liggen......ik heb geen zin om 500 euro neer te leggen voor een lens en dat ik daarn zeg had ik maar doorgespaard tot de 80-400 lens van nikon.

Graag jullie mening.....en alvast bedankt

Mvg
Svenne

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Converter of andere lens

Bericht door Patrick » vr aug 27 2010 1:05 pm

Als het om een "klein" stukje gaat kan croppen wellicht een idee zijn. Maar dat had je vast zelf al bedacht.

De 70-300 VR is een pachtig objectief, maar schijnt na de 200mm wat zachter te worden. Maar hij is sowieso beter tussen de 70mm en 200mm dan je 18-200 VR, dus op zich een prima toevoeging. Voor het geld dat het objectief kost is er overigens niets dat erbij in de buurt komt!

De 80-400 is van een heel andere prijsklasse, en vind ik lastig te vergelijken. Als dat een alternatief is, dan zijn er ook wel andere objectieven die je zou kunnen overwegen.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Svenne

Bericht door Svenne » vr aug 27 2010 1:17 pm

Dank je patrick!

Aan het croppen had ik al gedacht en doe ik ook al....alleen wil nu gewoon een stap vooruit en mezelf verwennen met een mooie toevoeging voor mijin camera. :-)
En ja aangezien ik net de wereld van fotgraferen aan het verkennen ben, duizelt het wel een beetje.

En zat te denken dat misschien d 80-400 een leuke toevoeging kan zijn... En dat past nog in mijn budget wat ik kan besteden...een converter dacht ik dat ik die misschien later op andere lenzen ook kan gebruiken. (gaan zeker in de toekomst nog lenzen bijkomen)

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr aug 27 2010 1:43 pm

Schiet je vaak in het tele bereik? Denk dan eens aan een 80-200 f2.8 of een 70-200 f2.8 objectief. Die zijn wel te combineren met teleconverters, en optisch veel beter. En de lichtsterkte zorgt voor een mooiere "afstand" tussen onderwerp en achtergrond. Tweedehands vaak prima te koop!

Als je veel in het standaard bereik doet, zou je eens kunnen kijken naar de 35mm en 50mm primes. Prachtspul.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr aug 27 2010 2:15 pm

Een convertor is niet geschikt voor je bestaande Af-18-200 3.5-5.6 ed vr.
Met een convertor verlies je veel licht, dus je houdt geen lichtsterkte meer over, AF wordt daarmee ook problematischer.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Svenne

Bericht door Svenne » za aug 28 2010 10:07 am

Hi,

Nou ik heb van iemand de 70-300 geleend en de 80-400 lens.....ik denk dat ik nu maar een weekend foto's ga maken:-)

Dank je leon voor de converter-reatie, die gaat het dus zeker niet worden.

Grtz,
Svenne

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”