Slecht microvezeldoekje van €5. + Gedenatureerd?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
roel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Slecht microvezeldoekje van €5. + Gedenatureerd?

Bericht door roel » zo aug 29 2010 11:29 am

Léon Obers schreef:...
Ik gebruik een Lens-Pen voor zo nu en dan een vlekje:
http://www.lenspen.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Demo: http://www.youtube.com/watch?v=Dzcj2HX5QHE" onclick="window.open(this.href);return false;
@Léon
Ziet er handig uit. Weet je of er verschil is met de lenspennen die je in de winkel kunt kopen? Hama heeft bijvoorbeeld ook zo'n lenspen, die ogenschijnlijk hetzelfde werkt. Als je via lenspen.com bestelt, zijn de verzendkosten hoger dan die van de pen zelf. Dat weerhoudt me om er één te bestellen.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo aug 29 2010 11:53 am

Die van Hama ziet er ook exact hetzelfde uit, net als de in USA verkrijgbare Nikon LensPen. Het lijkt me dat ze uiteindelijk allemaal van dezelfde leverancier zijn, dus LensPen.com

Nikon Lenspen: http://www.amazon.com/Nikon-7072-Lens-C ... B00006JN3G" onclick="window.open(this.href);return false;
Hama lenspen: http://www.bol.com/nl/p/elektronica/ham ... uct_images" onclick="window.open(this.href);return false;

Nikon schoonmaakset: "Nikon Lens Pen Pro Kit Optic Accessories" met o.a zo'n lenspen erbij:
http://www.google.nl/#hl=nl&safe=active ... e2a43e6a98" onclick="window.open(this.href);return false;

Als je toevallig de komende weken op de Photokina komt kun je ze bij de LensPen stand goedkoper krijgen. Op een vorige Photokina enkele jaren geleden kwam ik er toevallig langs. Werden ze voor € 5,- verstrekt. Heb er toen direct een paar meegenomen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

gewoon peter

Bericht door gewoon peter » zo aug 29 2010 12:31 pm

Nooit gehoord van "hijgen" op het glas, direct daarna met een oude minimaal 10X gewassen zakdoek even er zachtjes over heen wrijven. Kost niets. Heb zelf in m'n werkzame tijd als techneut dit gebruikt in noodgevallen bij oppervlakte spiegels. groet peter.

Misschien van tevoren een slok alcoholica? :) :) :)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo aug 29 2010 12:58 pm

Voor een klein "spatje" werkt dat nog wel, gebruik ik ook wel in combinatie met lensdoekjes. Maar voor bijv. een vingerafdruk werkt dat al niet meer. Die wrijf je alleen maar uit en blijft er een dunne vettige laag over het oppervlak verspreid.
Mensen besteden duizenden Euro's aan fotografische apparatuur. Een lenspen waar je jaren mee doet of enkele micro vezeldoekjes en dat soort dingen kunnen er dan ook nog wel vanaf.

Ik heb diverse middelen gebruikt. Hama lensvloeistof vind ik bijv. wel heel vervelend. Daar krijg je meer achtergebleven vlekken van als dat er van tevoren opzaten. Redelijk tot goede resultaten heb ik met ethanol 96%, maar er blijven ook al gauw wat strepen achter die je dan inderdaad met "hijgen" weg kunt krijgen. De minste problemen en het gemakkelijkste vind ik toch echter de lenspen.

Kroontje

Bericht door Kroontje » zo aug 29 2010 1:49 pm

Hallo

@Roel bij Beversport verkopen ze ook de originele Lenspen € 9.95
Zal er vast eentje in de buurt zitten :wink:
Voor een klein "spatje" werkt dat nog wel, gebruik ik ook wel in combinatie met lensdoekjes. Maar voor bijv. een vingerafdruk werkt dat al niet meer. Die wrijf je alleen maar uit en blijft er een dunne vettige laag over het oppervlak verspreid.
Klopt helemaal :wink:

Kroontje

AvanEijk

Bericht door AvanEijk » zo aug 29 2010 2:05 pm

Ben wel nieuwsgierig.... volgens mij zie je een vingerafdruk (of wat stof, krasje) helemaal niet terug op de uiteindelijk gemaakte foto.
Heb ooit op het internet voorbeelden gezien van een gebroken frontlens, was verbazend dat je er onder de meeste omstandigheden weinig van zag.

Probleem toch ook opgelost? :D

mvg,

Bram

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo aug 29 2010 6:11 pm

Met een vingerafdruk heb je al gauw wat verzachting van het contrast en verminderde scherpte, bovendien eerder last van flare.
Verder is het zuur niet bevorderlijk voor de coating. Als je vingerafdrukken laat zitten tast het de coating aan.
Een paar stof korreltjes doen op zichzelf te weinig om er last van te hebben. Wel als het een laagje stof is.
Dat voorbeeld met die gebroken frontlens lieten ze in eerste instantie wel de meest positieve opname zien. In net een wat andere situatie die ze er later bijplaatste was het kommer en kwel, kon je echt niks met het beeld.

AvanEijk

Bericht door AvanEijk » zo aug 29 2010 6:35 pm

Léon Obers schreef:Met een vingerafdruk heb je al gauw wat verzachting van het contrast en verminderde scherpte, bovendien eerder last van flare.
Verder is het zuur niet bevorderlijk voor de coating. Als je vingerafdrukken laat zitten tast het de coating aan.
Een paar stof korreltjes doen op zichzelf te weinig om er last van te hebben. Wel als het een laagje stof is.
Dat voorbeeld met die gebroken frontlens lieten ze in eerste instantie wel de meest positieve opname zien. In net een wat andere situatie die ze er later bijplaatste was het kommer en kwel, kon je echt niks met het beeld.
Op zich wel mee eens, ik wil alles ook zo schoon mogelijk houden.
Maar ik denk dan dat regelmatig "poetsen" ook de coating niet veel goed doet.
Vandaar mijn misschien wat overdreven op merking over de gebroken frontlens.

Naar mijn mening doet een zonnekap dan ook veel goeds, zeker met de flare maar ook ter bescherming.
(Tot mijn verbazing zie ik die met enige regelmaat achterstevoren op het objectief geplaatst.)

Met vriendelijke groet,

Bram

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo aug 29 2010 7:13 pm

AvanEijk schreef:
Léon Obers schreef: Maar ik denk dan dat regelmatig "poetsen" ook de coating niet veel goed doet.
Je moet niet meer poetsen dan strikt noodzakelijk is. Los stof blaas je eraf, en als het er wel blijft zitten maar het is niet veel, voorlopig fijn laten zitten. En inderdaad een zonnekap gebruiken zodat de lens diep naar achteren verscholen zit en er minder kans is op allerlei ongerechtigheden.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”