flitser te traag :-(

Discussies over flitsers
Fotograffeur

flitser te traag :-(

Bericht door Fotograffeur » za aug 28 2010 11:20 pm

Vanavond kwam ik er achter dat mijn Flitser te lang nodig heeft om te herladen.
Vooraf gezegd dat camera en flitser perfect werken voor gewone opnamen.

Camera : Nikon D3
Flitser : Nikon SB900 (volle batterijen)
Locatie : buiten / nacht ( genoeg licht dat de camera kan scherpstellen)
Scherpstelling : continu
De camera staat in de stand : enkele opname

Probleem is dat de flitser +/- 4-8 seconden nodig heeft om te herladen.
Misschien klinkt die tijd onzinnig kort maar ik was niet blij .... juist op dat ene moment dat hij moet herladen.
Dan heb je een giga gemiste kans ....... (@#$%^&)

Is dit een "bekend" probleem onder juillie.

Heeft iemand advies , bv een flitser (merk/type) die wel giga snel herladen is (moet wel synchroon met de D3 kunnen werken)

Alvast bedankt

george013

Re: flitser te traag :-(

Bericht door george013 » za aug 28 2010 11:31 pm

Probeer gewoon 4 nieuwe batterijen. Opladen van een externe flitser heeft niets te maken met je camera(omstandigheden).
George

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » za aug 28 2010 11:32 pm

Je flitser is prima maar je batterijen waarschijnlijk niet.

Ik heb de sb900 ook en ik kan meerdere flitsen per seconde maken als ik wil.

Wat voor batterijen gebruik je ?
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za aug 28 2010 11:40 pm

Snel of langzaam opladen is tevens afhankelijk van de camera-instellingen.
Lage ISO, grote flits-afstand, klein geknepen diafragma moet je flitser telkens zowat de volle mep aan flitslicht geven.
Gebruik een hoge(gere) ISO-waarde en grotere diafragma-opening voor minder benodigd flitsvermogen zodat je niet telkens aan de maximale oplaadtijd komt. Is dat nog te weinig, koop een extra SD-9 Powerpack.
Vriendelijke groet, Léon Obers

george013

Bericht door george013 » za aug 28 2010 11:51 pm

Opladen van de flitser is onafhankelijk van de camera. Flitser moet vanaf 0 to maximaal opladen binnen een bepaalde tijd.
George

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » zo aug 29 2010 12:14 am

Ken het gevoel. Ik heb geen SB900.
Volgens pag F21 gebruiksaanwijzing zou met NiMH accu's van 2600mAh na een volledige "kwak" licht minimaal 2,3 seconden nodig zijn voor opladen. Op pagina F13 vind je laadsnelheden vanaf 1 sec met een externe voeding.

Groet Hans.

Fotograffeur

Bericht door Fotograffeur » zo aug 29 2010 12:26 am

a90 schreef:Je flitser is prima maar je batterijen waarschijnlijk niet.

Ik heb de sb900 ook en ik kan meerdere flitsen per seconde maken als ik wil.

Wat voor batterijen gebruik je ?

D3 kan 11 beelden per seconden dag en nacht ..... maar je zegt : meerdere flitsen per seconde maken als ik wil.

Hoe dan ? ..........

(ik schreef ,volle batterijen)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo aug 29 2010 1:00 am

george013 schreef:Opladen van de flitser is onafhankelijk van de camera. Flitser moet vanaf 0 to maximaal opladen binnen een bepaalde tijd.
En na de eerste flits, kan dat voor elke vervolgflits afhankelijk van de instellingen van je camera ten opzichte van de afstand naar je onderwerp dus korter of langer zijn zoals eerder aangegeven. De TS geeft aan snel achter elkaar te willen flitsen. Dan zijn bij een vaste onderwerpsafstand de instellingen van je camera daarbij van doorslaggevend belang.
Fotograffeur schreef: D3 kan 11 beelden per seconden dag en nacht ..... maar je zegt : meerdere flitsen per seconde maken als ik wil.
Hoe dan ? ..........
Hoge ISO, grote diafragma-opening van je lens.
Ik ken de flits-afstand niet, maar zet de ISO voor de aardigheid eens op ISO 1000 of ISO 2500 en gebruik volle opening.
Misschien moet je het diafragma nog wel knijpen, omdat het teveel licht is op een erg korte onderwerp/flits-afstand.

george013

Bericht door george013 » zo aug 29 2010 1:12 am

Probleem is dat de flitser +/- 4-8 seconden nodig heeft om te herladen.
Dit lijkt mij vrij veel.
Uitgaande dat hij gebruik maakt van oplaadbare batterijen, zou hij ook de kortsluitstroom kunnen vergelijken van deze. Zit er een slechte tussen, dan wordt dat zichtbaar. Heb dit al een keer eerder voorgesteld en werd weggehoond. Zal niet veel zin hebben want je vervangt ze toch per set.
George

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo aug 29 2010 1:29 am

De TS spreekt over batterijen. Dat is trager als oplaadbare accu's.
Bij maar net iets meer gebruik van de batterijen (dat ze dus niet meer vol zijn) zakt de oplaadtijd bij volledig afgeflitst vermogen als snel, hoewel 8 seconden al duidt op zeker niet meer volle batterijen. Als het trager wordt als 20-30 seconden zijn ze echt "leeg".
Maar ja, batterijen raken al snel leeg als je telkens vol vermogen nodig hebt. Voor zowel een snellere flitsvolgtijd als het aantal flitsen wat ter beschikking staat op een enkele set batterijen is het zaak je vermogen naar beneden te krijgen. Dus met een hogere ISO-instelling en grotere diafragma-opening. Kies een balans die nog prettig is om mee te werken.

Zeker buiten met meestal geen reflecterende muren en "plafond" ( :lol: ) om je heen, heb je al gauw meer flitsvermogen nodig dan binnen, en kom je sneller aan je maximale flitsvermogen (en maximale oplaadtijden) dan je wellicht erg in hebt.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » zo aug 29 2010 7:10 am

Op een clubbijeenkomst bleek een keer dat nieuwe batterijen van het merk XXX het wel goed doen in konijnen maar in het geheel niet werken in Nikon flitsers.

Ga voor Eneloop (oid) accu's en als je dan nog problemen hebt, zie ik dat hier wel.

george013

Bericht door george013 » zo aug 29 2010 7:56 am

De TS spreekt over batterijen. Dat is trager als oplaadbare accu's.
Het wooord accu is nergens gevallen.
Een eenvoudige test is de flitser op M zetten, vermogen op 100% en dan handmatig flitsen en de oplaadtijd meten. Deze moet aan de specificaties van de flitser voldoen.
George

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo aug 29 2010 8:16 am

Alkaline-Mangaan: 4.0 sec. Minimum aantal flitsen - oplaadtijd: 110 / 4.0 - 30 sec.
Lithium: 4.5 sec. Minimum aantal flitsen - oplaadtijd: 230 / 4.5 - 120 sec.
Oxiryde: 3.0 sec. Minimum aantal flitsen - oplaadtijd: 125 / 3.0 - 30 sec.

Ni-Mh (2600 mAh): 2.3 sec. Minimum aantal flitsen - oplaadtijd: 190 / 2.3 - 30 sec.
Ni-Mh (eneloop): 2,3 sec. Minimum aantal flitsen - oplaadtijd: 165 / 2.3 - 30 sec.

Met als belangrijke toevoeging (vanuit de gebruiksaanwijzing):
Tijden gelden bij uitgeschakelde AF-hulpverlichting, zoomfunctie en LCD-verlichting. (Dat zou de TS dus nog kunnen uitschakelen).
Met nieuwe batterijen. De prestatie kan variëren afhankelijk van de toestand en specificaties van de batterijen.

Weinig nieuws onder de zon van wat de TS opgeeft en in de reacties erna is terug vertaald hoe aan kortere oplaadtijden te komen.

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » zo aug 29 2010 10:16 am

Fotograffeur schreef:D3 kan 11 beelden per seconden dag en nacht ..... maar je zegt : meerdere flitsen per seconde maken als ik wil.

Hoe dan ? ..........

Hoe ik het doe ?

Flitsen doe ik meestal in combinatie met een opgehoogde iso, een redelijk open diafragma en een naar beneden gestelde intensiviteit van de flitser. Afhankelijk van de situatie regel ik de flitser bij van -0.3 tot -2.0. In combinatie met een open diafragma en hogere ISO vang ik dan veel omgevingslicht en zorgt de flits voor de 'bevriezing'. Dit werkt op zich goed voor gelegenheden zoals feesten ed. Vaak maak ik daarbij gebruik van centrummeting voor de lichtmeting.

Als je een grote groep in een donkere omgeving in een keer wil belichten of serieuze portretfoto's wil maken die je van voor tot achteren licht wil hebben met een geknepen diafragma dan zul je de flitser veel zwaarder belasten waardoor de oplaadtijden oplopen. Ik weet niet wat voor soort foto's je maakt maar als je de flitser bv in een studio gebruikt dan is het wellicht handig als je een flitsinstallatie kiest die een aansluiting heeft op het lichtnet. Ook kun je er voor kiezen om meerdere flitsers te gebruiken die gelijktijdig afgaan, dan verdeel je de last en krijg je bovendien een egalere belichting (althans, vanaf meerdere kanten)

Blijft over de vraag wat voor batterijen. Er zijn alkaline batterijen die het slecht doen ook al haal je ze net uit de verpakking. Ik gebruik Recyko's (soort van eneloops) en die werken geweldig.Zelfs na weken in de tas te hebben gezeten is er nauwelijks sprake van achteruitgang van lading.

Hierboven staat heel veel wijsheid door oa Léon geplaatst over accu's en batterijen. Doe er je voordeel mee, het is een wereld van verschil.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Cookie1397
Clublid
Clublid

Bericht door Cookie1397 » zo aug 29 2010 10:53 am

Wat bij gebruik van accu's ook nog meespeelt is of alle olaadbare batterijen goed zijn. Dat vraagt een duurdere lader die aangeeft of iedere accu opgeladen wordt. Soms zit er eentje tussen die om een of andere reden niet wel laden. Bij de goedkopere laders is dit niet te zien en dan werk je maar met bv 3 i.p.v. 4 accu's. Is mij al eens overkomen en mijn Recyko werd in de winkel zonder moeite voor een ander exemplaar omgeruild.
Nikon Z Z & de maskers

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”