Witbalans op AUTO of toch niet.
- LexHav
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Witbalans op AUTO of toch niet.
Ik heb eigenlijk een simpele vraag.
Wanneer witbalans op AUTO en wanneer niet?
Alvast dank voor de reacties.
Groet Lex,
Wanneer witbalans op AUTO en wanneer niet?
Alvast dank voor de reacties.
Groet Lex,
Met vriendelijke groet, Lex
Nikon D7100, Tamron 70-300, 90mm, Sigma 17-50, 150-500mm, SB700 in een Lowepro SlingShot 302 AW
Mijn Flickr
Nikon D7100, Tamron 70-300, 90mm, Sigma 17-50, 150-500mm, SB700 in een Lowepro SlingShot 302 AW
Mijn Flickr
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: Witbalans op AUTO of toch niet.
In de meeste "normale" lichtsituaties voldoet AUTO WB prima. Bij extreme lichtbronnen (TL, energiezuinige lampen) kunnen de resultaten onvoorspelbaar zijn en kan een preset een betere basis zijn.
Verder als je veel opnamen achter elkaar maakt onder gelijke omstandigheden is het wellicht weer makkelijker een preset te kiezen. Alle opnamen hebben dan dezelfde instelling en kleurstelling. Bij AUTO WB kun je per opname lichte verschuivingen zien, wat de uniformiteit in de kleur van gelijkende opnamen schaadt.
De meest neutrale manier van werken is een custom witbalans afgestemd op een grijskaart.
Verder als je veel opnamen achter elkaar maakt onder gelijke omstandigheden is het wellicht weer makkelijker een preset te kiezen. Alle opnamen hebben dan dezelfde instelling en kleurstelling. Bij AUTO WB kun je per opname lichte verschuivingen zien, wat de uniformiteit in de kleur van gelijkende opnamen schaadt.
De meest neutrale manier van werken is een custom witbalans afgestemd op een grijskaart.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- André
- Forumlid
- Contacteer:
Ik heb mijn Witbalans (na een tip tijdens een workshop) tegenwoordig heel vaak op 5000k staan, en dat gaat eigenlijk verbluffend vaak gewoon heel erg goed.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip
Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Ik zet 'm alleen op Auto WB als ik buiten loop en wolken en zon elkaar vaak afwisselen. Alleen zon: dan zet ik 'm ook gewoon op zon. Idem met bewolkt.
Op schaduw zet ik de camera nooit; het wordt me altijd veel te geel.
Bij kunstlicht werk ik nooit met auto WB; gaat veel te vaak fout.
Tip: schiet in NEF formaat, dan kan je het achteraf altijd nog simpel veranderen.
Op schaduw zet ik de camera nooit; het wordt me altijd veel te geel.
Bij kunstlicht werk ik nooit met auto WB; gaat veel te vaak fout.
Tip: schiet in NEF formaat, dan kan je het achteraf altijd nog simpel veranderen.

- LexHav
- Forumlid
- Contacteer:
Patrick,Patrick schreef:Ik zet 'm alleen op Auto WB als ik buiten loop en wolken en zon elkaar vaak afwisselen. Alleen zon: dan zet ik 'm ook gewoon op zon. Idem met bewolkt.
Alleen zon dan op zon, zeg je. Waarom dan niet op Auto zetten?
Waaraan kun je in dat geval het verschil zien. Dus het verschil tussen zonnig weer met Auto WB of WB op zon.
Lex
Mijn Flickr
Mijn Flickr
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Een verschil hoeft het niet altijd groot te zijn. Maar je krijgt wel een meer consequente witbalans in een serie naar mijn mening. De camera gaat immers niet zelf bij elke foto aan het rekenen.
..
Laatst gewijzigd door pbreev op za okt 02 2010 9:38 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
pbreev schreef:Leon,De meest neutrale manier van werken is een custom witbalans afgestemd op een grijskaart.
Ter leering ende Vermaeck van de TS en mijzelf;
Volstaat het om "gewoon" een -PRE- (PRESET WB) te maken van een grijskaart? En deze te gebruiken voor volgende foto met ongeveer de zelfde lichtomstandigheden? En zijn er nog voorwaarden voor het maken van een foto van de grijskaart (middels -PRE-) of is 'just a photo' genoeg?
Hallo Patrick,
In principe dient de foto van de grijskaart genomen onder de lichtbron X alleen als referentie voor een foto onder dezelfde lichtbron X. Bij gebruik van deze referentiefoto onder een vergelijkbare (????? hoe gedefinieerd) maar niet dezelfde, moet je rekening houden met een verschil in kleur.
Ton
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Zelf even de witbalans van je camera instellen
Bij zonlicht buiten, kunstlicht binnen, flitslicht, in de regen buiten en dergelijke situaties zal de automatische witbalans van de camera moeite hebben om de verschillende hoeveelheden groen, rood en blauw licht, te corrigeren naar normaal wit. Normaal wit noemen we 5600 graden Kelvin, of te wel standaard daglicht.
Kaarslicht is zeer geel van aard en heeft meestal 1200 graden Kelvin.
Met een gewone gloeilamp zit je rond de 2800 graden Kelvin.
Het licht van flitsers varieert tussen de 5000 en 7000 graden Kelvin.
En bij zware bewolking zit je zo tussen 7000 en 10000 graden Kelvin. En dat ziet er dan ook behoorlijk blauw uit.
De witbalans kan door de camera automatisch ingesteld worden, maar zelfs als je in Raw werkt is het handiger om zelf met de camera de witbalans even in te stellen. Als je de witbalans van de camera instelt op flits, zonlicht of bewolkt heb je al een veel betere witbalans dan als je altijd de automaat zou gebruiken. De automaat werkt het beste buiten overdag bij half bewolkt weer. Maar het kan beter:
pagina 13 e.v.: http://home.kpn.nl/braak117/camera%20technieken.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Bij zonlicht buiten, kunstlicht binnen, flitslicht, in de regen buiten en dergelijke situaties zal de automatische witbalans van de camera moeite hebben om de verschillende hoeveelheden groen, rood en blauw licht, te corrigeren naar normaal wit. Normaal wit noemen we 5600 graden Kelvin, of te wel standaard daglicht.
Kaarslicht is zeer geel van aard en heeft meestal 1200 graden Kelvin.
Met een gewone gloeilamp zit je rond de 2800 graden Kelvin.
Het licht van flitsers varieert tussen de 5000 en 7000 graden Kelvin.
En bij zware bewolking zit je zo tussen 7000 en 10000 graden Kelvin. En dat ziet er dan ook behoorlijk blauw uit.
De witbalans kan door de camera automatisch ingesteld worden, maar zelfs als je in Raw werkt is het handiger om zelf met de camera de witbalans even in te stellen. Als je de witbalans van de camera instelt op flits, zonlicht of bewolkt heb je al een veel betere witbalans dan als je altijd de automaat zou gebruiken. De automaat werkt het beste buiten overdag bij half bewolkt weer. Maar het kan beter:
pagina 13 e.v.: http://home.kpn.nl/braak117/camera%20technieken.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
- LexHav
- Forumlid
- Contacteer:
Hoi Hans,
Is de afstand tot het grijze of witte vlak nog bepalend voor de juiste meting?
Is daar nog een richtlijn voor?
Lex
Is de afstand tot het grijze of witte vlak nog bepalend voor de juiste meting?
Is daar nog een richtlijn voor?
Lex
Mijn Flickr
Mijn Flickr
- Léon Obers
- Forumlid
Formaatvullend in de zoeker als je een witbalansmeting wilt doen bij opname.
Staat overigens in de gebruikershandleiding van je camera. Handig om die eens wat beter door te lezen.
Als het enkel gaat om enkel een referentie om achteraf in Capture NX2 je foto's op af te stemmen, is dat niet noodzakelijk.
Staat overigens in de gebruikershandleiding van je camera. Handig om die eens wat beter door te lezen.
Als het enkel gaat om enkel een referentie om achteraf in Capture NX2 je foto's op af te stemmen, is dat niet noodzakelijk.
...
Laatst gewijzigd door pbreev op za okt 02 2010 9:37 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Léon Obers
- Forumlid
In het licht wat in hoofdzaak je onderwerp verlicht.pbreev schreef: Waar ik meer op doelde is of je de grijskaart nog op een bepaalde manier moet houden... direct in het aanwezige licht of juist de schaduwzijde van het licht etc.
Staat je onderwerp volledig in de schaduw, dan meet je volledig in de schaduw. Staat het volledig in de zon, dan in de zon.
Half half, is meestal het sterkst belichte deel toch het belangrijkste, daar meet je dan. Blijkt achteraf dat je de balans toch iets wil aanpassen, is dat geen probleem.
- iefie
- Forumlid
ik schiet in nef dus wb staat altijd op auto.
geen gezeik met presets en zelf meten enz enz.
ben je niet tevreden kun je de wb altijd per kelvin veranderen.
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
- JaapV
- Clublid
- Contacteer:
Beetje lomp eroverheen, imo...iefie schreef:ik schiet in nef dus wb staat altijd op auto.
Dus wat Léon en anderen aanraden is volkomen overbodige flauwekul?

Groet, Jaap
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes